Gå til innhold

dere som studerer og har fått barn, kan dere hjelpe meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det med lån som blir til stipend under permisjonstiden, Må man ta eksamen eller blir det omgjort til stipend samme søren?

 

Jeg har kun rett på ett år med studielån, da jeg har en annen utdannelse fra noen år siden.

Nå starter jeg på 3-årig studie, og vil gjerne ha et barn til.

Skal jeg da søke om studielån om jeg blir gravid for å få det til å lønne seg?

Og en ting til, får jeg og foreldrepenger om jeg har en deltidsjobb, altså både stipend fra lånekassen og foreldrepenger samtidig.

Høres nesten for godt ut til å være sant;-)

 

Beklager hvis det ble rotete...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studiestipendet må man ha studert i 6 måneder før man får. Men man må ikke ta de faga man har permisjon fra, stipendet forblir stipend:)

 

Og om man har ekstrajobb så får man penger for dette ja. Lånekassen og nav samkjører ikke slike ting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Så om jeg er fulltidsstudent mens jeg går gravid så opptjener jeg rett til dette stipendet?

Hva om jeg føder midt i ett semester fx i oktober, blir hele høsten og hele våren da omgjort til stipend selv om jeg ikke tar noen eksamener?

må ha det inn med teskje jeg vet du....

Og har far da rett på sine ti uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke fra når det blir omgjort, for jeg fødte i august så timet det godt i forhold til studieåret....

 

Men tror det er fra fødsel ca det blir omgjort. Husk at må søke om dette etter fødsel med en fødselsattest. Og reglene står godt forklart på lånekassen sine sider:)

 

Her hadde jeg ikke jobbet mer enn 50%, så da fikk ikke faren noen fedrekvote... Man må vel ha jobbet 50% eller mer for at far skal ha rett på det.

 

Jeg hadde ikke jobb,så fikk engangsstønad da. Og faren fikk ingen permisjon stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke regler? De med far og fedrekvote? Sjekk på nav.no for å finne ut av det. hadde vært bra om han arbeidet seg opp selvstendig rett på fedrekvote ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...