Gå til innhold

enda et nav innlegg :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet dere er lei av disse innleggene men jeg skriver det og så får de som vil svare :)

 

Jeg har vært sykemld i snart et år og skal nå over på aap. Legen min sier at da får de testet ut min arbeidsevne. Jeg håper på sikt at jeg kan klare å jobbe. Jeg har vært sykemldt en gang tidligere og det var under svangerskapet og da var jeg så syk at jeg lå på sykehus. Ellers har jeg jobbet og studert. Jeg liker å jobbe! Jeg trivdes så godt på jobben min (vanskeligstilte barn) at jeg ikke ville dra hjem enkelte dager fordi det var så spennende. Så jeg er ikke en trygdesnylter eller en unnasluntrer. Ingenting i min historie tilsier det! Men alikevel...

 

Jeg ble møtt på nav av ei surmaga kjerring som var veldig opptatt av å fortelle meg konsekvensene av å ikke møte på nav sine tiltak. (aldri vært med på slikt før nå og det har ikke kommet igang enda) Og alt det de kunne gjøre får å stoppe pengene mine. Ble også fortalt at aap kunne jeg ikke leve på resten av livet uten å ikke gjøre noe!?!

 

Jeg ble så sjokkert av hvordan hun holdt tale for meg at jeg avbrøyt henne med å fortelle at jeg ikke ville at hun skulle ha et negativt syn på meg og at jeg var villig til å prøve alt for å komme tilbake i jobb og at det er ingenting jeg vil mer. Jaja svarte hun da..

 

Hun ville heller ikke sende søknaden min videre til nav-legen før jeg hadde skaffet enda mer dokumentasjon. Jeg har brudd i ryggen, sammenpressinger og en skjev ryggsøyle. I tillegg til dette har jeg hatt et stort vekttap og migrene som følge av ryggsmerter. Tar smertestillende som tramadol og paralgin hver dag. Alt dette er dokumentert fra legen og ryggspesialister men hun måtte ha et skriv fra min fysioterapeut før hun ville sendte søknaden min videre. Hun så at det har blitt tatt nevrologiske prøver og da var hun veldig førnøyd fordi prøvene var jo fine! Da sa jeg at det står også at jeg har brudd i ryggen og da fikk jeg ikke snakke ferdig setningen min en gang..

Legen sa til meg når han skrev den at han var sikker på at de godtok søknaden min pga min diagnose og historie. Men nei da.. ikke hun på nav!!

 

Jeg gikk hjem med gråten i halsen etter et fælt møte. Det føles så ydmykende å sitte å forsvare meg og mine smerter til ei som tror det verste om meg! Hun hadde en "ta deg sammen" tone under hele møte :(

 

Er det mulig for meg å be om en ny saksbehandler? Kan hun "ødelegge" søknaden min med det hun skriver fra møte? Har hørt fra flere nå i etterkant at hun er beryktet og at andre har hatt med seg advokater i møte med henne..

 

Hva hadde dere gjort?

 

Jeg tenker at jeg drar til legen min å forklarer situasjonen og får han til å skrive et brev til dem? eller et ekstra vedlegg til søknaden der han forklarer nærmere om problemene mine?

 

Blir glad for svar og forslag til hva jeg burde gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV er pliktig til å opplyse deg om hva som skjer dersom du ikke følger opplegget - det var faktisk saksbehandler NØDT til å fortelle deg.

 

Ja, du kan be om en annen saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler sånn med deg!!! Jeg har også tilnærmet lik ryggskade, og har vært tidsbegrenset ufør i 8 år. Så kom aap, og plutselig kaster de meg ut av navsystemet på tross av eksperter, fastlege og ark sine utredninger av meg, der de alle kommer frem til at jeg skal ha fast trygd. Nav har avvist søknaden min, og forklart at jeg i ankeperioden ikke har rettigheter. Jeg kan nemlig ikke få mer aap i behandlingstiden, for det er kun for de som kan behandles, og det kan jo ikke jeg. Jeg skal nå sitte på vent, uten en krone i 6mndr. Heldigvis hadde vi bsu konto å ta knekken på, så vi kunne tære på den og har råd til mat. Samboers inntekt dekker nemlig ikke det hele alene. Nav har forklart oss at vi så klart kan gå på sosialen det neste halvåret, men da må vi selge bilen, selv om dette fører til at samboer mister jobben og vi blir to på sosialen. Det er nemlig reglene deres det. Nå venter vi i tillegg vårt første barn, midt i denne kriseperioden, men det kan heller ikke nav ta hensyn til Alle får lik behandlingstid og de kan ikke spesialbehandle meg! Får jeg igjen avslag, blir det jo trygderettssak av det, for jeg er jo 100% ufør. Det er det ingen tvil om. Det Nav setter tvil i er om jeg, om 20-30 år kanskje kan utvikle noen form for restarbeidsevne. Fucked up system!

 

Jeg håper virkelig at du kommer deg fort tilbake i arbeid, for du ønsker ikke å være i Nav sitt system lenge. Min erfaring er at saksbehandlere kommer og går, og du har sikkert en annen en om en mnd, men ber du selv om å bytte blir du stemplet som vanskelig og sur. Lykke til! Jeg vet så utrolig godt hvordan det første møtet føles, men kan ikke si at det blir noe bedre etter hvert uansett hva du gjør. Krysser fingrene for at du får et bedre utfall enn meg og kan komme i arbeid igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd! For en forferdelig situasjon dere er i! Helt merkelig hvordan systemet fungerer.. det ser så flott ut på papiret men det er søren ikke like flott i virkeligheten :(

 

Tenker litt på det om jeg blir stemplet som sur og vanskelig hvis jeg bytter og om det gjør det verre for meg.. men skal uansett ha med meg noen neste gang jeg skal der så det ikke bare blir påstander fra meg og kanskje hun ikke er like uhøflig da.

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heizann.. dette syns jeg var veldig merkelig.

jeg gikk på attføring etter en rehabilitering og gikk over på aap med det nye systemet. syns grunnlaget nav gav deg var helt på trynet. Du har grunnlaget fra legen og det er det nav skal gå etter og vise god behjelpelighet ovenfor deg. Hun som er din saksbehandler ville jeg ha byttet umiddelbart. Venter mitt første barn og min saksbehadnler hjelper meg så langt det er mulig.

Veldig sund de skal gi deg disse problemene nå, men husk at fra den dagen du leverte inn søknaden vil du få etterbetalt for de mnd det tar og behandle den hvis den blir ggodkjent;)

 

håper dette løser seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...