Gå til innhold

Skal ta lappen nå, men er det bedre å ta opplæringen på stor bil enn på liten når


"Fru Schrøder"

Anbefalte innlegg

jeg kommet til å kjøre Mercedes Benz Sprinter ? Den er jo kjempesvær i forhold til en liten bil. Ihvertfall når en ta opplæring i liten bil og så skal en rett over i så stor.

 

http://www.handicare.no/Produkter/Produkter/Aktuelle-modeller/Gruppe-2-Bil/Mercedes-Benz--Sprinter/

 

Finner heller ingen som har så stor bil å kjøre med heller. De går fra vanlig bil til minibuss og det er vel i neste bilklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok ikke brydd meg nevneverdig om det var stor eller liten bil jeg kjørte med, men du vil jo sikkert bli bedre på f.eks lukeparkering bl.annet.

 

Kan du ikke få en annen bil dersom du synes den er for høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst bare denne bilen som er bred nok til å ta 3 barneseter bak og elektrisk rullestol og bagasje. Ble advart av ergoterapauten i går at det var _veldig_ stor forskjell på å lære å kjøre bil i liten bil og så når jeg plutselig skal kjøre alene så må jeg rett opp i stor bil. Og jeg som ikke liker å rygge eller parkere. Trenger nå ihvertfall å øve meg på det. Uff så jeg gruer meg. Det tok liksom litt piffen ut av hele "nåskaljegendeligfålovåværedenmorenjegønskeråværeforungenemine"biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det problemet veldig godt, men det er en overgang fra skolebil til egen bil uansett.

Jeg gikk fra Mercedes CL til min egen Opel Astra, og det var jo som natt og dag. Hva som var natt og hva som var dag husker jeg ikke akkurat nå, men jeg sleit med gir og hvor det var best å se når jeg rygget og alt. Følte at alt måtte læres på nytt.

Uansett blir det en overgang, og det beste du kan gjøre er egentlig å bare øve mye i den bilen dere har selv, slik at du er ordentlig vant til den også når du skal ut på veien første gang alene.

Og ja, det er småskummelt ;-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, men jeg får den ikke før jeg har lappen, og jeg har ingen å øvelsekjøre med heller. Får visst spørre kjørelæreren om han vil ta noen ekstra tilvenningstimer med meg etter at jeg har fått lappen og bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da blir det jo litt annerledes. Da er det en god ide å få snakket litt med kjørelærern om det ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første spørsmål er vel hvilken Sprinter du får?

Den minste er bare bittelitt lengre enn ei vanlig lang stasjonsvogn, eller en lang amerikaner.

Den største er nesten like stor som to mini-biler.

 

Men, uansett hvilken av dem du får, så anbefaler jeg deg den kjøreskolen med aller, aller lengste øvelsesbilen, eller blir nok sjokket for stort hvis du skal gå rett over fra f eks en golf og til en Sprinter .

 

Ellers, så anbefaler jeg deg å få litt mere avklaring på bilvalg, setestørrelse og om du evnetuelt må ta førerkort Klasse D1 for minibuss etterpå.

 

Jeg regner med at du får dekket deler av, eller hele førerkortet?

Spør så tilfelle om du kan få dekket D1 også, for da får du også med deg kjøring med storbil før du skal kjøre på egen hånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du bare kan glemme minst mulig bil hvis du skal ha med en nesten 1,5m lang og nesten 200kg tung permobil til en hver tid.

Pluss at du skal ha "oppkjøringsrampe" i tillegg.

Tror nok fort du "dessverre" vil enda opp på største type bil.

 

I så tilfelle anbefaler jeg deg å sjekke om denne kan bli registrert som 9 eller 12 seters bil, slik at den krever klasse D1, minibuss. For da vil du dekket også denne sertifikatdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...