Gå til innhold

Urettferdig fordeling i bhg.. (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er enige i at vi er urettferdig behandlet. Lille har gått i småbarnsavdeling fra i fjor høst, den ligger separat fra hovedbhg, så de har ikke daglig kontakt med de større barna. Utrolig flott når de er 1-2 år. Har hele tiden visst at de skal bli flyttet over i hovedbhg nå fra høsten, der er det mer utfordrende utearelaer, mange nye morsomme leker, og mange flere barn.

I juni fikk vi beskjed hvilke avdelinger de forskjellige barna skulle på. Til min fortvilelse var det bestemt at min 2,5 åring skulle fortsette på småbarnsavdelingen, sammen med to på hans alder (som han aldri leker med) og da en haug med nyte ett åringer. Alle vennene hans ble flyttet til hoved bhg. Dette syntes jeg ikke noe om, klaget til styrer for bhg, og til styrer for alle bhg i kommunen, uten å få noe svar på hvorfor mitt barn var valgt til å bli igjen. Flere av de yngre barna hadde blitt flyttet til hovedbhg. Fikk bare svar på at det ikke var noen plasser ledig og fikk bare vente til evnt noen sluttet i løpet av året før han kunne bli flyttet over. Siste uken før ferien, var alle barna samlet i hovedbhg. Min gutt elsket det fra første stund, løp inn og lekte med en gang, masse nytt og spennende, mange flere barn (han er veldig sosial og liker godt å omgås eldre barn). Han snakket ikke om annet enn "store barnehagen" hele den uken. Når ferien da var over, måtte han tilbake til småbarnsavdelingen, til hans store skuffelse.. ikke var det i den morsomme barnehagen, og INGEN av vennene hans var igjen. Han spør hver morgen om han skal i "store bhg", like skuffet hver gang jeg sier nei. Protesterer ved avlevering, vil noen ganger hjem etc. Jeg merket at han kjeder seg og savner vennene sine. Han er litt forsiktig av seg, og får nå ingen utfordringer. Det var også en av grunnene de sa til at han var en av de som skulle bli igjen, at det kunne bli voldsomt i hovedbhg. Noe som bare er tull... flere av de som ble flyttet er mange måneder yngre enn gutten min, og mer forsiktig av seg.

Ingen av de ansatte el. pedagogiske lederne hadde blitt rådført når ungene skulle fordeles.

Har de lov til dette? For det første splitte venner på den måten, for det andre, ikke ta hensyn til alder og personlighet? Gutten min har alltid vært langt fremme, tidlig ute med språk, elsker utfordringer og å være sammne med mange barn. Noen som jobber i bhg el, kommunen som vet regler på hvordan man skal fordele på avdelinger? Skal ikke de ansatte bli rådført, foreldre bli spurt? Kan de bare plukke unger helt på måfå??? For det er virkelig sånn det virker som det har blitt gjort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett deg ned med rammeplan for barnehager og plukk ut punkter som er til fordel for deg. Det viktigste er å få frem at han som individ ikke taes hensyn til.

Skrevet

Sover han fremdeles dupp på dagtid? Vet at noen unger blir flytta over til storbarnsavdelinger når de ikke sover lenger på dagtid, dersom det er plass, og noen nye har behov for plass på små.b.avd.

Dette kan være grunnen til at noen har blitt flytta over, mens ditt barn og noen andre fremdeles er igjen på små.b.avd

Skrevet

Jo han sover ennå, men det gjorde de fleste som ble flyttet over også. Det er unger som er neste ett år yngre enn sønnen min, altså 1,5 år, som går på storebarnsavdelingen.

Har tenkt å skrive ett brev til kommunen å legge frem saken.

Skrevet

Har du hatt et møte med de eller bare tatt det opp ved levering? Jeg hadde bedt om et møte, og tatt med deg pappan eller noen andre som kjenner barnet godt. Viktig å få orden på dette nå! Ta også kontakt med kommunen, for dette er viktig :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er det bare store barn på den hovedbhg, eller er det små også?

Vi har basebarnehage, hvor den minste avdelingen er i et helt annet bygg. de har opp til max 3 år, men de har alt fra 0-6 på hovedbhg. Syns det er rart at de ikke kan ta hensyn til det, og heller plassere de små på småbarn...Det har de hvertfall gjort her. Det er ingen store igjen på småbarn, alle er flytta

Gjest datatyven
Skrevet

De har faktisk ikke anledning til dette, det er usaklig forskjellsbehandling. De kan tro det ligger innenfor va de selv kan beste, men dette er ikke godt nok.

I barnehagen våre har de gjort noe litt tilsvrende. De hadde to avdelinger, en småbarnsavdeling sikkert opp til tre år, og en avdeling for de største barna. Så ble det for mange barn, og dette om full barnehage dekning etc. Så de ordnet det med en avdeling til for de aller eldste.

Småbarnsavdelingen er full, men de to store avdelingene har ikke kapasitetproblemer. Det er full barnehagedekning i kommunen, når en ny baby begynner i barenahgen, flytter de opp en av småbarna til neste trinn. Og hvem som går på småbarnsavdelingen og hvem som går i den midterste avdelingen er det ikke orden på.

Jenta mi hadde nok likt å bli flytta over, det er mange barn som er yngre enn henne som går på den andre avdelingen, nå skal hun flyttes ved barnehagestart så uansett, men hun har lenge gått på en avdeling der de bare har vert to på samme alder, og resten som små babyer som ruller på gulvet.

Jeg var ikke overbegesitret for dette.

Skrevet

jeg syns det var veldig rart og ville gått videre med den saken. jeg hadde ikke gitt meg på det.

jeg jobber selv i bhg. der har vi avdelinger fra 0-3 og 3-6 år. før hadde vi det sånn at vi av og til flyttet noen barn fra liten til stor avdeling på våren hvis vi hadde ledig plass der. da tok vi de barna som ikke sov osv. men nå har vi gått helt bort i fra det, nå går vi kun etter alder.

jeg ville bedt om møte med styreren og spurt hva som var grunnen til at de har valgt å sende over mye yngre barn enn ditt barn. Ikke vær frekk eller noe men saklig. Spørr hva som er praksisen deres på dette og hvorfor de har valgt å gjøre det nettop slikt. kan jo hende det er en grunn for det?

Skrevet

Føler med deg, ikke noe morsomt å ha det slik!!

I den barnehagen der jeg jobber, tar vi ikke foreldre med når vi flytter barna over på andre avdelinger. Dette fordi foreldre ikke alltid ser sammenhengen, og ikke alltid vet hvem barnet sitt leker med(faktisk). Det er styrer sammen med ped.leder som snakker om dette. Assistentene blir også tatt med på råd om de er i tvil.

At de ansatte ikke har vært med på overfyttingen, er jo helt hårreisende!!

Ikke gi deg, mas og mas, og at det er han som klager, det må du få frem!! Slik at de forstår at det ikke er du som synst det er dumt at din sønn ikke ble flyttet over, men at han mistrivs!!!

Skrevet

Jeg har tatt det opp med ansvarlig for alle bhg i kommunen. Mye kommunikasjon frem og tilbake. En annen mamma i bhg hadde snakket med ped. leder på avd tidligere, og da hadde hun sagt de håpet å få beholde de minste av de største barna. De tre som er blitt igjen er av de eldste 2008 barna, februar og mars barn. Mens barn som er født i mai, juni, juli, og ja t.o.m desember er i hovedbhg. De har ikke noe egen småbarnavdeling her lenger siden de la den i ett eget bygg for to år siden. Så i hovedbhg er det hovedsaklig barn fra 3 år og oppover.. også disse som har blitt flyttet over nå.. vet ikke hvor mange de er, men si 10 stk i alderen 2 til 3 år. Jeg krevde flere ganger å få en saklig grunn til at de hadde valgt som de hadde gjort, men fikk bare beskjed om at sånn var det, og at det var ting hun ikke kunne si pga taushetsplikt. Jeg har tatt det opp i bhg også, men de var helt utenfor denne bestemmelsen, hadde ikke hatt noe ord med i saken, virker som flere av de ansatte også reagerer på hvordan de har valgt. Skal skrive ett saklig brev til hun som er hovedansvarlig for bhg og skoler i kommunen.

Skrevet

Vennene hans er bestevennen han har kjent fra han ble født. Vi har hengt sammen siden han ble født 3 uker etter min lille gutt. Vi har vært på ferie sammen i alle år, og vi bor 5 minutter gange fra hverandre. Pluss ett par til han lekte kun med i bhg. Alle de har blitt flyttet, vi sykler forbi hovedbhg, og mini vil jo bare dit og leke med alle barna. Han har aldri lekt med de to som er igjen.. det vet jeg.

Skrevet

nå har ikke lest alle svar, men vet at barnehagen har full rett til å gjøre dette

selv om jeg skjønner at det er ubehagelig

Skrevet

Ja men da burde de kunne redegjøre for de valgene de har gjort.

Skrevet

Ikke for å virke ufølsom, men kan det hende at ditt barn samt de andre som ble igjen er de som er minst utviklet av 08 barna.??

Det er som regel alltid en grunn for hvorfor de gjør sine valg selv om vi som foreldre har vanskeligheter med å skjønne dette!!

Men jeg skjønner deg og føler med deg!!

Lykke til videre med saken din!

Skrevet

Det er heller ikke tilfellet May-Juli07+mai09.

Min gutt har vært tidlig ute både motorisk (grov og fin, men hovedsaklig fin) og språklig. Pratet bedre enne de fleste på avd når han begynte i fjor høst, da var han 1,5 år. Sitter helt rolig i samlinger og følger med. Men at de 3 er litt mer forsiktige typer, kan være.. og det er jo en fordel når de skal omgås en haug med ett åringer. Men hvis det er kriterier satt, så er det ikke tenkt på barnas beste her... Jeg ville gjerne at min litt forsiktige gutt skal få mer utfordringer som i utearealer, og større barn og bryne seg på... Han har to søstre, som er en del eldre, og har blitt dullet mye med og fått viljen sin mye.. så jeg hadde sett han kunne fått bryne seg litt på de eldre barna, han har en tendens til å sjefe litt mye, og det vil jo de små barna på avd hans få merke.....

Gjest Orkideen
Skrevet

Jeg har opplev akkurat det samme med datteren min. 10 av 14 barn på hennes avdeling (alle vennene hennes) er flyttet over til en større avdeling, mens hun er igjen på småbarnsavdelingen.

Jeg har spurt om hun også kan flyttes over, men det er fullt på den større avdelingen.

Gjør ikke noe mer ut av saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...