Gå til innhold

Er det lov å undersøke om fosteret har downs syndrom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på privat UL i uke 12. Og da gjorde gynekologen visse undersøkelser på fosteret (målte nakkefold/ nese ) og regnet ut sannsynligheten for at det skulle ha Downs syndrom. Jeg bare lurer på om dette er lov.....jeg er 29 år, og dette er mitt første barn. Trodde ikke de gjorde slike tester før mor er over 38 år jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt lov. Dette er synlige ting på ul. Men jeg tror det er vanlig at gynekologen spør om man er interessert i å vite det...? Mødre over en viss alder får fostervannsprøver. Yngre mødre drar til Danmark for å få det om de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart det er lov.

Det er bare ikke en del av den vanlige svangerskapskontrollen før man er 38 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ultralydundersøkelser har som mål å se at det står bra til med fosteret og at det ikke finnes avvik....det er jo derfor det tas ultralyd!

Målingen de gjør er ikke kun for å finne termin, men får å sjekke etter avvik.

 

De som tar utralyden irriterer seg grønne over alle mødrene som bryr seg mest om hvilket kjønn barnet er istedenfor å faktisk bry seg med om barnet er levedyktig eller ikke har andre alvorlige avvik....det er jo det de skal sjekke ( i tillegg til å bekrefte termin).

 

Det er ikke alltid de sier fra sjansene eller målene eller oppdagelser hvis alt ser bra ut, dette for å slippe overbekymrete foreldre. Derfor er det mange som tror at ultralyd kun er for å bekrefte terming og ev. finne kjønn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også på privat UL i uke 12. Vi ville bare gjøre det for å se at det faktisk var noe der, og tenkte ikke over så mye annet. Hun som gjennomførte ultralyden sa med en gang vi kom inn at hun ikke hadde lov til å bevisst lete etter misdannelser, det var lovbestemt sa hun. Samtidig sa hun at hun hadde lav terskel for å sende henvisning til sykehuset om det var noe hun stussa på, men om det betyr at hun sjekka etter f.eks. Downs veit jeg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...