Gå til innhold

Den perfekte fødekroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er din oppfatning at at den er/må være?

Jeg får alltid kommentarer på at jeg er sånn "fødedame" kroppslig. "Du er skapt til å føde." (Ja vet jeg er dame, og at alle damer er det, men det er ikke ment slik hehe)

Jeg er veldig høy og slank.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel... jeg vet ikke jeg.

Jeg er liten og feit, men fødselen gikk som en drøm den ;-)

Skrevet

Det er vel ingen som kan vite det før etter en fødsel? Hjelper ikke å være høy og slank også har du smalt bekken.

Noen kropper er mer "fødevennlige" enn andre. Det sies jo at høye kvinner har noe lettere fødsler enn veldig lave damer.

Jeg er selv veldig liten og fikk en liten baby så gikk helt utmerket det.

Skrevet

Dette er ikke min oppfatning, men noe jeg leste for en haug med år siden. Da forsket de visst nok på hvilke kroppstype menn foretrekker hos kvinner, og hvorfor. Resultatet ble at jo nærmere en kvinne er målene 100-70-100, jo mer tiltrekkende vil majoriteten av menn finne henne. Jeg tror det var forholdet 100-70-100 som var viktig, kunne like godt være 90-60-90 eller 110-80-110. Grunnen, når de så nærmere på resultatet, var at kviner med omtrent disse målene ofte hadde lettere og mer ukompliserte fødsler enn andre kvinner. Dette "visste" menn instinktivt, og for å sikre eget avkom ble de derfor automatisk tiltrukket av kvinner med disse målene. Altså timeglassfigur som vi kaller det.

Jeg kan ikke komme med noen kilder til dette er, det er som sagt evigheter siden jeg leste det. Før jeg selv fikk barn, men husker det godt. Sikkert fordi jeg selv ikke var så langt unna de målene selv den gangen, hehe... Og forsåvidt, har hatt 4 ganske kjappe og ukompliserte fødsler. JM på fødsel 3 kommenterte det faktisk, at jeg hadde lett for å føde når jeg klarte å få nesten full åpning på såkalte dårlige rier på kort tid (varighet under 45 sekunder og uregelmessige, tok bare et par timer). Må dog legge til at jeg har vært en aldri så liten bit unna den perfekte kroppen etter førstemann da ;-) Så noen perfekt fødekropp har jeg nok ikke, men har nå klart å skvise ut ungene mine og er glad for det. Har nemlig KS angst.

Skrevet

Jeg tror det kan ha med å gjøre at hvis man er høy, så er det muligens lettere for babyen å finne veien ned i fødselskanalen. Lettere å snu seg og feste seg kanskje. Bedre plass.

Det virker iallefall som om dette er ting som har bidratt til disse kommentarene fra fagfolk.

Har et vennepar som har født langt oppe i Nord Norge. Der hadde de en grense på hvor høy/lav mor måtte være for å få føde. Var hun under en viss høyde tok de keisersnitt.

Hi

Skrevet

Det har jeg også alltid fått høre.

Er også høy og slank, men har hatt 2 grusome fødsler som begge har gått helt i stå. Tidlig vannavgang og ingen regelmessige rier. Måtte settes i gang begge gangene og det var helt jævlig!

Første fødslen endte opp med vakum og den andre i akutt keisersnitt.

Nå er jeg gravid igjen og har kommet til den konklusjon at jeg har IKKE fødekropp. Hadde jeg vært født for 200 år siden hadde jeg ikke overlevd noen av fødslene jeg har hatt.

Denne gangen blir det planlagt KS på meg.

Skrevet

Jeg er lang og slank, har timeglass figur, men ikke spesielt brede hofter. Fødslene mine har vært uvanlig lette og jeg har knapt had smerter og har vært klar for hjemreise samme dag med alle mine.

Skrevet

Har forresten målene: 95-65-94

Skrevet

Jeg har også fått hørt at jeg har perfekt fødekropp. Jeg er lav, normalvektig/slank med kurver.

Jeg hadde en drømmefødsel. Ungen kom ut lett som bare det, og det gikk fort.

Jeg tror det er noe alle kvinner sier om kvinner.

Skrevet

13:07 her:

Jeg har smale hofter og ingen timeglassfigur. Men jeg har visst ikke smalt bekken.

Det er forresten en utrolig sjelden grunn for at man ikke kan føde vanlig.

Skrevet

"de" sier at en perfekt fødekropp er en med brede hofter og smalt liv.

Jeg har det, men er faen ikke født til å føde gitt! Gikk ikke greit iallfall!

Skrevet

Du må ha en meget spesiell omgangskrets, som "alltid" kommenterer hvorvidt du har "fødekropp" eller ikke. Har aldri hørt det har vært et tema blant mine venner/familie. Merkelig tema.

Skrevet

Må vel være noen som er veldig "slapp i strikken", det?

Skrevet

haha, slapp i strikken tror jeg er viktig!

hofter som ei låvedør er sikkert ikke noe minus det heller

Skrevet

har nok lite med kroppsfasong å gjøre, og heller hvordan bekken man har. Har man brede hofter kan man ha trangt bekken, og har man smale hofter, kan man like gjerne ha et romslig bekken.

Ellers er det mye annet som spiller inn. Hvor effektive rier får du, hvordan ligger babyen?

Jeg tror nok ikke kroppsfasong vil gi noe fasitsvar på hvordan fødselen kommer til å bli.

Skrevet

jeg er høy, har litt brede hofter tror jeg .

to jordmødre har sagt jeg har en fin fødekropp...

fødselen gikk fint ...

Skrevet

JEg fikk høre av jordmor (når jeg låg på føden) at jeg var født til og føde;) Grunnen i følge henne var at jeg bare hadde ueffiktive rier, men jeg klarte og gå fra 6 cm åpning til de magiske 10 cm på på uder 3 minutter...

Jeg har bare hatt kjappe ukompliserte fødsler.

Jeg er ca 170 cm, og har runde former...Jeg er også kraftig byggd. Breie skuldre, men har liten rupe og lange slanke ben...

Skrevet

Det samme gjorde jeg bare at er jeg er lav og slank med former. Ikke låvedørshofter, men jeg har ikek guttehofter heller. Timeglassfasong.

Gikk bare minutter mellom 7-10 cm åpning, og svusj så var ungen ute.

Skrevet

Har rævva kropp, var rævva på å føde.

Skrevet

Hvis du snakket til Hi her, så har jeg ikke hørt det fra min omgangskrets. De som har sagt det er alle leger og jordmødre. Og de har jeg truffet mange av siden jeg til nå har født 4 ganger.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...