Gå til innhold

Hvor lenge gjør vepsestikk vondt?


nawi

Anbefalte innlegg

Fikk vepsestikk på tåa ved 2 tiden i dag. Det gjør fortsatt veldig vondt. Hvor lang tid tar det før det går over da? Tror det er greit at jeg ble stukket, og ingen av de to små. Hadde sett dårlig ut for nattesøvnen da gitt. Noen som vet når tåa kan føles normal igjen, og jeg kan gå med sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har utstyrt oss med bedøvende salve, slik at vi skal være forberedt hvis uhellet er ute. Litt is på stikket kan også virke lindrende, ellers er det nok bare å ta tiden til hjelp. Folk reagerer også veldig forskjellig på vepsestikk, noen får veldig hevelse og veldig vondt, mens andre ikke blir så plaget.

 

Hvis du er veldig hoven og har vondt lenge så kan det være lurt å sjekke om du er/blir allergisk mot vepsestikk. Langvarige hevelser og reaksjoner kan være tegn på allergi. Jeg tok en blodprøve etter et stikk hvor jeg reagerte veldig, ble kvalm og følte meg litt ør, og den viste at jeg var allergisk mot veps, så nå må jeg gå rundt med adrinalinsprøyte i vepsesesongen.

 

I og med at jeg er pyse når det gjelder veps så ble jeg veldig nysgjerrig på om du vet hvorfor den stakk? Min siste erfaring med vepsestikk var en veps som satt seg rett ned på låret mitt og stakk, uten at jeg skjønte hvorfor. God bedring med tåa;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stukket av veps i fjor - på tåa faktisk. Jeg hylte og hinka meg inn og googlet vepsestikk+kjerringråd :) Der fant jeg tips om at eddik skulle hjelpe. Jeg hadde eddikk på litt bomull og tapet på tåa - og smerten ble nesten umiddelbart borte.

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at jeg tråkket på den- men den stakk oppe på tåa. Så aldri den jævelen;-) Har alltid ledd litt av samboeren min fordi han er så redd for veps, men skal ikke le mer nå! Trodde det stakk litt, så var det over. Men det her gjør jo vondt lenge. Skal passe bedre på barna fremover i alle fall. Veldig glad for at vepsen stakk meg, og ikke noen av de søte små;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at det var veps? Jeg ble stukket i tåa av en bie i fjor sommer (min feil som vasa barbeint i kløveren og sikkert sparka til ei bie). Brodden satt igjen her og jeg fikk smerter helt opp til hofta etter stikket og hele foten hovnet kraftig opp. Når jeg tenker etter så burde jeg kansje egentlig ha sjekka om jeg er allergisk etter det stikket..hmmm...

Uansett, smertene varte utover kvelden og natta, men var over dagen etter. Vepsestikk har tidligere gitt seg mye raskere enn biestikket gjorde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på at det var veps nei. Så aldri det som stakk meg. Var på sommarland og gikk barbeint. Var på asfalten ved siden av en hekk med blomster. Kan godt ha vært ei bie. Uansett, satser på at jeg er bra igjen når jeg våkner i morgen;.)

 

Takk for svar alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Auu!! Stakkars deg. Jeg tråkket på en humle (=bie?????) tror jeg for 2 uker siden. Fyttikatta hvor vondt det faktisk var. Jeg ble ikke særlig hoven, men klarte ikke tråkke ordentlig på foten på i allefall 2 dager.. Dette var første gangen jeg ble stukket/brent av humle, har tidligere bare blitt stukket av veps. Like vondt det også, i tillegg til at jeg hovnet opp mye mer.

 

Du kan sikkert regne med å ha vondt en dag til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta fikk sitt første vepsestikk forrige uke. Vi tok på eddik,og det hjalp med en gang:-D

Jeg lærte det i en kjemitime på skolen faktisk. Vepsestikk er basisk og da tar man på noe surt altså eddik:-D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...