Gå til innhold

Når kan man få hjelp?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i 1 trimester nå og er veldig dårlig. Jeg er plaget med kvalme og oppkast morgen og kveld. Dette vet jeg er vanlig, men opp på dette så er jeg plaget med ekstrem hodepine, muskelsmerter og kramper i kroppen, metallsmak i munnen, svimmel, ekstrem var for lukter og lys, tungpusthet og ingen energi i kroppen. Er også veldig irritasjonell. Føler meg utrolig dårlig.

 

Var hos legen min og fortalte om plagene mine, men han bare fnyste av meg og sa at jeg er jo gravid.

 

Noen som vet om jeg kan få noe hjelp eller om jeg har krav på noe form for hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk hvertfall utskrevet tabeletter mot kvalme av legen, du kan jo spørre om dette? Viss du kaster opp så mye, så nevn at du ikke får i deg nok næring. Da skal de ta deg seriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hjelp mener du at du skal få`?

 

Sykmelding kan jo legen skrive ut hvis det er hensiktsmessig.

 

Men jeg vil veldig gjerne få anbefale deg å gå til akupunktur, jeg hadde de samme plagene som deg, og kastet opp opptil 10 ganger om dagen frem til uke 20. Helt jævlig for å si det slik..

 

Jeg fikk stort utbytte av akupunktur, og etter 2 behandlinger var jeg kurert for spyen,( min mor hadde også ekstrem sv.skaps kvalme og kastet opp helt frem til termin, og måtte få intravanøst 2 ganger. )

 

Hvis du bor i Oslo området vil jeg få anbefale hun jeg var hos, som også var utdannet jordmor med lang fartstid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI:

 

Det er dette man kaller å være gravid, gratulerer ;) , må nok bare holde ut. Eneste: om kvalmen blir plagsom, så kan legen skrive ut resept på kvalmedempende piller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips.

 

Hmm..vanlige svangerskapsplager?! De fleste jeg kjenner som er gravide eller har vært gravide har klart å jobbe fullt, deltid eller ihvertfall noe under svangerskapet. Og om de har vært hjemme, så har de klart å gjøre dagligdagse ting som husarbeide, gå turer osv.

 

Å jobbe er jeg alt for dårlig til. Ligger rett ut på sofa/ senga hele dagen. Har infulensa lignende smerter i kroppen og det kjennes ut som hodet skal eksplodere. Jeg klarer nesten ingenting. Går fler dager mellom hver gang jeg klarer å komme meg i dusjen.

 

Når jeg mente hjelp, så mente jeg hvor dårlig man er i graviditeten før det er grunn til sykehusinnleggelse eller bekymring for at det er noe annet galt?

Kan jeg risikere å gå resten av svangerskapet å være så dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen av oss er dette normalt, hadde det slev slikt hele forige svangerskap, klarte nesten ikke holde meg oppegående iløpet av de 8,3 måndene jeg gikk. Denne gangen er det likedan, 5 månder på vei, og full sykemelding :-(

Fikk ingen sykehus innleggelse sist, bare beskjed om å holde meg i ro, samme beskjed denne gangen, så tror ikke du kan forvente noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 17.17:Hvorfor mener du det er teit HI? Blir egentlig litt små provosert når du skriver sånn. Jeg er fullt klar over at en kan få svangerskapsplager, men aldri trodd jeg kunne bli så dårlig. Og hvis du synes det er så teit, så kan du spare deg for å bruke energi på å skrive her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 17.46:

Huff da, hørtes ikke moro ut. Men har du et barn fra før du da? Hvordan klarer du da å ta hånd om det andre barnet nå under graviditeten?

Blir formen bedre etter man har født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett bite tennene sammen, alle svangerskap er ikke like.

Jeg satt i rullestol fra jeg var 4 mnd på vei (kom meg ikke ut av leiligheten uten at noen bar meg pga 3.etg og store smerter i bekken, så jeg ble totalt issolert) og sov maks 20 minutter sammenhengene i over 5 måneder pga bekkenplager.

Fordi de du kjenner ikke har hatt store plager så betyr ikke det at mange andre ikke har det.

Når man er gravid må man rett og slett komme seg gjennom det. Jeg gikk gjennom smertehelvete, men tok lite smertestillende fordi jeg vet faren det kan medbringe fosteret.

 

De fleste har lite eller ingen plager etter fødselen også, men jeg sliter fortsatt 6 år etter svangerskapet. Jeg kan ikke gå på konserter, jeg kan ikke stå i kø, jeg kan ikke gå på på strandtur, jeg kan ikke gå på fjelltur, jeg kan ikke gå i parker med barna uten rullestol osv.....

 

Vær takknemlig for at du bor i Norge og at vi får 100 % dekket lønn ved sykdom i svangerskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tøft å ta vare på tulla, men hun er 3 år, og går i barnehage, samtidig har jeg ei nabo/venninne, som er veldig grei og hjelper meg på dagen ellers, som en avlastning i hjemmet :) når jeg føler at jeg holder på å bryte sammen, så beer jeg henne om hjelp, men prøver å gjøre mest på egen hånd.

Allerede dagen etter fødsel sist, så følte jeg meg i knall form :) Så legene mente det rett og slett var kroppen min som ikke taklet graviditeten så godt. Vi vurderte å bare få et barn, men ville så gjerne gi tulla en søster eller bror, så vi ventet til jeg mentalt følte meg klar for nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du følte deg i bedre form etter graviditeten. Blir redd for at jeg skal fortsette å være så dårlig og ikke klare å ta hånd om barnet etter fødselen jeg da, men får bare håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungpustet er ikke en vanlig svangerskapsplage i første trimester.

 

Jeg ville spurt legen hvorfor han ikke sjekker blodpropp.

 

Ta en second opinion du. Og piller er altå ikke bra for fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som går syke gjennom hele svangerskapet, pleier å føle seg mye bedre rett etter fødselen, noen får tilbud om å bli på føden i en uke, bare så de kan komme seg til hektene igjen, før de "kastes" ut i det daglige livet hjemme. Selv var jeg sjele glad for dette tilbudet, da jeg var "noe" nedgradert med energi etter et langt svangerskap, og en noe hard fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er normalt om man får i seg minimalt med energi iløpet av dagen, og er redusert ellers også, når man er utmattet bare av å komme seg til og fra en do, så tapper det ikke bare krefter, men kondisjonen også.

 

piller mot kvalmen er ikke bevist noe fare med, de nøytraliserer surhet og mengde i magesekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...