Gå til innhold

Hvordan takle tlf-skrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan takle tlf-skrekken min? Det er både pinlig og fullstendig irrasjonelt, men kan ikke noe for at jeg føler slik jeg gjør:( Må ha tlf-vakt på jobben ca hver 14.dag..nå i sommer er det en gang i uka.

Det som skjer med meg når jeg skal på tlf er følgende: Natta før tlf-vakta gruer jeg meg veldig, får ikke sove og er på gråten(helt dust, I know)..I timen før jeg skal på har jeg vondt i magen og diare, løper på do sikkert 10 ganger..Ca 5 min før jeg må logge meg på får jeg vannvittig hjertebank, skjelver og føler at jeg vil besvime og har gråten i halsen. Hele tiden mens jeg er i tlf skjelver jeg og er veldig nervøs. Når jeg drar fra jobb den dagen får jeg vondt i hodet og det varer hele resten av dagen.

Jeg VET at det ikke er farlig å snakke i tlf, jeg VET at dette er helt idiotisk, men det er det som skjer med meg..

Jeg må jo faktisk bare takle det, det er en del av jobben..liker alt annet med jobben min og vil gjerne få fortsette å jobbe der når kontrakten går ut( har jobb ut året, men det kan bli lenger)..så prøver å late som om dette går fint. Har vært ærlig om noen spør meg hvordan det går, sier at jeg hater det, men det gjør i grunn de fleste på jobb, selv om det kanskje er av andre grunner enn min. En av mine kolleger som må hjelpe meg når jeg ikke vet hva jeg skal svare har også kommentert at jeg skjelver over hele meg og i stemmen, og da sa jeg at jeg har tlf-skrekk..Han sa bare at han kunne se det ja.

Ble langt dette, men det jeg trenger er altså tips til hvordan jeg skal takle dette, det er virkelig helt forferdelig å ha det på denne måten og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne gå på jobb å ha tlf-vakt uten alle "bivirkningene". Eller..egentlig skulle jeg ønske at jeg aldri måtte snakke i tlf igjen :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til en psykolog og få hjelp. Slike ting kan behandles. Snakk med fastlegen din og nærmeste dps.

Du har tydligvis en slags fobi, og en kraftig sådan. Da hjelper det ikke med enkle tips og triks. Du trenger profesjonell behandling.

Lykke til videre, og stå på!

Skrevet

Psykolog, en med spesialisering innen kognitiv terapi. Om angsten begrenser seg bare til dette området, er det sannsynligvis noe som kan bearbeides forholdsvis raskt.

Skrevet

Er ikke det veldig dyrt å gå til psykolog? Kan ikke bruke masse penger på dette, får null forståelse for det hjemme. Har prøvd å snakke med samboern min får å få ut litt redsel og frustrasjon, første gang trøstet han og sa at det vil bli bedre når jeg blir vant med det. men etter det blir han bare sint på meg når jeg sier at jeg gruer meg til det, han sier at det er bare tull og at jeg må skjerpe meg så jeg ikke skal miste jobben(men det gjør jeg jo ikke, gjør jo ikke noe nummer av dette på jobb).

Skrevet

Du får henvisning av fastlegen, og betaler da kun egenandelen på ca 1800 i året, etter det får du frikort som også gjelder for legebesøk.

Få en psykolog som har avtale med kommunen. Og som pila sier, kognitiv terapi.

Mannen din er en tulling som ikke forstår dette. Opplys ham om fobier, eller slå ham hardt i hodet.

Skrevet

Virker i grunnen skummelt å skulle snakke med en fremmed om dette, syns jo selv dette er veldig dumt..føler meg jo skikkelig teit som er redd for å snakke i tlf. Er sjenert og ikke så begeistret for fremmede heller, eller grupper på fler enn 3 personer, men ikke på samme måte som med tlf. Får se om jeg får motet meg opp til å ta en tlf til fastlegen min..

Skrevet

Jeg har hatt seriøs telefonskrekk i mange år! Men faktisk så klarte jeg å "bli kvitt det" når jeg begynte å jobbe. Jobben min innebærer en god del telefonering daglig, både inn og ut-telefoner.

Så mitt råd er faktisk at du kanskje kan be om å ha telefonvakt oftere.. At det kan hjelpe deg med å komme over skrekken din. 1 gang hver 14 dag er liksom ikke nok til å bli vant til det, er min første tanke.. Kan være verdt et forsøk..

Skrevet

Husk at jobben til psykologer er å snakke med folk som har det slikt som deg. De har vært borte i det meste og vet at frykten du føler ikke er rasjonell. Ingen grunn til å ikke skaffe hjelp. Tenk så deilig det blir når du slipper dette problemet.

Det er akkurat som for folk som kvier seg for å gå til gynekologen. Husk at gynekologen har sett alt av underliv, og garantert folk med mye verre plager og fasonger enn deg selv.

Skrevet

Jeg hadde også tlf skrekk, ikke så ille som deg, men ille nok til at jeg grua meg skikkelig, og fikk gubben til å ringe overalt for meg..

Så var jeg en lang periode uten jobb, skikkelig trangt økonomisk, så fikk jeg tilbud om et vikariat på opplysningen.. Ja, jeg veit, sikkelig smart for meg med tlf skrekk, men situasjonen var sånn at jeg måtte ha jobb, så jeg tok den... Første uka grua jeg meg utrolig mye, fikk ikke sove om natta, kvalm, kaldsvetta, fikk helt angst før jeg skulle logge meg på tlf osv, men etter 2-3 uker med 6 timers tlf prating så var skrekken borte! Det funka for meg... Så kanskje det funker for deg om du har tlf vakt oftere? Nå er det 3 år siden jeg jobba der, og tlf skrekken er omtrent like ille igjen, men nå har jeg en jobb der jeg ikke trenger å prate i tlf da, å de få privatsamtalene til ukjente jeg må ta går greit..

Skrevet

Hehe, tror ikke jeg noensinne vil klare å be om å få snakke mer i tlf :P Men det er ikke mulig uansett, for det vil gå ut over den jobben jeg egentlig skal gjøre. Vi skal ha tlf-vakt så sjelden som mulig, men tror det ligger på hver 14.dag når det ikke er sommerferie på jobb. Men skjønner hva dere mener, hvis jeg måtte snakke i tlf hver dag så ville det kanskje blitt mindre skummelt etterhvert, det måtte jo det? Håper også at det vil bli lettere når jeg kan svare på det de som ringer spør om. Siden jeg fortsatt er under opplæring så er det ikke så mye jeg kan svare på, så nesten hver tlf jeg får må jeg gå å spørre noen andre..det er også ganske stressende.

Fikk faktisk en god klem av samboern nå, han ser at jeg har begynt å grue meg til i morgen, og ga meg en klem og sa:prøv å ikke grue deg sånn, det går så bra så, du vet jo at du er flink! (Måtte bare skrive det, siden jeg fikk han til å høres ut som en dust lenger opp i tråden:p)

Jeg vet jo at det går bra, men det er liksom ikke der det ligger..:(

Skrevet

Kognitiv terapi fordi man har telefonskrekk? Det har nok effekt, men jeg vil si det er å skyte spurv med kanon.

Du gruer deg, og du er så hardt angrepet at det faktisk gir seg fysiske utslag. MEN, du klarer faktisk å gjennomføre det. Du møter på jobb de dagene du skal ha telefonvakt, og du holder det ut. Det syns jeg det står respekt av!

Jeg sier som flere andre her at det beste er å konfrontere frykten din ved å bli en lagt hyppigere bruker av telefonen. Spill en snutt i hodet ditt som fortelelr deg selv hvor irrasjonell frykten din er, og belønn deg selv når du har mestret en vanskelig telefonsamtale.

Vær ærlig med din leder og fortell om skrekken. Be om å få betjene telefonen en uke eller to i strekk, og se om ikke det kan bedre situasjonen.

Dersom en av grunnene for teelfonskrekken er redsel for å ikke kunne svare på eventuelle spørsmål kan det være lurt å lese seg opp relevant informasjon for di jobb.

Skrevet

Takk for det:) Men jeg kan ikke snakke i tlf hver dag, får ikke gjort det jeg egentlig skal gjøre da. Kan ikke lese noe heller, er nødt til å være på jobb og lære gjennom å gjøre på en måte :P Uff, kjenner at det er ekstra vanskelig å se lyset i dag siden jeg vet at jeg må på tlf imorgen. Kjenner jeg blir skikkelig irritert på meg selv for dette, men det hjelper jo ikke :( Nesten så jeg ønsker at jeg var syk, så jeg hadde hatt en gyldig grunn til å ikke gå på jobb..Å miste stemmen i 24 timer hadde vært helt greit akkurat nå, da kunne jeg fortsatt gjort jobben min, bare ikke tlf-delen :P Nei, nå skal jeg gå å legge meg...Om 17 timer er det over for denne gang, og uka etter denne har jeg ferie i en uke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...