Gå til innhold

Medisin eller ikke mot depresjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vegrer meg for tabletter, vil helst komme meg gjennom denne prosessen uten. Har hatt det svært tungt i 10 mnd som følge av en krise/traume. Har hatt mye angst og deretter en ganske alvorlig depresjon/utmattelse. Ting har blitt litt bedre, jeg har blant annet lagt på meg 10 kilo igjen ( gikk så mye ned i vekt og var veldig tynn) og føler meg sterkere fysisk nå. Men hver dag er en kamp mot angsten og depresjonen, innimellom og noen dager har jeg det mye bedre. Men kommer meg ikke ovenpå igjen. Blir veldig fort utmattet og fungerer ikke i nærheten av det jeg gjorde før jeg ble syk. Men fungerer nå mye bedre hjemme med barna og i hverdagen.

 

Legen vil jeg skal bruke cipralex, men jeg vil som sagt ikke. Føler nesten jeg ikke har rett på hjelp om jeg ikke tar tabletter. Går også til psykolog og har nå begynt med akupunktur, noe som virker godt på meg.

 

Hva er deres erfaringer med medikamentene?

Og dere som bruker noen, hvilken type og dose bruker dere og har det noen effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ble veldig søvnig og tiltaksløs ved bruk av cipralex, men vet om andre som har tatt det/ tar det med god effekt.

 

Det som hjalp for meg var psykolog, trening og sukkerfritt kosthold.

(er vist noe med sukker som kan gjøre deg deprimert)

Dette pluss en super samboer som hjalp meg mye ang angsten min.

Hadde jeg en dårlig dag hjalp det ikke å legge seg ned, før jeg hadde gjort hvertfall en ting (f.eks gå på butikken etc, altså steder jeg mtte ommgås og komunisere med andre mennesker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville stolt på legen, han vet nok hva han snakker om.

Et tatt opp at du helst ikke vil gå på tabeletter og se om han har noen andre forlslag. Han (og deg såklart) som kjenner sykdommen din best, ikke fremmede på et chatte forum.

 

Lykke til, håper du kommer deg gjennom det =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en samboer som bruker zoloft.

Nå har har en medfødt depressiv sykdom, men med medisinene fungerer han normalt.

Nå kjenner ikke jeg til cipralex, men jeg mener at slike piller er siste køsning. Man kan bli apatisk og avflata av å bruke slike tbl.

Jeg vil tro at legen din vurderer deg såpass deprimert at han syns det er best med disse tablettene i en overgang. Jeg vil be deg om å drøfte dette med legen din en gang til. Er det nødvendig når du selv føler deg på bedringens vei?

Kanskje psykologen er den som burde vurdert hvovidt disse tablettene er nyttige for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både erfaring med kognitiv terapi uten medisiner og det å ta medisiner uten annen behandling. Jeg vet derfor ikke hvordan det er å både gå i behandling og ta medisiner. Da jeg endelig fikk riktig samtalehjelp (var innom mange før jeg fant den rette) gikk det bra, men fikk tilbakeslag etter avslutta behandling. Da begynte jeg på medisin og det tok det meste av angsten vekk. Men depresjonen er der fremdeles. Vet ikke hva jeg ville anbefalt deg. Hvis du føler at samtalene og akupunkturen hjelper så trenger du jo ikke medisiner. På en annen side kan medisinene kanskje gjøre deg enda bedre. På en annen side så kan det hende at du automatisk blir bedre ved hjelp av tida siden det blir lenger og lenger siden det skjedde. Jeg har selv opplevd et dødsfall i nærfamilie og et overgrep og for meg har det blitt bedre å leve med det etterhvert som tida går selv uten form for behandling.

 

Jeg håper du i alle fall blir kvitt sykdommen din, med eller uten medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok selv cipralex før, før jeg startet på dem ble jeg veldig utmattet, var skeptisk til omverdenen og følte mest for å stenge meg inne, legen skrev ut pillene til meg, doser på 20mg..

Første 4 ukene, så slo de knokout på meg! sov ca 14 timer pr "natt" og når jeg sto opp, savnet jeg bare søvnen igjen.. Og hukommelsen min gikk i dørken (ala 80-90 åring hukomelse)

Så kom manko på sexlyst, bare tanken på sex var et ork.

Legen mente det kanskje var at jeg trengte litt ekstra for å komme "på rett side", og skrev ut 25 mg som test i 1 månde!

Største feilen noen sinne for min sin del! Etter 2 uker tok angsten totalt overhånd! etter den fullgåtte månden gikk jeg til psykologen min og knakk sammen, fortalte at det eneste jeg tengte på var selvmord.

Hun stoppet øyeblikkelig bruket av dette medikamentet, fortalte meg at noen rett og slett ikke tåler medesinen, og da vil den gjøre vondt værre.

Hun ga meg heller en oppstart på Seroxat, 10 mg pr dag. Dette var reddningen for meg, etter 2 månder med dette, økte hun til 20 mg, og etter 1 år, var jeg kommet meg såpass at jeg kunne trappe ned på medikamenter i det hele tatt.

 

Men det skal sies, ei venninne av meg startet på 10 mg cipralex, og økte senere til 20 mg, og hun føler seg helt toppers på dette :)

 

Om du vil prøve det ut, så ville jeg nok startet på 10 mg, og se om det hjelper, når man har angst ved siden av depresjoner, så tåler man ikke høye doser av depresive mideler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...