MorTilMalthe Skrevet 9. august 2010 #1 Skrevet 9. august 2010 Vi reiser til Frankrike på lørdag, skal bo litt utenfor Nice. Noen som vet hvordan det er med barnemat i butikkene der? Datteren min fyller 1 år i september, men har ikke fåt tenner enda, så vi satser på glass for 6 eller 8 mnd. Regner med vi må ta med mme hjemmefra.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 9. august 2010 #2 Skrevet 9. august 2010 De har ørten varianter av barnemat på glass, mye større variasjon enn her hjemme, iallefall i større butikker. Det samme for mme, som selges både i alle apoteker og butikker.
meg og jentene Skrevet 9. august 2010 #3 Skrevet 9. august 2010 Nettopp vært i Frankrike (litt utenfor Nice!) med baby. Massevis av babyglass i butikkene, så det trenger du ihvertfall ikke ta med. Alle mulige varianter, grønnsaker, fisk, kjøtt, frukt (og godt utvalg av desserter! Både med sjokoladesmak, vanilje og andre sukker-varer. Sikkert ikke så mange norske mammaer som kjøper dette, men vanlig i Frankrike ihvertfall). Forresten, noen av middagsglassene inneholder salt, så hvis du vil unngå det må du lese på glassene. Pampersbleier er dyrere enn Norge, men de har billigmerker som jeg har prøvd som også var helt ok. De har mme også i massevis, men jeg kjenner ikke merkene. De hadde ikke NAN ihvertfall. God tur!
Trollemor75 Skrevet 9. august 2010 #4 Skrevet 9. august 2010 Jeg har vært i Frankrike 2 ganger med gutten allerede. MME er det STORT utvalg over. Kjøp gjerne på apotek, der vil du få gode råd. De har MME for barn som er ammet, som gulper, som er disponert for allergier, for barn som spiser fastføde, you name it. Så ikke NAN, men Hipp har de enkelte steder (ikke på apotek). Jeg kjøpte der, og gutten likte melken godt. Barnemat utvalget er fantastisk. Jeg sverger til Bledichef rettene, stort utvalg og god på smak. Vi tok masse med oss tilbake fra ferien, de 18 mndr+ rettene er ypperlig back-up for hjemmelaget middag. Vi kjøpte ellers fruktpuré uten sukker (Blédifruit, sjekk ingredienslisten) og yogurt naturell til dessert. Du får bra anledning til å prøve nye smaker, de har faktisk artisjokkpuré for babyer! Grøt brukes lite av i Frankrike, de foretrekker søt velling. Vi laget havregrøt eller Wheetabix med melk (gutten min var 16 mndr). Vi brukte Huggies bleier, helt fine. Aner ikke noe om prisen, da vi bruker tøybleier hjemme. Kjøpte på hypermarked, store formater. God tur!
pip pip Skrevet 9. august 2010 #5 Skrevet 9. august 2010 Joda, de ar NAN i frankrike. Det heter NIDAL, litt annerledes er de, er 3 forskjellige å velge mellom på hvert nivå. Jeg fat HIPP på alle store supermarked - der vi handlet. De har mye HIPP barnemat å velge mellom også. De er jo økologiske, så regner med det ikke er så mye salt i de. Vi var veldig fornøyd med U merket (bleier) hvis du skal til Super U eller Hyper U God tur
MorTilMalthe Skrevet 10. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2010 Tusen takk for alle tipsene! Nå kommer kofferten til å være myyye lettere enn jeg hadde planlagt Hun drikker Hipp sin mme, så da tar vi bare med en pakke og satser på å finne der nede. Har sverget til Hipp sin barnemat her hjemme når jeg ikke lager hjemmelaget, så da har vi i alle fall et "sikkerhetsnett" Skal virkelig prøve ut nye smaker når vi først har muligheten ja Så deilig å slippe at ta med seg mme, mat og bleier for 14 dager. Hvordan er det med drikkevann der nede? Må man kjøpe eller kan man drikke fra springen?
Trollemor75 Skrevet 10. august 2010 #7 Skrevet 10. august 2010 Det varierer fra sted til sted. Vannet er aldri farlig, men kan smake rart. Vi bodde i Paris og der kjøpte vann på flaske, for det smaker skikkelig vondt. Når vi var på reise andre steder, smakte vi først og kjøpte vann hvis det ikke smakte så godt. Vi var i Paris med gutten mens han brukte tåteflasker. Der er vannet veldig hardt og flaskene ble helt ødelagt av å bli kokt i kranvann, var et kalkbelegg på de mot slutten av oppholdet. Skiftet de ut, heldigvis er flasker billig der. Jeg brukte Evian til å lage MME: Viktig hvis du bruker flaskevann til å lage MME, bare bruk vann der det står en tåteflaske tegnet på flasken (liten ikon på siden av etiketten). Noen mineralvannmerker har for høye konsentrasjoner av mineraler, det kan være farlig for babyer. Husker ikke alle merkene som var trygge, men Evian er trygg.
MorTilMalthe Skrevet 10. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2010 Takk Da tror jeg at jeg er klar for ferie
Gjest Skrevet 10. august 2010 #9 Skrevet 10. august 2010 He he, å ta med mat til Frankrike er som å ta med vann til elven (også når vi snakker om småbarn)
Gjest Skrevet 10. august 2010 #10 Skrevet 10. august 2010 God tur, det blir sikkert bra! Evian er det mest velsmakende vannet - anbefales Men det finnes mye billigere vann som også er helt ok til spedbarn, men for en ukes ferie spiller nok det liten rolle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå