Gå til innhold

noen som har hatt/har småbarn som har knekt beinet ?


Snupi27

Anbefalte innlegg

jenta vår brakk beinet sitt i går så hun er gipset fra midten av låret og helt ned til tærne.. skal ha gips på i 3uker.

jeg har aldri vært gipset så jeg klarer ikke sette meg inn i hvordan hun har det heller..

hun sier det gjør veldig vondt når vi skal løfte henne og når vi setter henne ned..

dette blir nok 3 lange uker.. stakkars... i tillegg har vi en gutt på 2 mnd..!

jenta vår er 3 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår sønn brakk benet i fjor sommer da han var 3 år. Var det store leggbeinet han brakk rett under kneet. Vi fikk også først beskjed om at han måtte ha gips i 3 uker (var i Danmark), men da vi var på bruddkontrollen på legevakten (Oslo) etter 3 uker sa de at det vanlige var gips i minst 5 uker. Han måtte ha i totalt 6 lange lange uker. Så vær forbredt på at hun kan måtte ha gips lenger enn 3 uker.

 

Egentlig var ikke han så plaget av det sånn smertemessig. Det var kun de første dagene det virket som om det var vondt. Så var det mer frustrerende å ikke kunne bevege seg. Han fikk ikke lov å gå på det de første 4 ukene med gips. I begynnelsen var det ok for da prøvde han ikke, men etter 2 uker prøvde han å gå hele tiden så man måtte passe på hele tiden. De 2 siste ukene var det greit for da humpet han rundt.

 

Pass på ryggene deres i og med at det blir utrolig mye løfting/bæring. Jeg fikk plutselig veldig vondt etter å ha løftet for mye og ble selv sykemeldt 1 uke på grunn av det.

 

Vil anbefale dere å kjøpe en spesiell pose på apoteket for bading. Den trer man på benet og så blir det vacuum inni posen slik at man kan bade uten at gipsen blir våt. Vi kjøpte den for voksen arm og det fungerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brakk benet når jeg var 11 år, og hadde sykt vondt ved bevegelse i ca 1 uke, så tenker nok at det værste er over om 3-5dager. Ubeskrivelig smerte, så please ta henne alvorlig :) Det var kansje noe av det værste var å ikke bli tatt seriøst når jeg måtte på do, og gruet meg så sykt, så jeg pådro meg urinveisinnfeksjon. Det værste er liksom dunk selv om de er aldri så små.... Så sett henne forsiktig ned! Som du skjønner nå er jeg nesten 30 og har denne opplevesen sterkt i minne enda...

 

Min sønn brakk armen tidligere i sommer og han er 1,5år. Han hadde ikke vondt i det hele tatt, så det kan være veldig forskjell. Legen vi var til her i norge sa at det er en gylden regel med at de skal ha gips så lenge som ant. år de er.. så vi fikk beskjed om at han hadde gått for lenge med gips. I tyrkia sa de tre uker, og han skulle vist bare gått i 2 uker. For mammahjerte syntes jeg egentlig det var litt fint at han gikk 3 uker. Høyt å lavt er dem jo. Jeg var bekymra for om han var for aktiv, 1,5 raserianfall osv. Både i Tyrkia og i Norge mente de at det ikke var noe å tenke på. De begrenser seg ofte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter brakk også leggbenet. Det var i fjor høst og hun var 3 år gammel. Hun klagde egentlig ikke så mye over smerte. Tror ikke det gjorde så vondt...var bare frustrerende å ikke kunne gå. Tror hun hadde gipsen på i ca 5 uker. Jeg var høygravid på den tida, så det var ikke særlig gøy å måtte løfte på henne hele tida!!

 

Vi brukte også sånn spesiell pose når hun skulle dusjes.

 

Hun var egentlig i ganske godt humør hele tiden. Hun fikk mye oppmerksomhet og det var gøy når familie og venner skrev hilsen på gipsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vi tar henne på alvor. hun gruer seg for å gå på do. vi er 2 stk når hun må gå. en holder beina rett ut og en holder under armene, hun er såvidt nær doskåla =)

jeg gleder meg til hun kan slippe å gå med gips, stakkar. heldigvis er hun ikke av de tyngste barna =)

dumt vi ikke fikk noe for smertene da, kanskje jeg kan ringe legen å høre hva de sier i morgen.

de på sykehuset sa at smertene ble borte når gipsen var på så jeg trodde jo på hva de sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...