Gå til innhold

barnehage... ikke barnehage...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir så innmari forvirra. jeg har valgt å ha jenta mi hjemme til hun er to år. (starter i barnehagen nå i august). jeg har flere venninner som fikk barn ca ett år etter meg, deres barn skal starte i bhg nå og de kan ikke fatte og begripe at jeg har hatt jenta mi hjemme et år "ekstra". de mener at deres barn er såååå klar for barnehage. hun ene har en sønn på 11 mnd og hun mener at han kjeder seg med henne og at hun ikke klarer å fylle dagen til gutten slik en bhg kan. vi har diskutert litt hva "å fylle dagene" er. de mener det er å ta de med på lekeland, svømming, åpen bhg+++.

jeg mener jeg klarer "å fylle" dagene til jenta mi, men ikke med lekeland ol. (noe vi ikke var på før hun var værtfall 18 mnd) vi er ute og leker, på besøk til andre med barn++ og er bare inne og koser oss med lekene hennes, hopper i senga(hehe), bader, tegner, maler, ser tegnefilm og bare tar livet med ro:) jeg skjønner at barn er ulike, krever et barn som er under to år å på lekeland og i bassenget ol. hvis man aldri har "lært" dem det? hverdagen og stresset kommer da alltids tidsnok, hvorfor framprovosere det?

dette ble nok innmari rotete, og jeg vet ikke helt om jeg fikk fram poenget, men tror dere jenta mi har gått glipp av noe som ikke har vært i bhg før hun er to år? jeg har alltid trodd at jeg har gitt henne noe nesten få barn får oppleve i år 2010; å være hjemme med mamma og/eller pappa.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kjenner seg selv og sine barn best. Og har man noe vettugt å fylle dagene med så er det sikkert fint for barna å være litt lengre hjemme, skulle jeg tro.

Her hvor jeg bor har vi ingen tilbud til små barn og det er ingen barn i nabolaget her. Så her vil dagene sammen med mamma og pappa bli noe kjedelige for en liten en som søker nye utfordringer og aktiviteter.

Men hadde vi hatt tilgang på åpen barnehage, svømmehall, lekeplasser og ikke minst tilgang på lekekamerater så ville jeg kanskje vurdert å holde henne hjemme ett år til.

Du har helt sikkert gjort det rette for ditt barn og om du, barnet og familien er fornøyd så er det vel pokker det samme hva andre synes og mener;)

Skrevet

Små barn (0-3 år) har ikke behov for å farte rundt. De har behov for å være med voksne og lære av de. Selvfølgelig også være med andre barn.

Det med at barn må aktiveres hele tiden, er en nymotens greie. Etter hvert som barna blir eldre, vil de da kreve at det skal skje noe rundt dem hele tiden. Er det de vi vil ha?

Selvfølgelig kan man dra på babysvømming, åpen bhg etc som adspredelse, man trenger ikke bure seg inne, men det er ikke det barna trenger daglig.

Så jeg synest du har gjort helt rett jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...