Gå til innhold

Samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini nærmer seg 13 måneder nå, så blir vel snart til at mini skal overnatte hos bf. bf har fått ny dame, som jeg ikke har møtt, de bor sammen nå. Kan jeg kreve å få møte henne?

I forhold til overnatting, det er vanlig å begynne med en natt først sant? Og hvordan har dere det? Vi skal gå få "vanlig" samvær, altså en dag i uken og annenhver helg. Dere som har det sånn, hva legger dere i helg?

Jeg mener at det beste er fredag til søndag, eventuelt fredag til mandag, men at det er den dagen i uken han skal ha mini da, sånn at det ikke blir så mye flytting fram og tilbake!!

Og er jo sånn at det skal være annenhver høst, jul, vinter og påske. Deler dere opp julen da? Jeg klarer ikke være vekke fra mini hele julen og nyttårshelgen! Og i sommerferien, har bf hos dere to(tre uker) i strekk, eller deler dere dette opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har lagt alderen i grunn for hvor mye samvær det skal være.Da med tanke på hukommelse til barnet og tilknytning til hovedomsorgspersonen.

Før vi startet med overnattingsamvær, var det hyppige samvær. Da to ganger i uken.

Har hatt en overnatting annenhver helg, samt en ettermiddag hver uke. Da barnet var mellom to og tre år gikk det over til to overnattinger annenhver helg. Fredag til søndag, pluss et ettermiddag samvær hver uke.

Jul, påske og ferier har vi ikke helt ordnet ennå, så vi får se hvordan det blir. Neste sommer kommer nok far til og ville ha to uker, men det vil ikke bli sammenhengende. Blir nok en uke av gangen. Jul og påske deler vi nok tenker jeg.

Håper jeg har fått svart på noe av dine spørsmål. Familievernkontoret kan hjelpe deg med dine spørsmål.

Skrevet

Så de anbefaler ikke å ha overnatting når ungene bare er ett år. Også begynne rolig med at bf har ungen om ettermiddagen, men levere til ungen skal legge seg, også begynne med en natt overnatting i helgen først, også utvide til to der, før en begynner å sove over i ukedagene?

Skrevet

Begynte med annenhver helg(fre-søn) fra 1 år. Hun hadde da tidligere overnattet hos han en natt innimellom før 1 år så hun var var vant med det.

Så overgangen gikk helt fint.

Barnefar her fikk seg også ny dame, men jeg trengte ikke hilse på henne siden jeg kjente henne fra før(meget ubehagelig men anyway..hehe) men vil tro at dersom barnefar er oppegående så har han ingenting imot at du hilser på den nye dama, men du kan nok ikke kreve dette.

Dere kan jo begynne med en natt først.. fra lør-søn f.eks over ca 3 mnd å se om det fungerer. Og går det fint kan dere trappe opp til 2 netter.

Vi deler opp julen ved at den ene har henne fra ca 19 des-27 des. Så får den andre resten av romjulen og nyttår til ca 4 januar.

Høstferie har far aldri hatt da det ikke er vanlig med høstferie heller ikke vinterferie. Påske og 17 mai har vi annenhvert år slik at det blir rettferdig.

Sommerferien (3 mnd før hun var 3 år) hadde han henne i 1 uke, året etter i 2 uker. Nå er hun 5 år og vi er fortsatt på 2 uker. Synes 3 uker er altfor lenge, og heldigvis har ikke laget noe bråk om dette. Sommerferiene hvor hun var 1 og 2 år hadde han henne en langhelg(tors-man\søndag)

Skrevet

21:35 her

Om de anbefaler overnatting nå barnet bare er ett år, er nok litt ulikt. Kommer jo veldig ann på hvilket forhold barnet har til bf tror jeg.

Har barnet og bf et godt forhold kan man jo starte med en hel dag hver helg (bf har barnet kanskje fra etter frokost og til kveldsmat), pluss en ettermiddag hver uke. Da vil det være hyppige samvær, tror det er viktig for små barn og se bf hver uke. Opptrapping av overnatting bør skje gradvis, som du skrev over.

Det er ikke før barnet nærmer seg tre års alderen en del mener hukommelsen begynner og bli bedre utviklet.

Jeg syns personlig ikke noe om overnatting over ukedagene. Her må man blant annet se på hvilket samarbeidsforhold det er mellom mor og far syns jeg. Også ikke minst barnet, og boavstand mellom mor og far.

Ikke lett dette her. Anbefaler deg på det sterkeste og ta kontakt med familievernkontoret.

http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/babyer_bor/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...