Gå til innhold

Nygravert og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk positiv test i dag... Er bare i 5. uke, men er nå bekymret fordi graviditeten overhodet ikke var planlagt.... Og jeg har drukket vin nesten hver dag siden jeg ble gravid, har levd herrens glade dager på ferie... :( Lurer på om jeg har skadet fosteret, om jeg bør ta abort for sikkerhets skyld?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mange av oss som opplever dette, planlegger ikke noe graviditet, drikker alkohol, og etterpå: testen blir positiv!

Man får tanker om fosteret; er det skadet? bør jeg beholde, eller ta abort?

Trøst deg med dette, i de fleste tilfeller skjer dette, og i like mange, så har det ikke påvirket fosteret. Om du egentlig vil beholde, så ville jeg beholdt den lille! Bare husk: null mer alkohol fra og med "den beviste" datoen :)

Skrevet

Advarer mot mange ekle svar siden du legger dette ut her...Men jeg var i AKKURAT samme situasjon som deg.Stilte opp til legen fortvilet og redd, abort var uaktuelt for min del uansett og såg for meg et liv med skyldfølelse for min veldig syke unge med føtalt alkohol syndrom osv osv.Han og jordmor sa akkurat det samme... Det finnes selvfølgelig dokumentasjon på at det kan være skadelig men sannsynligheten er liten.De med skader er stort sett alltid barn av alkoholiserte mødre.Men norge er at lett med voldsom propaganda som dessverre rammer hardest de som har et fornuftig forhold til alkohol.

Det finnes garantert tusenvis i samme båt.Nå er gullgutten 16 mnd. og kjernesunn. Spis sunt og ta folat, hold deg langt unna alkohol og aNYT graviditeten

GRATULERER forresten!

Skrevet

Skrev litt fort og gale-norge er et LAND skulle det stå...

Skrevet

Gratulerer med graviditeten :)

Dette skjer nok veldig mange. Berre omtrent halvparten av svangerskap i Noreg er planlagde.

Sjølv var eg ti veker på veg då graviditeten vart oppdaga og hadde drukke alkohol fleire gonger, ete upasturisert ost, blåskjell, sushi, spekemat... osv. Legen beroliga meg med at det er svært sjeldan at det går gale.

Det går nok fint, snakk med legen din, og ta det med ro :)

Skrevet

Mor og foster deler ikke blod før i uke 6, så det går nok bra.

Skrevet

HI:

fosteret har en plommesekk og det er derfra fosteret får all næring fra i starten. Dvs før uke 6 (f=4) eller uke 8 (f=6) så deler man ikke blod eller noe. Det må da være først da man har denne forbindelsen, altså navlestrengen at fosteret blir påvirket av alkohol, før denne tiden, så får ikke fosteret næring eller noe annet fra deg. Så slapp av du, og nyt graviditeten fremover :)

gratulerer

Skrevet

Tusen takk til dere alle for balanserte svar, det hjalp! Nå slapper jeg litt mer av :)

Lykke til til dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...