Gå til innhold

Foreldrerett / omsorg ved brudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Et samlivsbrudd er rett rundt hjørnet nå etter et vanskelig år. Samboer har tidligere vært avhengig av hasj. Sluttet for noen mnd siden, men nå er det på an igjen. Han sier det er engangstilfelle, men etter noen runder med dette, vet jeg bedre. Tingen er at han har røyket når jeg har vært på nattevakt og han er alene med datteren vår. Jeg har også funnet hasj gjemt i huset to ganger nå på under ei uke.

Jeg vil ha full omsorg for datteren vår, altså nekte han å ha henne alene til jeg vet han har skjerpet seg og at han ikke røyker mens han har henne. Hvis han røyker jeg seg stein, er det ikke sikkert han hører henne hvis hun våkner :S

Noen som har vært gjennom denne prosessen, som kan gi meg noen gode råd om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere bodde sammen og var registrert på samme adresse før hun ble født så har dere automatisk delt foreldrerett og det har dere om selvfølgelig om dere er gift også.. Sånn som jge har forstått det så må bf gi sitt samtykke om at du skal ha det hele og fulle foreldreansvaret(er det samme som foreldrerett) og hvis ikke han gir samtykke så må det tas opp i tingretten. Er det jeg har hørt fra familievernkontoret.. For du blir jo og ha den daglige omsorgen siden hun blir å bo hos deg. For når dere har delt foreldreansvar så må dere begge være med å skirve under på pass til barnet når det er under 18 år. Du kan heller ikke ta henne inn i en sekt eller søke henne inn i en privat skole uten samtykke av faren, det samme gjelder å flytte til utlandet...

er er en nettside..

http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=plink&id=2864

Skrevet

Å ta fra han foreldreansvaret skal du bare glemme. Det du må konsentrere deg om er å bestille mekling. Han må skrive under på at du skal ha omsorgen. Du bør kontakte barnevernet så de kan bistå deg. Du må flytte fra han så lenge han driver på sånn før dere får bekymringsmelding på dere. Alt er bare så vanskelig ang slikt for man må nesten ha alt det praktiske i orden før du flytter med barnet også. Hvis ikke kan det i verste fall slå tilbake på deg senere.

Som sagt, ring barnevernet og familievernkontoret å få hjelp till hvordan å gripe det an!

Skrevet

Samme som 10.59, dette er veien å gå, snakker av egen erfaring:)

Skrevet

Hei!

Det du ønsker heter samvær under tilsyn. Det kan nok være lurt å kontakte barnevernet, men da jeg gjorde det fikk jeg beskjed om at siden jeg er en oppegående mor er det min jobb å beskytte barnet vårt, ikke deres. De oppfordret meg til å kontakte advokat. Det kan også være lurt å innvolvere helsestasjonen (avhengig av hvor gammelt barnet er). Det er nemlig lurt å få dokumentert din bekymring, i tillegg til at det er godt å få bekreftet at du tar ett riktig valg. For det gjør du. Barn og rus hører ikke sammen!

Det finnes forresten gratis juridisk rådgivning på krisesenter og hos JURK.

Lykke til fremover! Ikke tvil på at du tar et riktig valg, morsinstinket ditt tar ikke feil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...