Gå til innhold

Fødselsvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om babyens fødselsvekt har sammenheng med mors kosthold og trening under svangerskapet?

Hva er det som gjør at noen er små og noen større? :)

Får litt dårlig samvittighet her jeg sitter med sjokoladen forran meg..

Noen som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan selvsagt ha en sammenheng, men det er så mye som spiller inn på fødselsvekt, gener, røyking, kosthold osv.. Jeg tror og at om man kun spiser dritt så vil barnet enten bli litt smålubbent, eller liten.. (At morkaken har skilt ut det dårlige, men det er min teori da)

Jeg fødte selv en velskapt liten baby til termin, og han veide 2500gram. Trente ikke, spiste normalt, og litt godteri. Morkaken var helt fin, og jeg røyker ikke. Han var mest sannsynlig liten pga gener.. Både jeg og faren var små ved fødsel, men begge er født for 1mnd før termin.. Så er en del som spiller inn..

Skrevet

Det er en klar sammenheng mellom mors kosthold og aktivitet, og barnets vekt ved fødsel.

Jeg kan tilogmed vise til meg selv som eksempel. I første svangerskap fikk jeg (helt feilaktig) beskjed om at siden jeg hadde bekkenløsningssmerter skulle jeg røre meg minst mulig. Bor i 7 egt uten heis så det ble ikke mange turene ut. Ble sykemeldt tidlig i svangerskapet. Jeg trøstespiste mye. Det ble brus og sjokolade nesten hver dag. Ut kom en 4,6 kgs unge og jeg brukte mange måneder på å komme i form igjen... Neste svangerskap var jeg litt mer forberedt, var blandt annet godt trent allerede før jeg begynnte prøvingen slik at det ble lett å fortsette. Jobbet, trente og spiste sunt helt fram til fødsel. Ungen veide bare 3,8 kg og en måned etter fødselen var alle spor (bortsett fra strekkmerker på megen selvsagt) etter graviditeten vekk.

Noe har jo selvsagt med gener å gjøre også, men kosthold har veldig mye å si. En sjokolade i ny og ne må man jo kunne unne seg da, men vær forsiktig med hva du putter i deg i hverdagen.

Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen:)

Skrevet

I mitt forrige svangerskap spiste jeg snop og drakk brus. Spiste det jeg hadde lyst på. Var dårlig frem til uke 10, så da var det lite som gikk inn eller ble verende.

Men uansett, spiste ikke sunt (litt mer usunt enn normalt kanskje), trente ikke, men var på jobb hele svangerskapet og fikk ei jente på 3000.

Skrevet

Min søster var dårlig store deler av svangerskapen og lå på sofan og spiste usunt stort sett hver dag.. Lille jenta hennes var 3400 gram :)

Det varierer nok litt fra person til person, men jeg vil også tro at trening og et bedre kosthold kan redusere stor fødselsvekt.

Skrevet

Barn nr en:

Var 19 år, gikk siste året på skole. Hadde ikke en eneste fraværsdag frem til fødsel. Fødte 3 dager etter siste skoledag. Spiste mye godteri og la på meg 25 kg. Trodde jeg skulle få engiga unge i og med at jeg la på meg så mye med all den usunne maten, men fikk en jente på 3040 gram. Røyket ikke.

Barn nr to:

Spiste det jeg ville, fikk avsmak ppå sjokolade, så rørte ikke det eller potetgull, så spiste egentlig veldig sunt og variert. Dilla på fisk og salat. Kastet opp de første 15 ukene. Røyket 3 om dagen og satt mye grunnet bekkenløsning og leddgikt. La på meg 10 kg. Fikk en baby på 4 kg.

Barn nr 3:

Spiste det jeg ville, mulig en stor del sjokolade, røyket ikke, la på meg 7 kg og fikk nok en baby på 4 kg.

Jeg har ikke trent siden jeg var 15. Min trening er å løpe etter barna.

Jeg kan ikke se sammenheng mellom å spise usunt og barnets vekt/lengde. Nr 2 var den største min og det var der jeg var sunnest. Nr en har en annen far, så det har jo noe å si, men jeg har to like store babyer (både i vekt og lengde. De skiller 100 gram) med samme far og jeg spiste totalt forskjellig i svangerskapene.

Jeg ser ikke sammenheng i at

Skrevet

jeg var på kvinneklinikken i bergen i går av diverse grunner, og fikk en vekstestimering. fikk beskjed om at jeg har en stoor jente inni her, og jeg spurte da litt i sjokk om hva jeg kan gjøre for å forhindre at hun blir "for stor". Fikk beskjed av legen at det var nok ingenting jeg kunne gjøre med det. hun sa "selvsagt kan du spise variert, sunt og bevege deg regelsmessig, det ligger jo noe i det at vis du bare holder deg i ro under hele svangerskapet og lever på sjokolade vil du få en noe tykkere baby, men om det utgjør noe betydelig forskjell vil jeg ikke si det gjør. det meste ligger genetisk". Vil bare si at jeg har også kun lagt på meg to kilo, er i 7ende mnd, trener vel kanskje ikke direkte men beveger meg like mye som jeg gjorde før jeg ble gravid. Men både meg og sambo var over 4 kilo når vi ble født. sååå...

Ikke bekymre dere for fødselsvekt! Har aldri tenkt på dette før jeg ble gravid men nå etter hvert kjenner jeg rett å slett presentasjonsangst for å få en jente på over 4 kilo nettopp pga det virker som om man ikke er god nok om man får en baby på nøyaktig 3700 gram eller mindre!

og jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker slik :)

Skrevet

min lille var 2450g da han kom, jeg hadde ikke hatt et sundt kosthold i det hele tatt...men usunt kosthold kan og føre til større unge og er uansett ikke sundt for ungen, men litt sjokolade gjør ingenting, en stor plate hver dag derimot...

Skrevet

Jeg synes man bør spise sunt i svangerskapet mtp andre ting enn først og fremst fødselsvekt, egentlig.

Men hvis du er på jakt etter trøst: I forrige svangerskap gasset jeg i meg masse cola, sjokolade og vafler. Gutten min veide 3540g da han ble født.

Det betyr ikke at jeg denne gang har tenkt å gjøre det samme, denne gangen skal jeg forsøke litt hardere å spise fornuftig - selv om det blir ks denne gangen, slik at fødselsvekten sånn sett ikke er så viktig.

Skrevet

Jeg spiste nesten ikke med førstemann, ble mett med en gang, og det lille jeg spiste var sunnt og grønt. Han veide 4,9 kg.

Med andremann spiste jeg akkurat det jeg ville, sjokolade og godterier:)).. han veide 4,8 kg.

Kos deg du, men husk det vanskeligste er å slutte å spise sjokolade når man har sluttet å amme! Det er ille det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...