Gå til innhold

Noen som vet, jeg hadde siste sykemeldingsdag i går, hvor lang tid før jeg kan ta ut sykt dag for meg om jeg skulle bli syk nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i ett år 20% fra mine seinvakter på jobben. Nå er sykemeldingsperioden min gått ut. Jeg jobber da 80% fra i dag, 20% permisjon. Noen som vet når jeg kan ta ut sykedager da? Ikke tenkt å bli syk altså, men man vet jo aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ihvertfall en "arbeidsgiverperiode" på 16 dager ved egenmelding.

Men siden du har vært syk i ett år tror jeg du må jobbe i 26 uker for å opparbeide deg nye sykepenge rettigheter.

Sjekk med lønningskontoret eller NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har brukt opp sykepengerettighetene hos nav, kan du fortsatt ha egenmeldingsdager innenfor arbeidsgiverperioden (16 kalenderdager) Deretter har du ikke krav på noe før det er gått 16 nye kalenderdager. For lengre sykepengperiode, altså rettigheter fra nav, må du ha vært i arbeid i 26 uker. Egenmeldingsdager legger ikke nav seg borti, så disse vil ikke telles med!

 

Håper dette var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg tenker ikke på ny sykemeldingsperiode. Det er jo slik at når jeg har vært sykemeld 20% kan jeg ikke ringe inn en dag på jobben og si at jeg er dårlig. Da har jeg måttet ringe legen og få sykemelding for dette. Nå er min sykemeldingsperiode over, og jeg lurer på om jeg på noen måte må jobbe meg opp retten til å ringe jobben en dag og si at jeg er syk. Har samme arbeidsgiver fremdeles, og er nå 100% friskemeldt. Hurra ;) Si at jeg skulle få omgangssyken i morgen, kan jeg da være hjemme med lønn eller uten lønn. Håper noen skjønner hva jeg mener. PS: Jeg er frisk som en fisk, men man begynner jo alltid å tenke det værste om jeg MÅ være frisk en periode,hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...