Gå til innhold

Stor krangel ang dåpskjole..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har sydd en dåpskjole til gutten vår i silke, med perler og blonder i eggeskallfarge.. Det skal være blå sløyfer på, og ei slags blå capslue inni den hvite dåpslua, slik at capsdelen stikker fram. Denne har hun brukt til sammen over ett år på å sy, og har gjort sitt beste for å få den ferdig til dåpen neste helg.

Samboeren min så bilde av kjolen i går og sa "ikke faen at han skal bruke den kjolen!"

Den så visst for "jentete" ut (det blåe samt lua er ikke ferdig enda)

Han mente det bare er jenter som har blonder på dåpskjolen..

Det er som sagt bare ei uke igjen til dåpen, og jeg nekter(!!) å si til min mor EI uke før dåpen at kjolen ikke skal bli brukt..

Nå skal det sies at han så kjolen for en mnd siden MED blondene på, og at han ikke sa noe på det da.. Men det husker han selvsagt ikke....

Jeg synes det er den fineste dåpskjolen jeg har sett!

Fins det noen restriksjoner på hvordan guttedåpskjolene skal se ut? Fins det "guttedåpskjoler"?

Jeg trodde alle kunne brukes til begge kjønn (med blonder) og at man viste kjønnet med de blå/rosa silkebåndene..?

Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Han er fast bestemt på at kjolen ikke skal brukes.. :(

Skrevet

1 år på den!!!!!

Google dåpskjole og vis ham bildene, alle kjolene jeg har sett brukes jo på både jenter og gutter uansett hvor blondete det er.

Skrevet

Du får vel finne bilder av andre gutte-dåpskjoler. Gutten merker jo null til hvilke blonder han har på seg, og blonder har vært brukt på små gutter i hundrevis av år. Så jeg skjønner ikke hvordan dette skulle feminisere gutten deres.

Skrevet

Du skal bruke kjolen din mor har lagt tid og kjærlighet på å lage. Mannen din får bare bite det i seg, det er ikke noe barnet skal bruke daglig for resten av livet, det er en dåpskjole. Det er unisex-plagg som definerer kjønn utifra hvilken farge man velger å ha sløyfer/bånd ellers på kjolen. Si til mannen at han kan få velge dåpskjole neste gang.

Skrevet

Jeg googlet i går og viste ham, men han sa bare til dåpskjolene med blonder og blått bånd at han ikke syns noe om dem heller...

Aner ikke hva jeg skal gjøre.. Det skal sies at han ikke liker min mor i det hele tatt, men han påstår det ikke har noe å si når det gjelder kjolen..

HI

Skrevet

Haha. Er han redd for at guttungen skal bli homo eller?:) dåpskjoler er ofte blondete, selv til gutter. Han høres ut som ett klassisk "jeghateraltsvigermorfinnerpåtilfelle" og det er svært feminint av han.

Skrevet

Du kan jo spre ordet om hvor mye arbeid moren din har lagd i kjolen og hvor fin den er, da får du de fleste på din side hvis han skulle finne på å protestere noe mer? Hva sier hans slektninger om kjolen?

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

enig med 10.33.. dette får han bare tåle! ærlig talt!

Skrevet

Man bruker samme dåpskjole til både gutter og jenter, enten det er blonder eller ei.

Her i familien, har vi brukt den samme dåpskjolen til guttene som til jentene. Har hatt rosa silkebånd i kjole og lue til jentene og byttet over til lyseblå til guttene.

Sett på plass den samboeren din engang for alle!

Skrevet

Jeg mener også at blonder passer til guttebabyer på dåpskjoler.. Blir så frustrert når han sier slike ting.. Han har en dåopskjole fra hans slekt som vi kan bruke,men da må den renses og finnes fram.. Ei uke før dåpen.

Og min mor kommer til å bli knust.

Jeg kommer nok ikke til å gi meg på denne, bare syns det er så latterlig at vi skal diskutere dette så tett innpå dåpen. Og blonder har jo blitt brukt på spebarn, gutt og jente, i mange, mange år! Men det mener ikke han.. Han sier det kun er jentebabyene som har hatt blonder.. :S

HI

Skrevet

Hadde vært fast bestemt på at ungen skal bruke den kjolen, og at det ikke blir snakk om noe annet! Eventuelt få han til å gå til moren din selv, og si selv hvorfor han lissom ikke kan bruke kjolen, og fortelle hva hu kan endre på!!! Fy søren.. Noe så dårlig gjort! Det kunne han faktisk ha sagt ifra om lenge før hu begynte å sy den!

Skrevet

Ja.. Men han sier at han hadde trodd hun kom til å sy en guttete dåpskjole siden han var gutt. Men hallo?! Guttete dåpskjole? Med fotballer på da eller? Det er tross alt en kjole! Blondene kommer man ikke unna, det er jo ikke en konfirmasjonskappe heller.. Huff..

Vi er totalt uenige i dette.. Vil ikke at en kjole skal ødelegge hele dåpen, det blir for dumt! Men han gir seg ikke på dette, og jeg har ikke hjerte til å gi meg på det heller, når det kommer til moren min som har sydd den.. Som sa senest i går at hun kommer til å være så stolt at hun blir å grine når han har den på seg i dåpen.. :(

HI

Skrevet

Rart han plutselig skulle bli så intressert i kjolen når han tidligere har vist null? Kan det være noe mer bak? At han får problemer med sin familie fordi de forventer babyen skal bruke deres kjole? Merkelig at han plutselig kommr med et annet kjolevalg i tillegg.

Skrevet

Be svigermor sende bilde av han selv i dåpskjole. Jeg vedder på at det er blonder på den også...

Det han driver med er bare tull. Si at neste barn så blir det dåpskjolen fra hans familie, men for denne dåpen så er det allerede bestemt og ikke noe mer å diskutere.

Skrevet

Vel, vi skal ikke ha flere barn (han har fra før, så vil ikke ha flere) så dette er eneste mulighet for meg å døpe mitt barn i den kjolen.. Han har en sønn fra før som er døpt i i hans familiekjole..

Jeg mener også det ikke er mer å diskutere, men kommer til å tenke mye på det på dåpsdagen.. :/ Så dere mener også at jeg bare skal kle på han den og ikke bry meg om at han er uenig? Eller er jeg veldig egoistisk da, sånn siden det er hans barn også?

HI

Skrevet

Fo det første syns ikke jeg det er egoistisk, han har jo tydeligvis hatt plenty av muligheter til å si hva han mener om kjolen tidligere....men om du har lyst til å gjøre han til lags kan dere jo bli enige om å ta på han noe skikkelig guttete når selskapet starter? er jo uansett vanlig at man skifter på babyen da, siden en dåpskjole er lite praktisk i lengden...Evt kan dere bruke begge kjolene...kjenner noen som ikke ble enige om bruk av kjole ( begge foreldrene hadde kjoler med laaaaange tradisjoner) og ungen hadde på seg begge under selve dåpen....

Når det gjelder gutter og blonder: Du skal ikke så langt bak i tid før også gutter ble pynta med blonder, da jeg fikk min første gutt for 8 år siden hadde han sånne babytrøyer med blonde rundt halsen og håndleddet, både hvite og blå....og du kan hilse mannen din og si at han ikke ser ut til å ha tatt skade av det;-)

Skrevet

Synes du ikke skal nevne dette noe mer før dåpen. Vedder rævva mi på at ikke han kommer til å ta det opp mer heller. Ignorer ham rett og slett og ta på sønnen den fine dåpskjolen moren din har sydd. Gidder han å være så barnslig at han blir sur på dåpsdagen så ikke la det ødelegge dagen men putt det i sekken for idiotisk oppførsel som neppe er siste gang du ser noe av. Når sekken er full så flytter du fra ham :-)

Skrevet

Skal gjøre det.. Gidder ikke nevne det flere ganger, men hvis han gjør det kommer jeg til å si at den skal brukes, og ferdig med det.. Han får bare bli forbanna, jeg tar det heller derfra..

Hadde det vært noen i hans familie som hadde sydd en dåpskjole til sønnen vår, så hadde jeg ikke sagt noe på det om jeg ikke likte den, heller ikke nektet å ta den på babyen. I allefall ikke ei uke før dåpen..

HI

Skrevet

For en gjeng..

Mener dere hun skal ha på kjolen selv om mannen ikke vil, bare fordi moren har sydd den? Har ikke faren noe han skulle ha sagt?

Dere må bli enige dere to.. Jeg ville ikke hatt på barnet mitt en dåpskjole jeg slettes ikke liker.

Og jo, det fins for "jentete" dåpskjoler. Greit nok at han skal døpes i kjole, men man trenger ikke blonder på gutter. Har han en bedre kjole, som du også liker, hvorfor ikke?

Skrevet

For en gjeng..

Mener dere hun skal ha på kjolen selv om mannen ikke vil, bare fordi moren har sydd den? Har ikke faren noe han skulle ha sagt?

Dere må bli enige dere to.. Jeg ville ikke hatt på barnet mitt en dåpskjole jeg slettes ikke liker.

Og jo, det fins for "jentete" dåpskjoler. Greit nok at han skal døpes i kjole, men man trenger ikke blonder på gutter. Har han en bedre kjole, som du også liker, hvorfor ikke?

Skrevet

Dåpskjole er dåpskjole!

Han vil ikke ha denne kjolen som skal være på i maks..tja 1 time...pga. at moren din har laget den. Garantert!!

Da skulle han sett dåpskjolen som min gutt skal ha på om 2 uker...den har masse blonder og er nyyydelig.

Skrevet

Herregud.. DU vil at gutten skal bruke den kjolen. Og da blir det sånn!

Ferdig med det. Jeg er glad det er jeg som "bestemmer" i mitt forrhold iallefall... Hihi.... Men uansett, guttungen skal ha på den kjolen.. Pungtum!

Skrevet

Når barnets mormor har strevd i ett år for lage kjolen, er det utrolig smålig av barnefaren å ikke ville bruke den. Hvor stygg kan den være, liksom?

Jeg synes han er ufattelig tåpelig, barnslig og vrang.

Skrevet

Selvsagt skal hun det. Mannen har hatt plenty av tid til å si sin mening om kjolen tidligere.

Skrevet

Det får da være grenser for hvor uhøflig og tullete man kan være.

Svigermor sydde også en kjole for ca. 20 år siden som alle barnebarna på min mann sin side har brukt. Jeg synes heller ikke at denne kjolen er spesielt fin, men av respekt for min svigermor og min mann så bruker vi selvfølgelig denne kjolen. Ja, det er mange andre kjoler jeg heller kunne ha tenkt meg, men såpass folkeskikk har jeg at jeg lar den ligge!!

Mannen din bør se å bli voksen, maken til barnslig oppførsel skal man virkelig lete lenge etter. Blonder er det på ALLE dåpskjoler!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...