Gå til innhold

Når regnes søsken som tette i alder?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gjør jeg også.

Det blir 2 år og en mnd melom mine yngste og det anser jeg som ganske tett i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like under to år mellom de fleste av mine og det synes jeg ikke er tett i hvert fall.

 

Ville vel si at det må være 1 1/2 år eller mindre før jeg begynner å tenke på det som tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe svada. 2 år er jo helt standard aldersforskjell mellom søsken. Ikke noen tvillingaktig ved det over hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne å google litt da vet du, så ser du hva som ligger i det å være pseudotvillinger.

Bare fordi DU synes noe er svada betyr det ikke at det ikke er tilfelle....

Klart det er tett med 2 år mellom barn, selvom det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google? Du mener sånn:

 

"Segal is the only researcher known to study "virtual" or "pseudo" twins. These are two people less than nine months apart in age but with different biological parents, who are raised together from infancy."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen inteligente folk som svarer her inne. Hvordan får dere fram at svaret på spørsmålet er pseudotvillinger? Jeg tenker også at under to år er tett mellom søsken hvis man ser på fordelene ved å ha barn tett. Jeg reagerer derimot ikke på at barn er tette i alder om det er 20 mnd mellom. Jeg syntes det virker ganske normalt. Gjennomsnitter ligger vel på 2,5 år mellom barna.

 

Hva som er tett eller ikke vil også være ulikt for folk. Jeg vet om folk som har barn på 3 år som syntes det blir for tett å få en til nå fordi den de har er krever mye ekstra. Andre igjen blir gravide med engang og tenker lite på at det er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sånn:

 

"information for parents of "pseudo twins" -- children in one family who are less than 9 months apart."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du finner på norsk på nett om pseudotvillinger er fra et lite knippe norske "babysider" og ellers fra diskusjonsforum og private blogger. Og det som presenteres her er ren synsing.

 

Når du søker på engelsk finner du mer vitenskapelige definisjoner på pseudo-twins og de går på at dette er barn som vokser opp i samme familie og som er nærmere i alder enn 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle hva verken du synes, eller jeg for den saks skyld, når HI spør etter en definisjon ("når regnes søsken som tette i alder?"). Det som teller da er hva definisjonen faktisk er. Og under 2 år regnes som pseudotvillinger og dermed tett i alder, enten man er enig i dette eller ei. Det er en fastsatt definisjon. Men dette viste du sikkert du som er så opptatt av intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser lenger opp her så er den såkalte "definisjonen" at pseudotvillinger er søsken med mindre enn 24 mnd mellom kun en "synse-definisjon" som har vokst fram i babyforum-verdenen og har ingen ting med den faktiske vitenskapelige definisjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan da umulig BARE ha vokst frem i babyforum-verden, for både HS og lege benytter også den definisjonen. I hvertfall dem jeg har vært i kontakt med. I tillegg har to ulike jordmødre og en lege sagt at de (helsepersonell) regner barn for tett i alder når det er under 2 år mellom dem, ikke minst fordi to svangerskap med den avstanden regnes som tett (kroppen burde egentlig få ca 2 års pause før den ble gravid igjen). Så ja, godt mulig psudotvillinger defineres som søsken med under 2 års mellomrom kun i dette landet, men i dette landet er det dette som er definisjonen "alle" bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når Alva sier at to jordmødre og en lege har sagt at barn under 2 år er tette i alder, ja da er det jo selvfølgelig bevist at de er pseudotvillinger og at dette er en vedtatt vitenskapelig definisjon her i landet...

 

Det jeg har hørt fra div helsepersonell ang "problemet" med tette barn er at man helst ikke bør bli gravid igjen før det er gått 6 mnd etter forrige fødsel. Ellers er det opp til en selv hva en har lyst på av avstand mellom barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en definisjon alle bruker her i landet vil jeg tro du kan komme med noen linker til vitenskapelige artikler om temaet f.eks? De eneste stedene jeg greier å finne dette nevnt er på div babyforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tett når man ikke har skoleår i mellom mener jeg. Jeg har 22 mnd mellom mine, jeg føler det er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare in egen mening her, og jeg mener når det er mindre enn 1 1/2 år. Er 17 måneder mellom mine, føler det er relativt tette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...