Gå til innhold

hvor gamle er barna når dere lar dem leke ute alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

min er 4 år, og dette er første sommeren han får springe mellom oss og nabohuset sammen med naboungene. vi bor landlig til,og i enden av en vei, så er ikke redd for trafikken. men han er litt distre, så jeg sjekker at han er "på plass" med ti min mellomrom. Han har aldri gått lengre enn han har lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt overbeskyttende tidligere jeg, så dette er første sommeren datteren min på seks år er ute på egen hånd. Har tidligere bodd rett ved trafikkert vei med port i gjerdet, men var ikke helt trygg likevel. Og nå sist i en bygård med trafikk på alle kanter. Nå bor vi litt unna trafikkert vei, med stor gårdsplass og hun får prøve seg ute alene med nabobarna, med streng beskjed om å ikke forlate gården! Faren hennes syns likevel dette er risikofylt, men kan jo ikke låse jenta inne hele livet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er snart 3 men har ennå ikke fått lov å være alene ute. Ser at nabodamen sender sin 3 åring ut alene med sin 2 år gamle bror. Noe er litt tøffere enn meg. Her er det ikke tillatt med bilkjøring annet enn av- og pålastning men det hender det er litt biler oftere enn regelen skulle tilsi. Biler er en ting, pedofile gærninger er noe annet. Hvem vet hvor de bor......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal si det er forskjell på folk ja!! Vi bor i boligfelt i utkanten av by. Stille og rolig gate, med lite gjennomgangstrafikk. Nesten ingenting faktisk :-) Eldstejenta vår har vært alene ute siden hun var 3 år. Da stod vi nok mye i vinduet og fulgte med, så han var ikke lenge uten oppsyn. Ser lekeplassen fra huset vårt. Var hun andre steder, så var vi nok selv ute. I alle fall i hagen.

Nå er hun 6 år og det kan gå timer uten at vi ser henne. Hun har sine ytre begrensninger i begge ender, som hun respekterer. Når det er sengetid, så må vi rundt å lete etter henne hos naboer ;-). Alle naboer har det likedan med sine barn, så ikke enestående for oss. Godt å bo trygt :-) Jeg har ingenting til overs for å overbeskytte barna. Uansett hvor godt man prøver, så kan man aldri garantere for at noe skal skje. Jeg tenker at det er bedre å lære barna til å bli trygge på seg selv og ta ansvar. Det er selvføgelig forskjell på barn, noen er mer modne enn andre. Min tante som er misjonær sier for øvrig at barna klarer seg helt alene når de er 5 år, for da har de blitt dyktige til å stjele.... Tragisk, men viser at barn kan bli tidlig selvstendig hvis vi lar de bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hvordan man bor. Og på barnet.

 

Vi har en på snart fire år. Han er meget impulsiv. Vi har en liten hage, men det er ikke gjerde rundt den og en trafikkert bilvei er nærmeste nabo. Vi lar ikke vår gutt leke ute alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor innerst i en blindvei, og med lekeplass utenfor. Sønnen min på snart 4 får kun være ute alene om jeg enten kan høre eller se han. Det er bilvei ikke langt unna og jeg stoler ikke på at han holder seg unna den. Han er veldig impulsiv, han kan gå etter nabokatten, og plutselig ha gått seg bort o.l.. Jeg er veldig hønemor, og livredd for å slippe dem ut alene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.05

Det kan gå timer uten at du ser eller vet hvor din 6-åring er???

 

Naiv ville jeg kalt deg, selv om det aldri er så trygt der du bor....6-åringer er impulsive.

 

Du om det.

 

Jeg overbeskytter ikke barna mine, men det finnes enn mellomting her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 6-åringer kan være impulsive. Men jeg stoler fullt og helt på min :-) Hun er veldig moden for alderen og veldig opptatt av hva som er rett og galt. Hennes morla holder henne innenfor "avtalt" område. Og ja, det kan gå timer uten at vi ser vår 6-åring. Det er mange barn i gata, og de flyr inn og ut hos hverandre. Hun sier fra at hun stikker bort i gata til den eller den og hun kommer innom hjemme hvis hun går i den andre enden av gata enn hun først ga beskjed om. Vi har tatt noen kontroller på henne, og hun har frem til nå gjort som hun har sagt. Pedofile og gærne er det over alt. Vi kan ikke beskytte barna våre 100% til enhver tid. Jeg tror at ved å lære barna tidlig å bli selvstendig, og passe seg for farer, er de bedre rustet til å møte dette skumle. Vi har snakket mye om dette og hva hun skal gjøre. Jeg er overbevist om at hun er mye tryggere på seg selv enn en 6-åring som nesten ikke har fått lov til å være alene og at hun vil opptre mer rasjonelt i en potensiell farlig situasjon!

 

Etter min mening er det overbeskyttelse å ikke la et 6 år gammelt barn være alene. De skal tross alt begynne på skolen! Men nok om det. Vi er forskjellig og barna våre er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, 12.00

Nei, man kan ikke garantere at det ikke skjer noe med barna, men passer man ikke på dem er det jo større sjanse for at ting kan skje. Tenker ikke at noen kan kidnappe, misbruke, eller drepe dem, men det er jo mindre sjanse for at de kan bli påkjørt, falle i bekken, gå seg bort osv om du ikke er så langt unna!

Men man er forskjellige. Noen foreldre er mer avslappet, om man kan kalle det det, enn andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en 6 åring må få litt frihet til å bevege seg rundt i gata, men du skrev at det kunne gå timer mellom hver gang dere så henne, og det er vel det folk reagerte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten vår på 4 har fått være ute og leke alene siden han var rundt 3år. Men han er rett utenfor huset da, i sandkassen eller på trempolina. Han går aldri utenfor det området ;) Nå har han fått hatt med seg lillesøsteren på 2år ut noen ganger, det synest han er veldig stas.:) Vi er jo kun 2meter ifra de, bare at vi er inne i huset ;) Og ser til de ganske så ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ungene her på 5 og 2 leker ute alene her eller i dukke huset til naboen.Har ett øye på de mens jeg driver med noe her hjemme eller ammer minsten. Eldste han farter endel i gata her, går til andre venner eller sykler frem og tilbake. Er veldig flink til å passe seg for biler.

En periode fikk ingen unger lov å drive rundt i gata her fordi noen ungdomme som boer her kjørte som noen grise, men etter at de fikk UP på naken kjører de aldri mer enn i ti bort over gata. Utrolig bra å ha en politi nede i gata som jobber i Up(utryknings politi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen lar 4 åringen sin sykle og leke i veien helt uten oppsyn.

 

3 åringen vår er under oppsyn hele tiden.

 

så vi er vel forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det samme med sønnen vår på syv. (Har latt ham ha ganske frie tøyler det siste året etter at han begynte på skolen)

 

Har i tillegg ei på tre som er ute å leker alene i gata med de andre ungene. De springer stort sett fra hage til hage eller en liten tur innom lekeplassen. Hører stort sett hvor de er til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar barna mine på snart 3 og nettopp fylte 4 leke ute alene i hagen, da vi bor i et rolig strøk.

Godt å se at andre foreldre lar barna leke alene. faren til barna mener jeg har begått grov omsorgssvikt som lar barna leke alene ute. Vi er i en barnefordelingssak å han er desperat etter å finne noe å "ta meg for".

Det er et rolig strøk, å er barna i hagen ser jeg dem. Å de vet også at de ikke får gå utenfor hagen, flinke som de er så følger de regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke lar barna være alene ute i det hele tatt, hvordan hadde dere det når dere var barn?

 

Når jeg var liten var alle barna ute i gata, lekeplassen osv. uten voksne hele dagen om sommeren. Man klatra i trær og lekte og spilte fotball og alt det der. Det vokste vi på, og lærte oss å være selvstendige. Hadde dere det ikke sånn? Jeg må si jeg blir sjokkert over at folk ikke ser det positive i å gjøre barna selvstendige og styrke selvbildet deres på den måten. Det er vel det som er målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar jenta mi på et og et halvt holde på alene på terrassen og ute i hagen. Da er hun så fornøyd og koser seg, og ser hun "vokser" på det:) Jeg ser henne hele tiden da, fra vinduet på kjøkkenet når hun er i hagen, og fra stua når hun er på terrassen. Alle dørene står oppe så hun har gått inn og ut som hun vil i hele sommer. Barn trenger å lære seg å bli selvstendige, og ved å vise henne at jeg stoler på henne, blir hun også tryggere på seg selv (er min mening!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldste har fått leke ute alene fra han var 5 år. Kunne godt gå 1/2-1 time uten at jeg verken så eller hørte han, men om jeg da gikk å så etter der han hadde sagt han skulle være, så var han alltid der.

minsta er 4,5 år, og jeg lar henne også gå litt fritt rundt, må ikke se henne hele tiden, men hun må si hvor hun går. Får ikke leke/sykle på bilveien alene, men så har vi gangvei rett ved, så det er ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabolaget vårt leker de alene fra ca 3-4 år. Rolig villaområde, med veldig lite trafikk. Vi bor i en stikkvei med 6 hus så her er det knapt biler. Vi lar vår gutt løpe hen til de i husene ved siden av, samt i hagen, og gå på veien foran huset. Men da er vi ute på terrassen og har veldig god oversikt derfra. Slipper han ikke av synet med mindre jeg vat han er bak huset il naboen:-)

 

Jeg er litt hønemor, men har kommet meg litt i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på veranderen når han var 1 år.

Og no løper han fritt i hagen og leiker seg med det han vil, og sniker gjerne over gjerde ned til nabo gutten :) (2år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten bodde jeg ikke slik som vi gjør nå. Så nei, det er ikke helt det samme. Det ER ikke det samme å la en på 3-4 stikke av helt uavhengig av hvor man bor. Og ja, min gutt på snart 4 stikker av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...