Gå til innhold

Når aleneforeldre ikke GIDDER å jobbe!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fader heller, noen bare utnytter systemet!

Når ei som sa opp jobben sin, skilte seg rett etterpå ikke engang gidder å søke på jobber, da er det ille. Og ungen er 5 år, så det er ikke noen baby heller. Vår treåring greier fint å være i bhg hele dagen, og det er jo hennes sønn også. Men mora nyter dagene på stranda istedet for å jobbe!!! Og hun FÅR jobb, bare hun gidder å lette på rævva si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og dette har hun sagt til deg eller er det bare noe du tenker er sant??

Farlig å bare anta ting om folk uten å vite..

Tenkt på at hun kanskje har det fælt nå?? Da er det lurt å hjelpe istedenfor å sitte utenfor å dømme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man trenger da ikke være aleneforelder for å ikke gidde å jobbe? Er jo mye lettere å ikke gidde å jobbe når man har noen som betaler regningene! Hvordan betaler hun regningene sine da? Som regler krever NAV at man er registrert arbeidssøker hvis man skal motta sosial stønad, og reglene sier jo at man MÅ være i arbeid eller utdanning eller registrert som reell arbeidssøker hvis man skal motta overgangsstønad hvis barnet er over 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd mange har så mange fordommer. Jeg er singel, men skal faktisk bo med bf enn sålenge av økonomiske årsaker og jobbe istedet for å "snylte" som du kaller det. Har uheldigvis være arb.ledig siden Juni, gleder meg faktisk å få ræva ut i jobb igjen. Jeg gruer meg over å i det hele tatt tenke over å søke på aleneforsørger stødnader, grunnet personer som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man slipper vel enda billigere unna hvis man faktisk ikke er aleine og ikke gidder å jobbe, da kan man jo få den andre til å hente ungen og passe den etter bhg. Men slipper vel ikke krangling og sånt om latskap og dårlig økonomi, hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er totalt uvitende! Gidd ikke prøve å forklare deg hvordan livet som aleneforelder er engang... Du har ikke peiling! Og for din skyld håper jeg ikke du blir det heller! For du synker vel ikke så dypt at du tar imot penger fra nav???? Nei, du sulter vel heller du da...

Kanskje denne damen trenger litt pusterom? Vet du hvorfor hun skilte seg forresten?? Og sa opp jobben??

Fordomsfulle kjerring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo for dumt da.. Selv DU ville vel valgt å være hjemme om du hadde muligheten?? ingen som jobber for at det er gøy vel..man jobber jo for å få penger, og om denne damen får penger uten å jobbe, så er saken grei da. Forstår henne veldig godt, men jeg er vel en av de få som tørr å innrømme det bare. Før i tiden var jo alle damene hjemme med barn og hus, mens nå må man sitte å forklare til alle at man er hjemmeværende og ikke arbeidsledig...for vi har nemlig valgt dette for en periode. Jeg skal ut i arbeid, men kun fordi økonomien tilseier det.

Og være hjemmeværende er ikke bare deilig! det er masse arbeid det også...men ikke lønnet som din.. slutt å døm!! jeg kan sikkert dømme deg om jeg gidder vri hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette var en ganske korttenkt trådstarter...Hva med de som er alene, gjerne vil jobbe, men ikke har rett utdannelse til de jobbene som passer en som er alene? Jeg er alene, datteren min er seks år, og jeg er ikke i jobb pr i dag. Det er jobber jeg kunne fått, men det er jobber med veldig ugunstige arbeidstider, som restauranter, skiftarbeid eller nattarbeid. Prøvde å få til å jobbe på pizzarestaurant, men skiftene der ble lenger og lenger etterhvert som ledelsen skulle spare penger, og om jeg fortsatt var der ville jeg jobbet 14.00-23.00, noe som med skole/barnehage, barnevakt til datteren min osv ville ført til at jeg vekte datteren min om morgenen, spiste frokost med henne og fulgte henne til barnehage/skole, for så å se henne igjen neste morgen, for jeg ville vært på jobb når hun kom fra barnehage/skole, når hun spiste middag, lekte, gjorde seg klar til å legge seg, og andre ville vært der når hun sovnet! Så hva er viktigst? Å jobbe så andre ikke skal se på en som en snylter, eller å være der for barnet sitt de første årene, og legge grunnlaget for at de blir den de blir selv??

Ha alle fakta før du uttaler deg, hi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arbeidsledig og det er absolutt ikke frivllig. For oss som jobber i servicenæringen har ringvirkningene av finanskrisen kommet nå. Da er det neimen ikke lett å få jobb. Og når man har et yrke som innebærer kveldsjobbing og fleksibilitet er faktisk ikke det så lett når man er alene. Barnehagen stenger I6.30 og man kan ikke ty til hjelp hver dag. Ikke døm så innmari hardt. Du vet ikke selv hva livet har å gi foran deg og det er faktisk bedre at denne damen kommer seg ut og lever litt enn at hun sitter hjemme alene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva utnytter hun?

 

Så lenge hun ikke er aktiv jobbsøker eller student, så får hun ikke noe fra NAV. Hi, hva med å vite fakta før du poster noe, for nå så virker du bare veldig uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her,

og jeg er aldeles for at aleneforsørgere skal få OS og andre stønader. Men det er jo noen som faktisk snylter!! Og denne dama sier selv at hun ikke gidder å jobbe, for hun har det som plommen i egget og kan være hjemme hele dagen mens ungen er i bhg. Jeg kjenner henne godt, så det er ikke hverken sykdom eller noe annet som skulle tilsi at hun ikke er i jobb! Hun får stønad til barnetilsyn, bidrag, OS og skatteklasse 2 og lever godt på det mens ungen er i bhg fra 0900-1630

 

Hun jobba fullt helt til hun ble skilt, men sa opp like før de gikk fra hverandre. Jeg skjønner det i en overgangsperiode, men nå har den perioden vart et år snart... I tillegg har hun en utdannelse som gjør at hun kan jobbe deltid på dagtid om hun vil!

Jeg har selv vært aleneforsørger, så jeg vet veldig godt hva det kan handle om.

 

Og dette var altså ikke et angrep på alle som er alene med barn. Men et på de som ikke gidder å jobbe! Ikke de som ikke FÅR jobb, ikke KAN jobbe pga skift o.l., eller på de som er syke osv. Det er et angrep på folk som er LATE. Men det er kanskje ikke lov det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil. Man kan få os i inntil 3 år etter samlivsbrudd/fødsel hvis man er alene fra starten, så lenge ungen er under 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønener du ikke hva vi skriver hi? Dersom barnet er over 3, tre, TRE år, så får ikke mor/far OS uten å være aktiv jobbsøker eller fulltidsstudent. Så hele innlegget ditt er bullshit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke angrep på alle som er alene med barn. Hvorfor da skrive ordet "aleneforeldre" i overskriften? Dette gjelder da kun aleneforeldre som ikke gidder å jobbe. Så neste gang du skal klage på late folk så får du rett og slett bare skrive "folk".

 

Så er det greit å sette seg inni NAVs regler når det gjelder barn over 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du fyller vilkårene, kan du ha rett til overgangsstønad. Dersom barnet er under tre år, står du i utgangspunktet fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning). Det er imidlertid til din egen fordel at du starter å tenke på aktivitet før barnet fyller tre år. Fra barnet fyller tre år, MÅ du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker." nav.no

 

Ungen er 5 år, ergo mor kan ikke ligge hele dagen på stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...