Gå til innhold

Dåpsgave til fadderbarn.. trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal være fadder for en liten gutt på søndag, og diskusjonen om gaven går livlig mellom meg og mannen min!

Han har lyst til og gi bunadskniv. Begge våre gutter har fått det fra oss da de ble døpt, jeg orka ikke diskutere det med mannen min, men irriterer meg hver gang jeg tørker støv av dem, for de kommer sannsyligvis aldri til og bli brukt. 6-åringen har bunad, men jeg kommer ikke til og utstyre han med den kniven.

Vi kjenner foreldrene til gutten veldig godt, og en bunadskniv kommer nok til og samle støv der også.

Jeg foreslo for mannen min at vi kan kjøpe Bergans sin barnesekk (12L) og legge oppi en bamse, en godnattbok og tannbørste, med et kort der vi skrev at vi så fram til mange overnattingsbesøk hos oss.

Synes selv at ideen var ganske god, og vet jo at dette kommer til og bli brukt.

Så hva synes dere? Kniv eller sekk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sekk.

Jeg pleier å finne en stor fin eventyr/historiebok av en sort som passer familien. (Er det er kristen familie får de bibelhistorier, noen får asbjørnsen og moe mens andre får sangbøker eller rim og reglebøker.)

Synes det er så mye bedre med ting man kan bruke, men fremdeles se på som noe spesielt og som barnet kan ta med seg videre til egne barn dersom det ønsker det. Da slipper man at det bare ligger og støver ned med en promille sjanse for at det kanskje blir brukt om ungen ender opp som en voksen med bunad (det er jo ikke så sannsynlig for gutta i hvertfall ...).

Skrevet

Din ide var veldig god til bursdag eller jul, men hadde styrt unna den til dåp.

Dåpsgaver synes jeg skal være noe varig som de har som minne resten av livet.

Bunadskniv syntes jeg heller ikke noe om, men en god spikkekniv er noe annet.

Skrevet

Genial idè med sekken da. Det hadde jeg blitt kjempeglad for å få! Den MÅ jo bare din mann falle for, ellers er han sta altså ;p

Skrevet

Syns det høres ut som en superide, altså med sekken :) hadde blitt kjempeglad

Skrevet

Jeg synes din ide er veldig bra.

Gå for den. :o)

Skrevet

Jeg bruker å gi Bergans barnesekk i dåpsgaver til de jeg ikke er fadder på.

Nå er jeg kun fadder på jenter, men har gutt selv.

Hva med et kompromiss; bunadssølje for gutt. Gutten vår har en ring sølje - litt tøffere enn disse typiske barnesøljene, også er det gravert navn på baksiden av den ene ringen og dåpsdato på den andre.

Denne sølja brukes til bunad / festdrakt, og han kan bruke den når han selv blir voksen.

Gjest amandine
Skrevet

Sølv liten flaggstang med norsk flagg til å ha på bordet hver gang man har bursdag. Gjerne gravert med navn og fødselsdato/dåpsdato. Det er en høytidelig og fin gave som taes frem år etter år, og noe vi gir til alle våre det er aktuelt for.

Skrevet

Jeg syns bunadskniv er mest dåpsgave.Sekk er mer bursda lissom i min verden.

Selv pleier jeg å gi barnebibel og penger til mine fadderbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...