Gå til innhold

Sykemelding for mor - far tar permisjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skrev et innlegg her for noen dager siden angående en kraftig fødselsdepresjon. Jeg har endelig fått pratet med helsesøster som har ordnet en legetime til meg. Hun vil at jeg skal sykemeldes og at mannen min skal ta over permisjon en liten stund.

 

Jeg lurte på om det er noen som vet hvordan dette skjer.. Er det vanskelig og tungvint å få til? Jeg spurte helsesøster men hun sa at hun ikke hadde tid til å prate om det nå.

 

Er også redd for at mannen min blir sint og nekter å bli med på dette. Vi trenger så mye penger som mulig siden jeg tok ut permisjon med 80% lønn over 56 uker, og er ikke helt sikke på om at han blir glad for å overta permisjon og taper inntekt.

 

OOF gruer meg til å lufte dette for mannen min ikveld :( Har legetime til onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis legen annser deg for syk til å ta deg av barnet kan du sykmeldes. Du får da sykepenger, sansynlig vis akkurt det sammesom du får utbetalt nå.

Far kan da ta over permisjonen. Han vil da få 80% av sin lønn begrenset oppad til 6 G.

Hvis du bare er syk for en kort periode kan far i steden ta fri pga "syk barnepasser". Det kan han bruke i maks 10 dager. Da vil han få full lønn som om han selv var syk mens du fortsetter å få foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, takk for svar.

Ringte mannen min nå og nevnte dette - og gjett om han ble skikkelig forbannet :( Han har absolut ikke lyst til å ta over permisjon og sier at jeg må "ordne opp i dette selv" siden det var meg som hadde lyst på et barn til.

 

Nå blir jeg flau til å dra til legen, hva skal jeg si da? Burde jeg avlyse timen, siden sykemelding er tydeligvis uaktuelt? Eller burde jeg dra og håper at han har et annet forslag til hvordan jeg kan komme over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kraftig fødselsdepresjon må manne stille opp slik at du ikke skader deg selv eller babyen.

Han har ingen rett til å bli forbannet.

 

Om legen også mener det er det du har kommer du nok til å få utvidet sykemelding slik at mannen kan ta seg av babyen.

 

Du trenger nok en proffesjonell å snakke med om dette og får du ikke jobbet gjennom tingene nå kan det gå riktig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje gått til kjernen og funnet utav hvorfor depresjonen har oppstått. Jeg vet det kan skje den beste, men med den mannen din og den holdninga så hadde jeg ikke trengt å født igjen for å bli deprimert.

 

Han må forstå at du ikke kan ta deg av barnet, og han må stille opp. Han har like mye ansvar som deg!

 

Og snakk med noen! Få det ut. Tøm deg, gråt, skrik, slå hardt i bordet...FÅ DET UT!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...