Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #1 Skrevet 10. august 2010 har dere tenkt å omskjære guttebarnet deres? seff. på sykehus. min mann er omskåret og han (og jeg) er kjempe fornøyde med det, det er pent, rent og veldig tiltrekkende. ønsker ingen debatt om hvorvidt omkjæring av guttebarn skal forbys, det blir gjort i mange land uten at man er ekstremster av noen slag.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Ja det skal vi :-D Ikke pga religion, men rett og slett fordi vi har tro på at det er bedre. Vi får innkallelse til omskjæring når gutten er 2 år.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 hvorfor tror du at dette er useriøst? det er det ikke. du må virkelig ha et snevert perspektiv på verden
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #5 Skrevet 10. august 2010 Min mann er amerikansk og omskåret av ikke-religiøse, ikke-medisinske årsaker. Da han ble født ble nesten 95% av amerikanske guttebabyer omskåret. Vi bor i USA og godt over halvparten av guttebarna i dette området (konservativt) er omskåret. Det er mindre vanlig i mer liberale områder. Omskjæring av min guttebaby kommer aldri på tale, med mindre det viser seg at han har for trang forhud el. Jeg kjenner mange som har omskjært guttebabyene sine av estetiske eller såkalt "kulturelle" årsaker. De har til felles at de ikke har tatt på seg bryet med å lese noe som helst faglig om omskjæring, de bare følger strømmen. Jeg synes det er ganske provoserende. Flere av barna blir lagt i narkose. Gutten til venninnen min ble kuttet feil og må nå leve meg en penis som ser merkelig ut. Helt utrolig at noen vil utsette barna sine for en slik risiko. Det er ingen dokumentert medisinsk fordel med å omskjære friske guttebarn.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #6 Skrevet 10. august 2010 Jeg tror også dette er et tulleinnlegg. Men hvis ikke... Du kan da ikke spørre for så å ikke ønske en debatt. De som ikke vil omskjære må da å få lov til å begrunne sitt valg. Jeg synes dere som mener at det er best å være omskjært er lite intelligente. Om så skulle være så hva med å la barnet bestemme dette selv når det blir eldre.
Lille-Pernille Skrevet 10. august 2010 #7 Skrevet 10. august 2010 Enig med anonym 21:37 Jeg ser det forøvrig ikke som min oppgave å dømme noen på bakgrunn av religiøse valg, men synes personlig det er primitivt og en grusom skikk å utsette sine guttebarn for!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #8 Skrevet 10. august 2010 Det er helt motbydelig at noen vil la ungene sine opererest og gjennomgå smerter når det ikke er nødvendig, gjør meg kvalm. Hallo, menneskekroppen er laget slik, da har den nok også sin funksjon, tror du ikke? Og du tar ett valg for livet for din sønn. Kan jo like så godt tatovere små barn også da. Man tar ett valg som barnet må leve med for alltid. At moderne mennesker kan tenke sånn som deg HI, det er meg helt ufattelig.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 mannen min er omskåret, men det er av medisinkse grunner. synes det er mye penere enn masse forhud, er og mer renslig. i følge han selv er også sexèn som omskåret mye bedre (han var 23år når det ble gjort). men jeg kommer ikke til å gjøre det med min sønn med mindre det ligger medisinske grunner for det. skulle dette være noe han selv ønsker som voksen, så skal ikke jeg legge meg oppi det, men som barn skjer det ikke uten god grunn
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #10 Skrevet 10. august 2010 Debatten pågår på vg.no for den som er interessert. Jeg synes det er barnemishandling, pakket pent inn i begreper som kultur, tradisjon og religion. Hvorfor saumfarer ikke menn med forhud til urologene for å få den fjernet hvis det er så mange fordeler forbundet med det? Fordi de vet hvilken glede den gir, og for de som har prøvd både med og uten fraråder det. F.eks. Christoffer Schau.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #11 Skrevet 10. august 2010 Selvfølgelig ikke!!! Mannen her mangler sin, men det gjør ikke sønnen vår
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #12 Skrevet 10. august 2010 Hvorfor kan dere ikke bare vente til gutten er gammel nok til å ta den avgjørelsen selv? Eksen min er omskåret, og han hatet det, følte at foreldrene hadde tatt i fra han egen rett. Derimot gikk min nåværende samboer og tok omkjæring når han var 20 år, han syntes det virket lettere å skulle holde det rent ol. slik. Er vel bedre at de får velge selv, enn å risikere at de misliker hva dere har gjort mot dem da de var små?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå