Gå til innhold

Trassete treåring- dine beste tips?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt som blir tre år om en måned, som er blitt til et trassetroll de siste ukene.

Det startet med et soveeksperiment fra min side. Han begynte plutselig å være våken til rundt ti på kvelden, sto opp kl seks, og sov to-tre timer i barnehagen.

Så gikk vi over til at han bare fikk sove en time i barnehagen, men hjalp ikke, men de ansatte i barnehagen fikk gjennomgå når de vekte han. Så vi bestemte oss for å kutte dagsøvnen. Og da startet det dårlige humøret.

Ved minste motstand er det total krise. Hvis den blå trusa er skitten, og jeg foreslår en grønn i stedet hiver han seg på gulvet og BRØLER!

Hvis han oppdager at jeg har vasket tomatene så hiver han seg på gulvet og BRØLER, for det skulle jo han gjøre. Og da hjelper det ikke å tilby at han kan vaske dem nå, for da er det jo allerede gjort.

I morges var han i kjempehumør, og vi tullet masse i senga før vi sto opp. Jeg hadde han på ryggen bort til rommet hans for å finne klær, han oppdager ei kjevle på kjøkkenet som han vil leke med, jeg tror at vi fortsatt er i kjempehumør, og tuller videre på vei mot rommet i stedet for å skjønne at nå har han andre planer, og resten av morgenen er snørr- og tårefyllt.

 

Vi prøver å være konsekvente, men er det helt sikkert ikke. Men trenger noen konkrete råd og forslag til hvordan vi skal takle dette. Vi har tydelig ikke helt grepet i øyeblikket.

 

Han får nå lov til å sove i barnehagen igjen, så håper det hjelper på, men virker som at han har kommet inn i et mønster som han ikke kommer ut av selv.

 

Kan og nevne at vi var på foreldresamtale i barnehagen for ei uke siden, og de kunne fortelle oss at han er det snilleste og best likte barnet i hele barnehagen både blant barn og voksne. Han er den eneste som alle liker å leke med, antageligvis fordi han er svært rolig og aldri krangler.... Vil gjerne ha dette barnet her hjemme også... hjelp oss!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanlig at de trasser i den alderen... Mitt råd er å bite tennene sammen og holde ut - he he.

 

Vær konsekvent - velg dine kamper - overse tull..

Skrevet

Æsj, var ikke det jeg ville høre...;)

Skrevet

Min eldste (som snart er 6 år) var av typen umulig hjemme og engel i barnehage/ blant andre folk, mens minsten (3,5 år) er umulig overalt innimellom - he he...

Skrevet

Uff, jeg trenger også råd! Har en treåring som høres ut som din..

Det vi har lært her er at ferie -og utflytende rutiner- ikke akkurat hjelper, at å beholde roen selv er fryktelig vanskelig, men gjør at utbruddene varer kortere, at å spørre om hun vil ha en klem -selv midt i et raseriubrudd hjelper ofte -ikke alltid.., og at man orker ikke ta alle kamper, men de man bestemmer seg for å ta må man stå ved 100 %.

Puh, det er jaggu utmattende til tider :-P Lykke til!

Skrevet

Tusen takk:) Godt å høre at vi er flere. Prøver å overbevise mannen min om at det er heeelt normalt, men han tror vi er alene, og at vi er helt håpløse foreldre..

Det eneste som funker hos oss er å begynne å fortelle en eller annen tullete historie, og da mister han trassekonsentrasjonen sin. Men skulle gjerne visst hva jeg skal gjøre for å unngå at utbruddene kommer i det hele tatt (eller ihvertfall sjeldnere).

Lykke til til dere og:)

Skrevet

Vi er på god vei inn i dette... Ganske intenst! Jeg merker at når jeg er trøtt og sliten, og dermed mer utålmodig, blir alt verre. Hvis en etter hvert kan forutsi hvilke situasjoner som blir vanskelig, er det kanskje lettere å unngå utbruddene. Min vil ikke kle på seg det jeg finner uansett, så da blir det: "Vil du ha blå eller rosa genser?" Hun tror hun vinner siden hun bestemmer selv. Eller "Vil du ha brød eller havregryn til kvelds?" gjør at hun glemmer at hun ikke vil ha kveldsmat.

 

Forresten, om det ikke letter situasjonen: Barna tar ut trass og sinne der de er mest trygge. Barnet er ihvertfall mest trygg på dere.

 

Vi håper at når de vanlige rutinene kommer helt på plass, blir det lettere. Merker at ferie med reising og ujevn soving er dårlig for trassen

Skrevet

Når vi spør vår 2 1/2- åring om han vil ha brød eller havregryn til kveldsmat, så svarer han bare "jeg vil ikke ha noenting!"

 

Dette gjelder andre settinger vi lar han få et valg også, så det funker ikke :(

Tips?

Skrevet

har ei jente på 3 år som er trassig..

mine beste tips må være:

 

forberede henne på ting som skal skje, feks .: når vi kommer inn i butikken skal du sitte i handlevognen, blir det tull så er det rett ut i bilen.. og gjør alvor av det.

når det gjelder klær si feks: mamma velger bukse og da kan du velge genser. .

Bruk ord som : når du har vært flink å feks gå på do.... så kan vi lese bok. unngå å si mye IKKE gjør sånn og sånn. når jenta mi kommer hjem fra barnehagen får hun litt frukt i eller ei brødskive og får slappe av med en film i ro og fred mens e lage middag.

Gjør avtaler før dere gjør noe og blir det tull ha klare konsekvenser og gjennomfør de.. Unngå at det blir veldig mye bla bla bla ikke sånn, ta den, kom hit osv... klare beskjeder og se om han har oppfattet de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...