Gå til innhold

Hvordan gjorde dere det med tilvenning i barnehage med 1-åring?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror vi hadde tre dager. En dag hvor vi var der en time eller to alle sammen. Neste dag gikk jeg ut ca en halv dag, neste bare leverte og gikk, men var helt disponibel (dvs ikke på jobb). Jeg hadde fri to uker etter at hun begynte i barnehagen, bare for å ha litt luksus for meg selv.. ellers ville jeg nok jobbet noen timer (neppe full dag), i hvert fall tredje dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var 13 mnd da hun begynte i barnehage, og vi brukte laaang tid på innkjøringen. Først og fremst fordi hun ikke synes det var noe ålreit å være der, i det hele tatt, og fordi vi faktisk hadde muligheten til å bruke mange dager (jeg var student, og pappan hadde veldig fleksitid). Vi var der i fire dager, før vi i det hele tatt gikk - brukte nesten to uker før vi var oppe i "normal-tid" i barnehagen. Enda brukte hun over 1 mnd før hun synes det var greit å være der.

 

Nå er hun 20 mnd, og skal begynne i ny barnehage neste uke. Nå tipper jeg det holder med de vanlige tre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi er også 13 mnd. Nå kjenner jeg at jeg ble litt stressa. Dag 4 er både jeg og mannen min på jobb, så da vør hun være innkjørt. Hun er en veldig tøff type, men det er jo ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, ikke bli stressa.

Mi var ei pingle da hun begynte i barnehagen, hehe. Neida.

Men hun var rett og slett livredd andre barn, og det fungerer dårlig i barnehagen. Så det var faktisk det å omgås andre barn hun måtte vennes til (selv om vi hadde vært på diverse barselaktiviteter 2-3 ganger i uka før hun begynte i barnehagen...). At vi gikk brydde hun seg ikke om, bare hun kunne sitte på fanget til en av de voksne...

 

Dere får sikkert noen gode tips og råd - og det er en grunn til at de regner tre dager til innkjøring, de fleste klarer seg med det :) Det går sikkert kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjøttkakemor

Hvis det ikke er noen spesiell grunn til å bruke lenger tid på tilvenning, er det slett ingen fordel å gjøre det (da tror barnet at du skal være der). Med min eldste sønn brukte vi tre dager, og det gikk over all forventning. Jeg håper virkelig at det går like bra med lillesøster, men jeg er like nervøs for henne som jeg var for han...

Mitt inntrykk er at unger i den alderen synes det er spennende å være i barnehagen, men litt vil de jo savne foreldrene. Kjøp gjerne siste utgave av foreldre og barn, der var det en del råd.

Jeg gikk på jobb når jeg forlot barnehagen, men det gjør man egentlig som man vil. Har man velferdspermisjon, kan man ta helt fri.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror heller ikke det er lurt at man som foreldre er til stede i barnehagen mer enn nødvendig, da vil avskjeden bli vanskeligere og barnet kan fort tro at du skal være der også..

Vi har hatt tilvenning i to barnehager, begge gangene var vi der sammen med barnet i noen timer den første dagen, neste dag var jeg der en liten stund før jeg gikk og kom tilbake etter lunsj, tredje dagen gikk jeg ganske raskt og kom tilbake etter lunsj, fjerde dagen var hun der fra 08.30- 14.00, for å se at det gikk greit å sove i bhg.

Hadde god erfaring med litt korte dager den første uken.

Et annet tips er at selv om du kanskje jobber redusert, så er det lurt at barnet får være i bhg hver dag, de første ukene, slik at de blir godt kjent med barnehagepersonalet, de andre barna osv. Fridager kan man ta etterhvert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar!

 

Sjefen min som trykte ut av seg at jeg må være på jobb når jeg ikke er i bhg. Kjente jeg ble litt furten. Ikke fordi jeg ikke hadde tenkt til det, men fordi han forlangte det. Syns heller han kan ta det som en bonus når jeg dukker opp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fått opplegg for dette fra bhg

 

1. dag - 2 timer

2. dag - ca 4 timer, barnet prøver å sove i bhg

3. dag - 6 timer

 

selvsagt muligheter for variasjon ifht hva barnet trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...