___ Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 Nå begynner skole og barnehage igjen etterferien. Hva er deres beste tips for å variere matboksene? Ungene mine er veldig glade i tørket frukt. Å putte oppi noen svisker, tørkde eppleskiver (enkelt å lage i store mengder selv), tørket annanas, mango eller aprikoser er poppulært. Middagsrester av for eksempel gryteretter ol fungerer godt i pitabrød eller nannbrød. Rester av kylling, pølser eller rent kjøtt egner seg godt til å tre på spyd sammen med grønsaker som paprika, agurk ol. En liten ekstra matboks med oppskåret frukt, druer, bær eller evenuelt litt middagsrester som egner seg for å spise med gaffel er fint. Et helt kokt egg er en fin variasjon. Hva liker deres barn?
Melkerullen Skrevet 10. august 2010 #2 Skrevet 10. august 2010 Slike små BabyBel-oster (de innpakket i rødt, runde - er usikker på skrivemåten nå.) Små gulerøtter, mini-tomater, sukkererter, druer, jordbær er stas! Har du lyst til å fortelle meg hvordan jeg lager tørkede epler? Det er noe av det beste jeg vet, men har aldri laget det selv:)
___ Skrevet 10. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2010 Tørkede epple er enkelt. Plukk eplene av trærne. Høstepler blir best. Velg friske frukte ruten støt eller skader. Sørg for at de er tørre. Ta ut kjernehuset med en gammeldags potetskreller ellerliknende redskap. Skjær i ringer, ca 0,4 cm tykke. Tre ringene på en pinne slik atde ikke berører hverandre og sett dem over/forran ovnen i noen timer. Du kan bruke stekovnen også, ca 50 grader og døren på en sprekk. Varmluftovn fungerer sikkert fint. Når eplene er helt tørre legges de på tette glass. Holder seg hele vinteren om du ikke spiser dem opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå