Gå til innhold

0 i inntekt fra august til januar. Samboer tjener veldig lite. Får jeg engangsstønad, eller kan de kreve at han skal dekke alt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

NAV har stoppet arbeidsavklaringspengene siden jeg har anket et avslag på fast uføretrygd. Har ikke lenger rett til aap siden jeg er 100% ufør og i en ankefase som vil ta 6 mndr, så får ikke en krone fra noe sted. Lever på samboer, og er desperat avhengig av engangsstønad for å få kjøpt barneutstyr. Disse beregnes vel kun ut fra meg, eller er dette noe de kan nekte meg siden han tjener penger? Vi går i minus hver mnd nå, så det er ikke store summen han tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og det har ikke jag. Så du mener da at jeg får det? De kan ikke beregne at jeg ikke skal få det ut fra hans inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett på engangsstønaden.

 

Det kan også hende at du har rett på sosialstønad om han ikke tjener så mye.

Det ville jeg sjekket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsstønaden er et fastsatt engangsbeløp uavhengig av alle andre inntekter, formuer eller stønader.

 

Enten har du hatt inntekt og har rett til fødselspenger (som er avhengig av inntekten og stillingsprosent osv) ELLER så har du rett til de 36000 eller hva det nå er for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engangsstønad er for alle som ikke ar opptjente foreldrepenger. Jeg fikk engangsstønad fordi om han tjente godt.

Du kan dessuten søke om sosialhjelp. Eller dere som en familie kan søke om suplerende sosialhjelp. Det ville jeg ha gjort i denne fasen, det går ikke an å gå i minus hver måned. Særlig ikke med baby på vei, en lav inntekt og en mulig uførepensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men vi har sjekket det opp. Hans inntekt nå matcher nesten de 50kr dagen og 25000 inkl strøm i husleie som sosialen dekker. Dersom vi selger bilen må vi også flytte på hybel i byen (bor på landet) og bli to sosialklienter, for han vil miste jobben der han er avhengig av bil. Forøvrig vil de at man skal selge bilen, for først å tære på de pengene, for så å ta kontakt når de er borte og hans siste lønning er oppbrukt. Så ganske fastlåst situasjon... Tar vekk litt av gleden rundt barnet vi venter, når man vet hva barnet kommer til, men nå er det jo slik det er. Gruer meg til å bli 100% sengeliggende de siste måneder av svangerskapet, med en slik fremtid i møte... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt AAP?

AAP gir rett på foreldrepenger, regnes utifra inntekten de 6 mnd av de siste 10 mnd.

 

Så har du hatt det i hele år, mener jeg du har rett til å søke om foreldrepenger selv om de har stoppet AAP til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap har ikke eksistert i hele år. Hadde tidsbegrenset uførestønad fra 2001 til april i år da aap ble innført. TU gir engangsstønad + vanlig tu inntekt i samme periode, men tu eksisterer jo ikke etter aap kom. Aap mistet jeg ved månesskiftet, så jeg har ikke rukket å ha det i 6 mndr. Hadde jeg hatt det en mnd til ville jeg hatt rett til foreldrepenger. Aap er en pengebesparelse som aldri skulle vært innført. Mange som har mistet rettighetene sine og blitt sosialklienter i stedet grunnet disse nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det ikke innført i fjor at man kunne få foreldrepenger av rehabilitering/attføring, det som nå heter AAP?

 

Mener jeg leste det et sted!

 

Har du hørt med nav ang foreldrepenger da?Slik at du er helt sikker på at du ikke får det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det du sier. Men rehab og atføring var i den tiden skattet som pensjonsgivende inntekt, på lik linje med dagens aap. Tidsbegrenset uføretrygd var skattet som det det var, trygd, og ga aldri pensjonspoeng. Derfor har jeg ikke hatt 6 mndr pensjonsgivende inntekt de siste 10 mndr før fødsel, slik som reglene krever, og har i så tilfelle kun rett til engangsstønad. Det er helt klart for meg. Det jeg ikke hadde tenkt på før, og som fikk meg til å skrive her, var om de kunne stoppe engangstønaden også, fordi samboer har inntekt, selv om den er liten. Det mener folk her at ikke vil bli tatt med i beregningen, og det er jeg glad for. Ser ut til at småen kommer til å få både seng og vogn da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...