Gå til innhold

peng som "brenner" i lomma

Anbefalte innlegg

Skrevet

min sønn på 10 år er helt håpløs når det gjelder penger, om han får penger MÅ de brukes opp med en gang, han er innimellom helt enig når vi sier at det sikkert er lurt å spare litt, men like etterpå så måtte han bare bruke de opp alikevel.

Var på bytur i dag og han hadde litt penger da han nylig har hatt bursdag, var meningen vi skulle kjøpe ting til han for bursdagspengene da, og han fant mye han hadde lyst på å kjøpte seg, jeg var da nødt til å passe på pengene, ellers vet jeg ikke hva han kunne funnet på med dem.

Han hadde da noen småpenger som vi var enige om at han skulle spare etter vi var ferdig å handle, og vi gikk på kafe' hvor jeg selvfølgelig betalte.

Vi var ferdige å spise, og vi voksne satt å pratet litt før vi skulle gå, i mellomtiden hadde han vært å kjøpt 2 boller (til seg og søstra) for de pengene han skulle spare... blir så oppgitt, de hadde fått rikelig med mat og drikke begge 2, så det var absolut ikke nødvendig.

Noen forslag til hvordan jeg kan lære han å spare? uten at jeg tar fra han pengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparebøsse...? La han også få være med i banken når pengene settes inn. Husker det var gøy som liten selv, og se når den store maskinen talte penge i sluket. (Men det er jo noen år siden.. ikke sikkert de maskinen finnes lenger ;))

Skrevet

Slike maskiner finnes nok i et bakrom en plass, men står ikke fremme lenger nei :(

Til HI:

Hva med å sette dere ned med han, forklar at om han sparer de pengene dere er enige om at skal spares, så vil pengene vokse i sparebøssa, og en dag, kan de kjøpe han noe kjempe fint som han ønsker seg.

Eller; la han lære det på "den harde" måten, la han bruke penger, si på tivoli; dere gir ungene like mye penger, og sier de er dems til å bruke, eller spare. Antageligvis vil han fort gå tom, og kanskje be om mer, eller surmule resten av oppholdet, og da forklarer dere dette med å spare pengene sine, og bruke dem forsiktig.

Skrevet

sønnen min er motsatt (8år). han kommer hjem fra ferie med mere penger i lomma enn da vi dro =) Han får f. eks en 100 lapp av mormor og noen penger fra tante osv.for han skal kjøpe seg is og sånn når vi er på tur. Men nei, han kan da ikke bruke pengene på sånt! hehe,må le av han....de skal han spare å kjøpe lego for :P

her i huset har det ihvertfall vært stas med sparebøsse å spare opp til det man ønsker seg ;)

Skrevet

han har sparebøsse, vi pleier å gå i baneken med penger 1 gang i året, men nå har det gått så langt at han har brutt opp sparebøssene til både seg selv og søstra. Har da gitt han beskjed at vi overfører et gitt beløp til søstras konto siden hun ikke skal lide pga noe han har gjort.

Jo, har forklart han at når jeg var 18 år så hadde jeg nok penger i banken til å kjøpe meg bil siden jeg hadde vært så flink å spare.

Han fantaserer ofte om hva han skal kjøpe når han har nok penger, men han klarer alikevel ikke å spare noe.

Jeg har også alltid vært den som kom hjem fra ferie med mer penger enn jeg hadde når jeg dro. Han er min rake motsetning på dette området, er kanskje derfor jeg blir så frustrert;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...