Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Neste vår går mine avklaringspenger ut med mindre jeg får dem forlenget. Jeg er begynt allerede og bli bekymret for hvordan økonomien kommer til og bli neste år når avklaringspengene tar slutt. Jeg vil heller ikke klare og kunne jobbe 100% da jeg har vært utsatt for en ulykke og dersom jeg går ned ytterligere i inntekt så blir det veldig lite morsomt her hjemme:( I tillegg så skulle jeg egentlig ha vært på rehabiliteringsopphold, men siden jeg ikke ønsker og reise langt vekk fra ungene så har det blitt utsatt. Blir så fryktelig deprimert over og tenke på hva som kommer til og skje neste sommer, synes tiden går så fort. Hadde jeg hatt helse til det så skulle jeg blitt gravid slik at jeg kunne fått foreldrepenger av avklaringspengene, men legene fraråder ny graviditet på enda noen år. Er det noen som har fått forlenget avklaringspenger/attføringspenger fra Nav? Var det mye styr for og få ordnet dette? Håper noen kan gi meg noen positive ord!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 Om du har vært så heldig å få tilbud om rehabiliteringsopphold så burde du selvsagt takke ja til det. Kanskje det kan hjelpe slik at du på sikt kan begynne å jobbe igjen? Jeg skjønner at du blir bekymret, men beklager å måtte si det. Du må takke ja til de behandlingstilbud du får og selv om du ikke kan klare å jobbe 100% så burde du begynne å jobbe litt og så kanskje jobbe deg oppover. Her virker det som om det er endel du kan gjøre selv for å bedre din situasjon og nattesøvn
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Ta deg sammen og kom deg på rehabilitering. Det kan da vel ikke være noe mål å bli gravid for å sikre økonomien et år?! Nei, det må da være bedre å være borte fra ungene en stund og komme hjem med bedre/god helse, enn å fortsette slik i fremtiden?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 Hva med å få deg en jobb ditt nek? Bli gravid for å få foreldrepenger? Nek.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Rehabiliteringstilbudet jeg fikk er i Aurland og det er jo flere 100 mil fra familien og skal jeg dra dit så må jeg være borte i 8 uker og ikke har mannen min og ungene noen som helst mulighet og komme og besøke meg. Hadde dere klart og vært borte fra ungene deres i 8 uker?? Dessuten så har fastlegen min søkt meg på dagrehabilitering i min hjemkommune, men det er dessverre ventetid.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #6 Skrevet 9. august 2010 Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å takke nei til et slikt tilbud og selvfølgelig hadde jeg reist. 8 uker er lang tid, men heller 8 uker borte fra familien for å bli frisk enn at de skal leve resten av livet med en halvsyk mamma. Og når man vet at det er andre som sliter og jobber for de pengene man mottar så har man en plikt til å gjøre det man kan for å bli frisk.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #7 Skrevet 9. august 2010 Er man ikke frisk, og får legeerklæring på det får man selvfølgelig forlengelse på aap. Så lenge det er utsikt til bedring. Er det ikke utsikt til bedring i det hele tatt vil det bli aktuelt å søke uføre. Forlengelser pleier ikke være noe problem, og det er en forholdsvis rask prosess. Ikke bruk tiden din på å bekymre deg over at vedtaket går ut til våren! Alle vedtak settes for en begrenset periode, da målet på sikt er at folk skal ut i arbeid igjen. Be om en samtale med din saksbehandler hvis du fortsatt er like bekymret, og fokuser energien på det å bli frisk. Når det gjelder rehabiliteringsopphold må du tenke at det er til det beste for deg, og da dermed for dine barn også! Kjipt å være borte fra dem, men hvis det kan hjelpe til at du blir bedre er jo det det beste for alle sammen! Lykke til, og god bedring
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #8 Skrevet 9. august 2010 23:33 her.. Og en liten ting til - ikke bruk energi på å være frustrert over nav, iallefall ikke om du ikke har GOD grunn til det. Utifra innlegget ditt kommer det iallefall ikke fram noe som tilsier at de har gjort noe galt! Mange bruker fryktelig mye energi på å irritere seg over en organisasjon basert på ting de har hørt, framfor ting de opplever selv. Tenk positive tanker Si positive ord Gjør positive handlinger Og det positive gror
Nisand Skrevet 9. august 2010 #9 Skrevet 9. august 2010 Er du ikke frisk nok til å jobbe så kan du søke om å få forlenget AAP. De kan forlenges i inntil 4 år. Ta kontakt med NAV i god tid før vedtaket ditt går ut og undersøk hva du må levere at nye legeerklæringer i forbindelse med ny søknad. Ikke bruk energi alt nå på å bekymre deg for at du ikke får videre AAP, mest sannsynlig ordner det seg. Men ikke søk i siste liten, vær ute i god tid så du slipper å stå uten penger noen måneder.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #10 Skrevet 9. august 2010 I denne situasjonen hadde jeg greid 2 mnd vekk fra ungene mine. Hvorfor greier ikke du det?
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #11 Skrevet 9. august 2010 Nisand; man søker ikke om forlengelse av AAP. Forlengelse skal gis basert på legeerklæringer. (Hør evt. med fagnettverk!) I mange tilfeller fremskaffer nav legeerklæringene selv, men det er alltid greit at den som er under aap tar kontakt i god tid før vedtaket går ut.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2010 #12 Skrevet 9. august 2010 Finnes det ikke mulighet for andre rehabiliteringsmuligheter enn at du må reise langt av gårde?! Det er viktig å komme i gang fortest mulig med rehabilitering/ behandling. Jo lengere man går hjemme, jo vanskeligere er det å komme tilbake i jobb. Få satt igang rehabiltering, og når formen tilsier det, så kan du begynne med arbeidsutprøving. En kan begynne i det små og deretter arbeide seg oppover. Det er ikke sikkert at du vil klare 100 % igjen. Men det viktigeste er at du prøver. Og som noen andre skriver så kan du få arbeidsavklaringspenger i opp til 4 år. Et av kravene for å få arbeidsavklaringspenger er at du har en handlingsplan, hvis ikke kan du miste retten til ytelse. Det betyr med andre ord at en selv må være aktiv i å utføre det som er i arbeidsplanen. Denne planen kan endres, men det viktigste er at en har en plan. Hmm...Har du vært på kurs med Nav i forhold til arbeidsavklaringspenger? Du burde kanskje be om en samtale med saksbehandler, for å få litt veiledning.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #13 Skrevet 10. august 2010 Himmel og hav! Er virkelig nav så slemme at de GIR deg et GRATIS bahndlingstilbud?? Stakkars deg, du kan jo risikere å bli bedre eller frisk...... Så nå er det virkelig stor fare for at kanskje blir tvunget til å ta dette tilbudet, og kanskje til og med ikke får den uføretrygda du går og sikler etter?? Og ellers; Skulle vært slik at hvis nav gir et behandlingstilbud, og vedkommende takker nei, så skulle sosialtrygd vært neste tilbud til slike utakknemlige faenskap.......
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #14 Skrevet 10. august 2010 Store stygge Nav som kun har gitt deg AAP i kun 1 år! 1 år!!! Skjønner din store frustrasjon over Nav. Også finne et behandlingstilbud til deg a gitt. Makan til bedriten bedrift!! Hva med å heller skifte fokus til å få behandling så du blir frisk nok til å jobbe, istedet for å bekymre deg og planlegge hvordan du kan få forlenget stønaden? Jeg blir så jævla provosert over slike som deg, som snylter på MINE skattepenger som JEG må jobbe hardt for!! Synes du det er rettferdig? Velferdssystemet er for godt, det beviser du med ditt innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå