Gå til innhold

Egenmelding når barna er syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner snart i jobb, og har blitt forberedt på at jeg må regne med mye sykdom på poden det første året i bhg.

Så det jeg lurer på er:

Hvor mange egenmeldinger har man for syke barn i kommunen?

Hva viss disse blir brukt opp?

Noen som vet om det er mulig å få far sine sykedager "overført" til mor, siden vi er i den situasjonen vi er i?

Det har seg nemlig slik at BF er selvstendig næringsdrivende og har ingen mulighet til å være hjemme med sykt barn, viss dette skulle skje når mine dager er "brukt opp".

Har et vennepar hvor far nektet å være hjeme med sykt barn, og det endte til slutt med at arb.plassen til mor påla far til å være hjemme (nektet mor å ta ut mer til slutt...). Men i vårt tilfelle er det ikke et alternativ at far skal være hjemme, da må jeg heller bli trukket i lønn...

Håper noen med kunnskaper eller erfaringer rundt dette kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har 10 dager hver. Tilsammen 20. Hvorvidt dere får den overført til deg vet jeg ikke.

Når de dagene er brukt opp, så er det ikke mer. Rett og slett. da må du bruke egenmelding, avspassere, ta fri uten lønn

Skrevet

........såfremt dere har et normalt friskt barn som ikke krever noe spesiellt. Man har utvidete sykedager når man har kronisk syke barn.

Skrevet

Ok :) Takker for svar! Håper guttungen holder seg frisk som en fisk :)

Skrevet

Dere har ti dager hver.

Får der ett barn til, har dere fortsatt kun ti dager hver.

Skrevet

Det er kun du som har disse dagene.

Retten til omsorgspenger (syke-barn dager) gjelder kun arbeidstakere. Da din mann er selvstendig næringsdrivende har han ikke rett på disse dagene. Skal han være hjemme med syke barn da blir det på egen bekostning. De fleste selvstendig næringsdrivende regner jo med korttidsfravær i regnskapet.

Overføring kan kun skje dersom far er avskåret fra å ha tilsyn, f eks ved langvarig sykdom. Men i deres tilfelle har far uansett ikke rett på omsorgsdager og har derfor ingen dager å overføre til deg.

Skrevet

Du får sykmelding av lege dersom barna er syke og du ikke har flere sykedager å ta av.

Skrevet

Nei man får ikke sykemelding for det. Kun for egen sykdom.

Nå må du slutte å svare når du ikke vet.

Skrevet

Hvor mange dager kommer litt an på arbeidsgiver, men det vanlige er 10 dager. Hvis far ikke kan/vil være hjemme når du har brukt opp dagene dine så får han betale deg i stedet. Det er jo en løsning (men ikke la ham slippe unna gratis!).

Skrevet

jeg har vært sykmeldt pga barns sykdom mange ganger, så da vet jeg kanskje noe du ikke vet eller??

Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke få sykemelding av lege når man har brukt opp sykt-barn dagene. Sykemelding gjelder kun ved egen sykdom.

Får man det er det en lege som ikke gjør jobben sin.

Alle sykemeldinger skal begrunnes med en diagnose, og det finnes ingen diagnose i kodesystemet som heter "barns sykdom".

Har man brukt opp dagene så er det ikke mer å hente, og man må finne andre løsninger. F eks ulønnet perm, ferie ol. Det er ikke alt som dekkes av det offentlige.

Skrevet

Nei, dette er ikke opp til arbeidsgiver.

Antall dager med omsorgspenger er nedfelt i både arbeidsmiljøloven og folketrygdloven.

Men man kan jo i samarbeid med arbeidsgiver finne andre løsninger når dagene er brukt opp.

Skrevet

Det er opp til arbeidsgiver som i at arbeidsgiver kan være grei å gi flere dager :)

Skrevet

Selvfølgelig er det opp til arbeidsgiver om de betaler for flere dager.

Men jeg jobber i NAV og har jobbet flere år med utbetaling av omsorgsdager (refusjon til arbeidsgivere) og har enda ikke opplevd at en arbeidsgiver har utbetalt mer enn de må.

Tvert imot..

Så sier ikke at du tar feil, men tror nok at arbeidsgivere som utbetaler mer enn de må desverre er en sjelden rase :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...