Gå til innhold

Jobber ikke mødre i Frankrike?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom de ikke har 12 mnd permisjon, bedriver da staten systematisk barnemishandlig? Synes i overkant mange har litt vel høye tanker om viktigheten av å gå hjemme ett år. Ja det er kos, og neppe skadelig for barnet, men det er ikke dermed sagt at det er skadelig å sende unger i barnehage fra de er 6 mnd heller.

I Frankrike går 99% av barna i barnehage fra de er 3. Jeg tror det er sunt. Forskning viser at foreldre som har jobb og unger er mer fornøyde enn de som er hjemmeværende med barn.

Man får gjøre som man vil selv. Og man skal ikke være helt sikker på at man har fasiten. Jeg har gjort ulike ting med mine barn, gått hjemme med dem i flere år, færre år og til slutt ikke engang ett år. Det var det som var rett for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg. Synes ikke det er ille å ha barn i barnehage selv fra 10 mnd..Må man så må man...Tror heller ikke det er bra å henge i skjørtet på mamma hele dagen lang hjemme.

Skrevet

Tenker at enhver familie får gjøre det som er best for dem og så gjør vi det som er best for oss. Jeg respekterer det andre velger og så forventer jeg den samme respekten tilbake.

Skrevet

Synes du setter ting litt vel på spissen. Klart at barn som går i barnehage eller er hos dagmamma fra de er få måneder gamle ikke blir mishandlet, men det er ikke det samme som at de har det optimalt. JEG mener at en ettåring (eller en 6 mnding for den saks skyld) ikke har noe i barnehage å gjøre og at de har det _best_ hjemme. Det betyr ikke at de ikke har det _bra_ i barnehage, men at det ikke er det ideelle, etter min mening. Det er himmelvid forskjell. Klart det blir mennesker av de fleste, og alle må gjøre som de vil og som det passer dem og deres familie.

Selv ønsker jeg ikke et liv hvor barna mine ser barnehagepersonale mer enn de ser meg og hvor jeg kun får noen få lusne timer med dem hver ettermiddag. Jeg vil ha tid med barna mine og tror også de har det bedre når de har mer tid med meg i stedet for å være i barnehage fra de knapt kan gå.

Skrevet

"Synes i overkant mange har litt vel høye tanker om viktigheten av å gå hjemme ett år."

Det synes ikke jeg, det gjør vel heller ikke Norge as, siden de faktisk har lagt opp permisjonen til å vare nseten ett år.

Det trenger ikke å være skadelig å sende et barn på 6 mnd. i barnehagen, men det er vel neppe noen som tror det er det optimale så lenge foreldre er friske oppegående mennesker.

Skrevet

Du vet vel att i Frankrike så får man ikke noe hjelp til barnehage så de må betale fullpris. Mange kan da ikke betale så mye så de må gå hjemme. Litt tilbake til 50 tallet om det skulle være her.

Skrevet

Denne argumenteringen mot barnehage synes jeg alltid er litt rar. At barnet ser personalet mer enn mammaen sin om man velger barnehage fra barnet er 1 år. Selvsagt kommer det an på hvor mange timer barnet da går, men så godt som alle jeg kjenner har sine 1 åringer maks 7 timer i barnehagen første 0,5-1 året. Noen få har lenger dager og noen få kortere dager. I tillegg er det mange, som oss, som velger bare 2-3 dager i uken i stede for hver dag.

Så 7 timer. Min 1 åring våkner kl 6.30 og skal leveres i bhg (begynner i morgen) kl 8. Da har vi 1,5 time sammen på morgningen. Så er hun våken i bhg frem til ca kl 12, da legges hun ut til en lur og sover da i ca 2 timer før hun hentes igjen kl 15. Dvs at hun omgås personalet i ca 5 timer (de siste 2 av 7 timene sover hun jo). Vel hjemme er hun våken og legges ca kl 19.30 Dvs at vi hver ettermiddag har ca 4,5 timer sammen. Totalt blir dette 6 timer pr hverdag jeg/vi er sammen med henne, og 5 timer personalet er sammen med henne. I tillegg vil vi ha henne 11,5 våkne timer, sånn ca hver av de to helgedagene og alle ferier. Og for vår del, 2 av ukedagene også siden pappaen skal ta sin pappaperm nå fleksibelt fremover.

Poenget er bare at barnehage trenger ikke være sort-hvit. Det er ikke slik at 1 åringen må gå hver dag og 8-9 timer hver dag bare fordi de begynner i bhg. Det går an å tenke alternativt om man har økonomi til det.

Dessuten bør man være våken for hvilke type barn man har, og hvilken omgangskrets man har. Noen 1 åringer er mer enn klar for litt bhg, gjerne spesielt dem med eldre søsken som er vant til å omgås andre barn og/eller har en mor/far ikke kjenner flust i andre som er hjemme med barn en kan besøke flere dager i uken. Andre 1 åringer er ikke klar, og da er det jo også greit å vente om man kan. Jeg har hatt begge deler selv, og tør påstå at jeg som mor best kan se om mine barn er klar for litt bhg eller ikke. Eller mener du oppriktig at du vet best hva som passer for alle 1 åringer?

Skrevet

jeg leser stadig settningene: "er ikke bra" og "er ikke optimalt" iforbindelse med barnehagestart ved 8 mnd alder

Jeg vil gjerne vite, HVA og HVORFOR?

At vi har forskjellige formeninger om hva som er best i forhold til sine egne referanser er jo soleklart!

Sier som ei oppi her: "Man kjenner sitt barn best selv"

Det er også et enormt press på at mamma SKAL ut i jobb etter endt permisjon. Det er derfor kontantstøtten skal bort.

Du velger enten 8 mnd med 100% eller 12 mnd med 80% Allerede her må det tas forbehold om økonomiske vilkår.

fks min egen situasjon, der vi blir nødt til å selge unna rekkehuset om jeg skal unngå arbeidslivet. Jeg har som sagt et pod på snart 4 mnd og er gravid igjen.

For å kunne opparbeide meg rett til foreldrepenger må jeg sende poden i BHG fra 8 mnd alder. Fortalte noen andre foreldre i bhg til eldstemann om dette og de kikket nærmest på meg som jeg var spedalsk! JA JEG FØLTE MEG SOM DEN VÆRSTE MOR I DETTE ØYEBLIKK!!

Skrevet

Hmm, bare en liten presisering ift til Frankrike, siden jeg har bodd der.

Permisjonordningen i Frankrike er avhengig av fagforeningen. Noen har veldig kort permisjon (3 mndr), andre, som i bankvesenet har 1 år. De som har kortest er ofte de med minst lønn, som kan ende opp med å bli hjem uansett fordi det ikke lønner seg å gå tilbake til jobb. Og for de som jobber, er det lettere å få kjøpt tjenester i hjemmet (vaskehjelp, nanny, leksehjelp), det blant annet 50% skattefradrag ved kjøp av slike tjenester. Tro meg, det merkes når man er fri for det meste av husplikter!

Ang. barnehage fra 3 år, det fortoner seg slik at barn kan begynne i den offentlige skolen (på førskoletrinnet) fra 2 års alderen, forutsatt at de ikke bruker bleier lenger på dagtid. Dette er altså offentlig skole, og gratis, og de aller fleste barn går der når de er 3 år gamle, men ikke nødvendigvis før.

For de minste, består tilbudet av nanny, dagmamma, barnehage, eller gjerne en kombinasjon av disse. Pga lange arbeidsdager er det mange som har både barnehage og privat barnepass.

Jeg har ingen mening om hvordan franske barn har det, vi hadde ikke barn når vi bodde der. Men franske mødre som jobber fulltid gjør en kjempeinnsats, på like linje som norske kvinner.

Skrevet

Foreldre i Frankrike velger veldig ofte dagmamma fram til barnet er stort nok til å gå i førskole (de må være ca tre år og ferdige med bleier). For å jobbe som dagmamma må du ha offentlig godkjenning og gå på en del kurs, blant annet lære om ernæring og småbarnspedagogikk. Sånn gjør mammaene det i Frankrike. Det er ikke så vanlig å sende barn i barnehage før de er en 7-8 mnd gamle ...

Skrevet

Forøvrig er det helt sant det med at de som har lavest lønn er de som det ikke lønner seg for å jobbe, selv om staten da dekker mye av utgiftene til dagmamma. Det er gjerne de mammaene som velger å selv kvalifisere seg som dagmamma ;)

Skrevet

Ja, jeg glemte å spesifisere det med dagmamma, de er kvalifisert og kontrollert av staten.

Har en venninne som måtte kjøre et sykt opplegg med førskole + barnepass (etter skoletid) for eldstemann, samt SFO på onsdager samt dagmamma for yngstemann, med ekstra dagmamma i løpet av ferien. Var en unge syk falt det hele sammen siden hun ikke hadde familie i Frankrike. Skikkelig stå på dame, med full jobb og mann som reiste masse for jobben, begge på jobb fra 09.00 til 18.00 hver dag. Hun tok pause når hun fikk 3. mann, hun fikk ikke logistikken til å gå rundt.

Tenker på henne når jeg klager over livet mitt med 1 barn og jobb emd fleksitid. :-D

Skrevet

Klart at man kan være uenig i hva som er "best" eller "optimalt", men for vår del er det så enkelt at jeg ikke ønsker at barna mine skal ha en hverdag som består av 7-8-9 timer i barnehage hver dag. Når jeg ser hvor slitne barnehagebarna til venninner er er jeg sjeleglad for at sønnen min har en roligere hverdag. Jeg vil ikke ha et sånt liv og jeg vil ikke at barna mine skal ha et sånt liv.

For min del handler det altså ikke så mye om at barnehage i seg selv er ille, men at jeg synes altfor mange små barn går fulltid i barnehage. Og etter det jeg ser er det veldig få barn som har deltidsplass. Så jeg synes det er fint at barn får leke med andre og kommet seg ut litt (noe man forøvrig fint klarer å få til som hjemmeværende også, helt uten barnehage), men jeg synes veldig synd på barn som har fulltidsplass i barnehage fra de er ett år (eller til og med yngre). Barn kan faktisk bli stresset og sliten også. Jeg respekterer at andre har andre meninger og tar andre valg, men jeg vil alltid mene at så mange timer hver eneste dag i barnehage ikke på noen måte er positivt for så små barn (under 3 år).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...