Gå til innhold

Kan man bli lam av epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dere som har tatt det, gjør det veldig vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er dessverre en minimal risiko for å bli lam av det. men det skjer nå veldig sjelden..

Det gjør ikke vondt å ta det, hvertfall ikke når du har sinnsyke rier..

Skrevet

I svææææææært sjeldne tilfeller, så kan man det, ja.

Epidural kan gi blødninger i ryggmargen som igjen kan gi lammelser. Jeg er bløder, og måtte, og må i fremtiden føde uten epidural pga den ekstra risikoen det medfører. Jeg vil heller ikke få spinalbedøvelse ved et evt keisersnitt, men vil bli lagt rett i narkose.

Skrevet

Bløder kan du da ikke være, ettersom blødergenet sitter på guttegenet og ikke jentegenet???

Skrevet

Det finnes ulike tyuper blødersykdommer. Google von Willebrand, du, så ser du. Litt greit å vite hva man prater om før man uttaler seg bombastisk.

Von Willebrand, som jeg har, kan begge kjønn ha. Det finnes ulike grader av denne også, jeg har bare mild form, så det er ikke direkte farlig i det daglige, men ved fødsel og større inngrep kan det være det.

Jeg måtte inn på sykehuset da jeg skulle fjerne visdomstennene mine og ta koagulerende medisin i forkant. Det samme gjaldt under fødselen mht medikamenter.

Og det er derfor jeg altså ikke får epidural eller spinalbedøvelse.

Skrevet

http://www.rikshospitalet.no/portal/page/portal/no/forsiden/sykdom/diagnoser?p_menu_id=32169&p_style_id=32182&p_sub_id=32161&p_doc_id=42917

"Von Willebrand sykdom er hovedsakelig en arvelig sykdom. Den arves uavhengig av kjønn (autosomal arv). Kvinner affiseres derfor like hyppig som menn. Sykdommen skyldes at proteinet von Willebrand faktor (vWF) produseres i redusert mengde eller med en defekt."

Skrevet

Tror det finnes ganske mange myter om epidural jeg... :))

Alle slags bedøvelser og operasjoner innebærer en viss risiko, men epidural fører svært sjelden til komplikasjoner.

Jeg fikk epidural i forbindelse med et stygt beinbrudd og påfølgende operasjon. Det var ikke vondt å sette den.

Men det var forferdelig rart å være "lammet" så lenge...

Skrevet

Hvor lenge er man "lammet" da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...