Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 Du vet......mange nedenfor her mente visst at det var litt ille for en kvinne å få barn som 42.....er det like ille å få barn som 42 for en mann? Eller gjelder disse aldersgrensene kun for kvinner?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 Det gjelder i grunnen bare for et par smårips her inne som mener at de har rett til å sette standarder for andre. Dessverre finnes det noen som går på det, og som ikke stoler på seg selv og sine egne valg. Som deg. Drit i dem, ikke mat udyrene her inne.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 45 er ikke så ille. En i familien fikk en veeeldig attpåklatt da han var 64 år, hun er under 30! Han bor i Asia for å si det sånn:) Jeg syns mors alder er viktigere.
Gjest Skrevet 8. august 2010 #6 Skrevet 8. august 2010 Eh, hæ? Mors alder viktigere...? For far skal bare rundt omkring og spre sin sæd? Unnskyld meg altså, men der gikk vel grensa for pisspreik i allefall...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Unnskyld meg, moste kaka! Kan du fortelle meg hvordan fars alder spiller inn på risiko knyttet til svangerskapet? Du kommer faktisk ikke utenom at mors alder er meget sentral når det kommer til dette!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Når en elr begge runder 45 så er det vel stopp.... en 15 syns sikkert ikke det er kult med 60 år ganle foreldre... besteforeldre skal da være i 60 - 70 åra.. ikke mor å far
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #10 Skrevet 8. august 2010 Som det meste, er også dette selvfølgelig individuelt. For meg hadde det IKKE passet å bli gravid og småbarnsmor i en alder av 45. Jeg er 38 år nå, og minste er 4 år. (Har to barn). Det er to grunner til det; det ene er at jeg ikke har overskudd nå til en baby, og ser ikke for meg at jeg har mer overskudd når jeg er 45. Det andre er at jeg ikke ønsker at barna mine skal ha alt for gamle foreldre når de vokser opp. Min mor var 42 da hun fikk meg, min far var 45. Begge mine begynte å få helseproblemer i en alder av 50+. Mange er jo friske til langt opp i årene, jeg vet jo det, men risikoen for å bli syk øker jo med årene. Så jeg ville ikke tatt sjansen. Vil ikke påføre mine barn denne risikoen som jeg selv opplevde. Alle vennene mine hadde unge foreldre som stilte opp på fritidsaktiviteter, mens mine hade gjort fra seg dette med mine mye eldre søsken. Nå når jeg er 38 år, har jeg en forelder igjen, som ikke kan bidra med noe ifht barnebarna, annet enn å være en vi kan besøke (og det er jo bedre enn ingenting, forstå meg rett!). Men min erfaring tilsier at en må ta alderen sin i betraktning når en planlegger barn. Barnets beste er det viktigste. Og jeg tror ikke alltid det er det beste for et barn å ha foreldre som nærmer seg 60 når det er i konfirmasjonsalderen.... Fordi en som oftest ikke har det samme overskuddet når en er 60, som når en er 40. Men det er min mening.
Gjest Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 Moste kaka..? Det er da faktisk noe mer enn å "fremskaffe" et frisk barn? Man skal da følge det opp også? Litt kjedelig å bli pappa når en er 60 slik at barna risikerer å være "foreldreløse" i en alder av 10 år. Pappa bor på gamlehjem og er dement?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 .......og for å svare på spørsmålet, mener jeg at fars alder er like viktig som mors. Fordi det handler om å kunne stille opp, og være til stede for barnet. Og det kan en ikke dersom en er gammel, sliten, syk (risikoen for det øker som sagt med alderen). hilsen 10:27
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 http://www.forskning.no/artikler/2009/november/233847
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #14 Skrevet 8. august 2010 når det gjelder å gjennomføre et svangerskap så er nok mors alder viktigere med tanke på helse og risiko! Men jeg personlig er av typen som mener at man kan få barn så lenge naturen tillater det. Hvorfor skal vi bestemme hvem som har rett til å få få barn og hvem som ikke har det når naturen allerede har bestemt det på forhånd ? Ikke alle føler seg klar for barn når de er i 30-årene.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #15 Skrevet 8. august 2010 Det finnes mange unge fedre som "jobber 110%" og ikke har tid til å følge opp barnas fritidsaktiviteter. Tenk på de som jobber i Nordsjøen, eller er lastebilsjåfører, eller arbeider på gården hele dagen. Det verste for meg med å ha en "gammel far", var at han gikk i klær som var 20 år gamle. Må nok si det slik... Og at jeg dermed ikke kunne være stolt av ham. Men mange barn syns det er flaut når foreldrene kommer og henter dem.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #16 Skrevet 8. august 2010 Fars alder spiller også inn mht fr eksempel Downs Syndrom. Før trodde man at kun kvinnens alder spiller inn. Det er bevist at også mannens alder kan være avgjørende.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #17 Skrevet 8. august 2010 Hvis jeg MÅ velge mellom gammel mor eller gammel far, velger jeg så klart gammel far! Greit at begge er like viktige som omsorgspersoner senere, men uansett...mors alder er viktigst. Synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #18 Skrevet 8. august 2010 Jeg bryr meg fint lite om hvor gammel din var da han ble far, HI. Men at DERE ble gravide... Ehh, du er klar over at menn ikke kan bli gravide, eller?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #19 Skrevet 8. august 2010 Jeg synes ærlig talt det er for gammelt, men mye kommer an på individuelle forskjeller. En venninne av meg (27 år) er sammen med en veldig ungdummelig mann på 44, jeg hadde ikke vært sjokkert om de får barn...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #20 Skrevet 8. august 2010 Det er faktisk et uttrykk, kjære deg.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #21 Skrevet 8. august 2010 Er ikke noe uttrykk som heter; vi er gravid. Dummeste jeg har hørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå