Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #1 Skrevet 11. august 2010 Jeg sitter her med tårer i øynene. Gjør vi det rette? Ett barn,17 mnd,begynte i barnehage forrige mandag. Småbarnsavdeling,12 barn og fire voksne. Vi begge var med på tilvenningsdagene. Likte seg godt. Han spiser,bæsjer og sover der. Noe jeg ser på som et slags trivselstegn. MEN...Han gråter,virkelig gråter når jeg går. I dag gråt han til og med bare vi gikk inn døra til barnehagen. Herregud,jeg dauer! Leverer litt etter ni og henter to,halv tre tiden. Altså,ikke altfor mange timer. Personalet sier han småsurver frem til lunsj og deretter er det soving. Så blir alt bra. Jeg synes det er fryktelig lenge å furte? Spiser ca kl 11.. De sier han vil venne seg til alt det nye etterhvert,men ikke vet jeg! Noen der ute med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #2 Skrevet 11. august 2010 Kjære deg, jeg skjønner at det er vanskelig. Jeg jobber selv som førskolelærer i barnehage, jeg har jobbet med de minste i 7 år. Jeg har aldri opplevd at et barn ikke kan være i barnehagen fordi de ikke trives. For noen kan det ta lang tid før de er vant til å gå i barnehagen, men det går alltid bra! :) Gutten din kan antakeligvis ikke snakke ennå, så hva skal han gjøre da? Når de ikke har språk, så gråter de gjerne. Kan jo skjønne dem. Han vil venne seg til barnehagen etterhvert!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #3 Skrevet 11. august 2010 Forresten er det veldig bra at han sover, spiser og bæsjer der. Ikke alle gjør det i begynnelsen. KJempefint at han har korte dager også, det burde alle barn ha.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #4 Skrevet 11. august 2010 Hei! Vi har det også akkurat slik du beskriver det. Heldigvis er det ofte slik at med en gang foreldrene har snudd ryggen til blir alt bedre for barnet. Og så koser de seg mer og mer for hver dag Lykke til! Dette går nok fint
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #5 Skrevet 11. august 2010 Du får gi det litt tid. Skjønner godt at det er sårt for deg. Min var 3 når hun begynte i b.hage, og hun hadde ikke behov for tilvenning engang, snudde ryggen til meg og sprang avgårde for å leke med de andre. Hun gråt innimellom når jeg hentet henne fordi hun ville leke mer. Slik var det fra dag 1. Helt fantastisk. Har inntrykk av at mange barn som begynner i b.hage som er under 2 år gråter endel i begynnelsen. Har jobbet i b.hage selv, vegg i vegg med småbarnsavdelingen. Nesten alle de små gråt da de ble levert på morgenen i begynnelsen. Det er fint at du har mulighet for å levere sent og hente tidlig. Lykke til med tilvenningen.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #6 Skrevet 11. august 2010 Nå må man nok også innse at tilvenningen i barnehagen er tøff for mange barn. Noen gråter lenge. Men det går seg til! Etter hvert vil det være som du sier, de slutter å gråte når foreldrene har gått/er ute av syne.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #7 Skrevet 11. august 2010 Heisann Jeg jobber som ped.leder på en småbarns avd og har selv to små, så skjønner deg virkelig når det river i mammahjertet ditt når du leverer han. MEN for de alle fleste små, så blir det litt grining i tilvenningsperioden. Det er stor overgang for de. Fra å bare være hjemme med mamma til og bli levert til fremmede og mye nytt å venne seg til. Gi han litt tid, som kommer han nok til å stortrives der. ER det flere nye som har begynt samtidig? Du kan jo høre hva avdelingen gjør, om de har et opplegg for de nye i starten. ekstra oppfølging? kanskje han har en kontaktperson? og som regel gir den verste griningen seg når foreldrene har gått...kanskje han etterhvert trives så godt at du får problemer med å få han med deg hjem;) Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #8 Skrevet 11. august 2010 Tusen takk for svar alle sammen. Det hjelper! De er tilsammen 9 nye som har begynt,alle 09 barn.Når jeg leverer er det alltid en-to som gråter og jeg synes det er grusomt.Og jeg skjønner at det ofte "smitter". Jeg får vondt av dem,ikke kunne sette ord på ting.. Jeg satt noen få minutter med han på fanget før jeg gikk. Nettopp fordi han var så lei seg. Hun ene personalet sa at det ble verre for han dess lengre jeg satt. Så jeg gikk. Men! Jeg sitter her og tenker, det er da jaggu jeg som kjenner barnet mitt best. Hvis han trenger at jeg er der,at vi bruker lengre tid på tilvenning så er det vel opp til meg? Hun sa at han gråt fordi han ikke føler seg trygg..Eh?! Da mener jeg iallefall det er viktig at jeg bruker litt ekstra tid. Uff,jeg vet ikke...Får høre hvordan det er gått i dag. Nok en gang,tusen takk for tilbakemeldinger.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #9 Skrevet 11. august 2010 Hadde det sånn med nr to som begynte når han var 13mnd,kjenner fremdeles hvor forferdelig jeg syntes det var å levere han, var nummeret før jeg tok han ut igjen....MEN det som hjalp var å ta en skikkelig prat med hun som var kontaktpersonen hans, og sørge for at han hadde EN å forholde seg til så langt det var mulig (fikk tilogmed skift planen hennes slik at jeg kunne sørge for at jeg leverte etter at hun kom og hentet før hun dro) hun nærmest holdt han i hånden og fulgte han rundt i bhg den første uka, og vips var problemet løst, gutten følte seg trygg på de nye omgivelsene og så var det ikke så farlig med hvem som var der lengre:-) Mitt råd er altså å ta en skikkelig prat med dem, er nok litt "kaotisk" med så mange nye små barn, og er ikke sikkert de helt har klart å se at akkurat ditt barn trenger litt ekstra tid ( særlig siden han er såppas "stor" som 17 mnd, mens kanskje mange av de andre er nærmere 12 mnd) Lykke til , snart elsker han bhg sin skal du se!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #10 Skrevet 11. august 2010 Takk for godt tips! Jeg vet ikke hvem kontaktpersonen hans er engang. Sukk,alt jeg ikke vet :-)
Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #11 Skrevet 11. august 2010 Hun som sa at det ble verre for han om du blir i barnehagen, har rett. Han vil tro at du alltid skal være der sammen med ham, og avskjeden vil da bli enda verre. Det har ingenting å gjøre med at du ikke kjenner barnet ditt best, for det gjør du. Om du vil bruke lenger tid på tilvenning, gjør det heller sånn at han får kortere dager i barnehagen over en lengre periode. Ikke dra ut leveringen, det blir virkelig bare verre for han. Husk på at barnehageansatte har sett dette massevis av ganger før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå