Helverine Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Mini er nå 4 mnd, og jeg synes "alle" prater om grøt. Han er småspist, så jeg har tenkt at dette ikke er nødvendig enda, men tar kanskje feil der? Hva gjorde/gjør dere?
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Vi begynte da tassen var 4 mnd. Men han har alltid vært en stor gutt og hatt behov for mye mat. Så den siste måneden før vi begynte med grøt, ammet jeg ca annenhver time hele døgnet.
blomstre Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Jeg gjorde som følger: Barn nr 1: Ble ammet og var tilfreds med det. Begynte så vidt med smaksprøver av forskjellige frukt og grønnsaker ved 5,5 mnd og startet med grøt ved 6 mnd. Tok vel ca 1 mnd før hun var oppe i en posjon og ammingen ble trappet ned ettersom mengde fast føde gikk opp. Barn nr 2: Hadde sugeproblemer og måtte få mm på flaske. Da er det jo lett målbart... så måtte begynne å spe på med mme ved 3,5 mnd. HS mente det da var bedre å innføre grøt ved 4 mnd. Tok innføringen veldig gradvis, og lenge var hun fornøyd bare med 1/2 posjon grøt i tilleg til melken.
Zupermam Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Mine gutter har vært store babyer, men de fikk ikke grøt før de var nesten 6 mnd. Ikke stress med grøten, om du har nok melk og klarer å amme, så gjør det å lenge som mulig, det er jo såå lettvindt!
Alba44 Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 4 mnd. Selv om han var prematur, så måtte vi gi såpass tidlig.
Gjest Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 4 mnd begge to. Men det var fordi de var nokså glupske av seg og allerede hadde brukt om "kvoten" på 1 liter mme pr dag. Dersom han er mett og fornøyd på mm eller under literen mme så er det ingen grunn til å starte med fast føde.
Trollemor75 Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Har fikk grøt og grønnsaker/frukt når han var 5 mndr. Hadde egentlig planlagt å vente til han ble 6 mndr gammel, men jeg slet veldig med ammingen og han viste STOR interesse for mat samtidig som han hadde sluttet å legge på seg. Han var definitivt klar, ingen mageproblemer, ingen spytting, bare kos og moro. Kjøtt og fisk fikk han fra 6 mndr. Vi kunne "se" det på han at han var klar, på måten han betraktet oss når vi spiste. Det kom ganske plutselig, før det var han ikke interessert.
soleia Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Eg byrja med små smaksprøver med graut då han var 5,5 mnd. Om du har nok mjølk og han ikkje verkar spesiellt svolten er det like greit å vente. Eg prøvde forresten med nokon smaksprøver på graut v/ 4 mnd alder, men då byrja han å bæsje grønt, så eg slutta fort. Hadde ikkje slike problem seinare. Syntes det var mykje meir lettvint med amming enn når ein byrjar med fast føde, så det er ikkje noko å skunde seg etter om babyen er tilfreds. Det er jo og anbefalt å fullamme til 6 mnd.
Elina Skrevet 12. august 2010 #9 Skrevet 12. august 2010 MM til 6mnd, startet med smaksprøver da og så grøt ve d 6 1/2mnd var oppe i full posjon ved 7mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå