Gå til innhold

Oppholdet på barselavdelingen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker med skrekk og grupp på opphold på barselavdelingen. Hadde ikke noe særlig melk. Etterhvert begynte babyen bli mer og mer sulten (og sikkert dehydrert også). Så de små hendene hele tiden ta opp mot munnen. Jeg ønsket å gi morsmelkerstatning, men det skulle man ikke på barselavdelingen nei. Endte med at de måtte det da, men synes de venter for lenge jeg uten god nok oppfølging av babyen i mellomtiden, feks dehydrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har født på to forskjellige stedet, og der var det helt vanlig med mme. Var jo personalet som lagde det til og alt. Er jo de som får melk senere enn andre, ille at de ikke blir tatt på alvor, for det går jo utover barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke melk før fjerde dagen, derfor ga de gutten min bankmelk. Skulle da bare mangle, ikke noens feil at melka kom så seint.

 

Håper erfaringen din blir bedre denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det omvendte, at de maste om at jeg burde gi mme selv om puppene mine var bokstavelig talt rant over, så det varierer nok fra sted til sted. Man må passe på seg selv her i livet for ingen andre gjør det for deg. Det jeg lærte av å være på barsel er at det er helt nødvendig å ha noen i bakhånd som kan stikke på apoteket eller lignende for deg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må du tenke over på forhånd. De første dagene er fæle om du vil amme, men om du kommer over kneika og dere får det til innbiller jeg meg at det er verdt det:) Jeg har 2 barn og har prøvd iherdig hver gang å få til denne ammingen. Det er viktig at barnet får amme utrolig ofte de første dagene for å få i gang produksjonen og med mme er det ikke sikkert barnet vil hjelpe i gang produksjonen. Friske fullbårne barn er laget for å klare de første dagene med kun noen dråper mm i hvert måltid. Alle barn går ned noe de første dagene. Det er fælt, spesielt når du ikke er forberedt, men det er slik det er. Har ingenting med slemme jordmødre å gjøre...

 

Hvis du derimot har bestemt deg for at du ikek vil amme, eller synes en kombinasjon er greit til tross for at dette vil gi deg mindre melk enn barnet trenger, ja så sier du det å¨barsel. Hvis du gjør det klart at du velger dette og vet hva du velger da protesterer de ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med 23.03. Jeg fikk heller ikke noe særlig melk de første dagene, og hadde mest lyst til å gi opp. Men fikk beskjed på barsel at dette var helt normalt, og at babyen klarte seg på de få dråpene den fikk i begynnelsen. Jeg hørte på dem, og melken kom til slutt.

 

Gleden var ekstra stor siden jeg ikke fikk amme første mann, og savnet det veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To grupper barn gir de tidlig mme. Det er barn med lav fødselsvekt og barn med veldig høy fødselsvekt. Disse gruppene ønser de ikke skal gå så mye ned i vekt. Mengden mme de gir er veldig lite og det skal alltid klareres først med foreldrene om mulig.

 

Andre babyer trenger i utgangspunktet ikke mme. De skal legges til brystet slikt at de stimulerer produksjonen. De får da etterhvert noen dråper råmelk som er den beste melken. I tillegg er de født med et fettlag for å klarer denne perioden med faste. Barnets mage er liten (på størrelse med en valnøtt) når det fødes. Magestørrelsen utvider seg så i takt med morens mm-produksjon. Hvis det får mme før moren har fått melk vil magen utvide seg i utakt med morens mm-produksjon og barnet vil bli mer sultent og utillpass. Da vil barnet trenge mer mme og man kan ha begynt på en vond sirkel.

 

Det jeg synes er dumt med barsel er at det forklarer og veiledes så lite om amming. Hadde mødre blitt forklart litt og hjulpet bedre hadde ammingen vært lettere å få til og mange hadde bekymret seg mindre. Mange er nå veldig uforberedt på hvor vanskelig amming egentlig er. Det burde også vært større takhøyde for de som ikke vil/kan amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme med min første. Synes det er skikkelig ekkelt at de lar ungene bli helt slappe før de gjør noe. Da vi kom til legen 3. dag reagerte han på at barnet var blitt helt slapt, og jeg hørte at han gikk rett inn til jormødrene og sa at de måtte følge opp oss bedre. Da hadde både jeg og mannen min spurt flere ganger om vi ikke skulle gi litt mme, men de sa nei. Selv etter legebesøket så gjorde de ingenting, så mannen min gikk på sykehusapoteket og kjøpte mme så ga vi det. Da kviknet hun til, og da var det også lettere å få henne til å suge litt. Nå hører det med til historien at jeg aldri fikk til ammingen med nr. 1 (grunnet feil sugeteknikk), så det er mulig jordmødrene hadde rett, men er veldig enig med dere som sier at det er for dårlig oppfølging på barsel.

 

Så med nr. to hadde jeg med både egen pumpe, samt mme. Vil anbefale å pumpe, evt. håndmelke også. For det kan være man har melk, men at babyen ikke suger riktig i begynnelsen.

 

Det er jo riktig at man bør vente i det lengste med mme for ikke å ødelegge ammingen. Men jeg ønsker heller ikke å gi mine barn en fæl start på livet. Det man kan gjøre er å alltid legge barnet til først og så heller gi en skvett utpumpet melk eller mme med skje/kopp etterpå (helst utpumpet egen melk, da forvirrer man i allefall ikke barnet med ulik smak). Hvis man gir mme uten at barnet har blitt lagt til umiddelbart før, så "slipper" babyen å jobbe for maten og kan bli litt "lat".

 

Denne gangen har forøvrig ammingen gått helt fint. Ga litt ekstra med skje de første dagene (utpumpet) men styrte unna flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...