Gå til innhold

Nå hiver vi i stand en tråd til de som er førstegangs: kjekke råd og tips


Gjest

Anbefalte innlegg

Dette blir jo høys subjektivt, selvsagt, men ved å skumme litt nedover vil kanskje andre finne noe som kan hjelpe/være kjekt å anskaffe seg?

 

1. Hengevuggen fra purnatur.no

Jeg angrer fremdeles på at jeg ikke anskaffet meg en slik allerede til førstemann. Jeg trodde det var så dyrt, men 499 (uten madrass) er ikke avskremmende. Hadde en krok i stuetaket og en på soverommet og så flytte vi den dit vi ville ha den. Vi trengte ikke madrass, hadde lammeskinn i bunnen.

 

2. barseltårer. Hadde aldri hørt om det jeg og følte meg aldeles håpløs 3 dagen på sykehuset. Skjønte ikke hva det var jeg gråt av....

 

3. les om keisersnitt også. Plutselig så går ikke fødselen som planlagt og det kan være greit å vite at du kjenner at de driver på inni deg (ikke smerter, altså, men de kjenner det de gjør) hvis du har spinalbedøvelse. Det må være skremmende å ligge der og tro at bedøvelsen ikke funker.

 

 

Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig enig med deg angående punkt 3. Plutselig blir ikke fødselen slik som forventet og da er det greit å vite litt om hjelpemidler under fødsel og ks!

 

Ammepute er et must!!!! Skuldrene blir helt ødelagt uten:(

 

Hvis man har mye energi på slutten av svangerskapet; Lag masssssse lapskaus eller liknende og frys ned, så er det bare å varme opp til middag når du har baby å ta deg av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ikke la jordmødrene på sykehuset overbevise deg om at det er barseltårer hvis du selv kjenner at det ikke bare er det, men noe mer alvorlig

 

2 at underlivet er skikkelig ømt etterpå, alle går med rumpa ut og sjømannsbein på barsel

 

3 ammekurv: vann, mobil, nødproviant, antibakk, gulpeklut, annet livsnødvendig for deg. Kan bli noen uker med minimalt med bevegelsesfrihet (baby i armene, og vonde sting for noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer:

 

- Brystvortekrem! Amming gjør vondt i begynnelsen, dessverre.

 

- MeiTai, ikke BabyBjørn.

 

- Bodyer med knepping på siden er best. Det visste ikke jeg, og hadde kjøpt mange andre i 50-56 som aldri ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips:

 

Balneum Hermal badeolje er genial til både stell og bading på de minste...også fin til oss store.

 

Lanolinsalve til brystvortene er kjekk å ha, samt et par ammeskjold i bakhånd i tilfelle såre brystvorter.

 

Inotyol salve (stell av såre barnerumper)

Potetmel ved lett bleieutslett og mellom valkene( lår,armhuler, under haka osv), bedre enn babypudder.

Flanell og gasskluter får man ikke nok av!!

Mesoft kompresser til stell, pluss i pose med litt vann og belneum harmal i veska på tur.

 

Bæreslynge er også grei å ha til nyfødte.

 

Anbefaler også samsoving for de med god helse som ikke røyker, da får man sneket til seg litt ekstra søvn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Babybay" (http://shop.textalk.se/no/article.php?id=6110&art=255853) ! En av tidenes mest genale oppfinnelse, det er en babyseng som ser ut som en halvmåne som man fester til sin egen seng. Guh så lettvindt om natta når man skal amme!

 

Man trenger ikke andre hverdagsklær til babyen enn body og strømpebukse+ et par pysjer. Er det høst/tidligvår/vinter må man selvsagt ha ullklær/ytterklær, men ellers trenger man fint lite. Stilige bukser, vester og hettejakker har blitt liggende ubrukt her, eller brukt høyst én gang.

 

De største Mesoft-kompressene fra Apoteket fungerer perfekt som myke engangskluter, så slipper man haugevis med klesvask i en hektisk spedbarnstid. Litt svanemerket babyolje på (feks den fra Libero), så er de bedre for barnets hud og mer miljøvennlig enn de mildeste våtserviettene.

 

Boob-ammetopper er herlige! Nå i mitt andre svangerskap kjøpte jeg minimalt med gravidklær, nesten ingen faktisk. Brukte heller pengene på gode ammeklær. De er litt dyre, men kjøper man en sort og en hvit ammesinglet (eller sommertopp) er variasjonsmulighetene uendelige ved at man kan bytte på hvilke cardigan eller skjorte man har over.

 

Tilslutt, drit i støv, hybelkaniner, middag laget fra bunnen av og pent brettede håndklær, de kan mannen ta seg av. KOS deg med babyen, lek, prat og sov sammen med den! Tiden går så altfor fort, før du vet ordet av det begynner de på skolen... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er selvsagt subjektivt, men vi er mange som mener ammeputer er noe tull som bare er i veien. Jeg skaffet meg en slik begge gangene men den ble ikke brukt fordi det var så knotete. Sofaputer er mye bedre, og etter kort tid er teknikken på plass og man trenger ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Selv om du er sliten la alle som vil komme på sykehuset om det er lov. så får du fred og ro hjemme.

 

2. Ikke handle sånne lure duppeditter på impuls.

 

3 . sov når bayen sover om du har mulighet, ikke ha for høye froventninger men la ting komme til deg på en natulig måte, snakk mye med barnet ditt. Ikke sett på støvsuger osv for å få barnet til sove det blir bare vannsklig senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purelan 100!!! Brystvortekrem! Jeg smurte meg 2 ganger om dagen de første dagene, virket forebyggene og jeg fikk aldri skikkelig vondt! kjente bare at brystvortene var litt såre de første 5 sekundene jeg ammet.

 

Barselstårer kan vare lenger enn 1 dag! Mine varte i 2 uker.Men varer de lengre enn dette, bær man be om hjelp!

 

Neste gang vil jeg unngå besøk de første 3 dagene............. bare slit.

 

Og en ting til: Det er ikke alle spedbarn som sover hele tiden. Min var våken hele tiden og ammet hver 2. time i 5 uker!!! Så ikke forvent deg å være opplagt etter et par dager hjemme. Ikke krev noe av deg selv så lenge du er i barselsukene. Det tar tid å bli kjent med ungen og kroppen skal bli bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body med knepping på siden? Gud så upraktisk. Jeg holder meg til de med kun knapping mellom beina. Med riktig teknikk for å ta dem over hodet til babyen er det uovertrufne. Supre rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt viktigste råd er å vente med å kjøpe det aller meste av utstyr til man ser om man trenger det. Det er så forskjell hva babyen og foreldrene har bruk for, men det kan være greit å skaffe seg en oversikt over hva som finnes der ute.

 

Bruk tiden før fødselen til å slappe av og les bøker, det får man lite tid til senere. Jeg husker folk sa det til meg også, men jeg gjorde det ikke nok likevel.

Hvis man føler man bør gjøre noe fornuftig, kan det være greit å lage middager i store porsjoner og fryse dem (eks. gryteretter, spagettisaus), sånn at man slipper å tenke på å lage middag (og handle) de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Selv om du føler deg slank fire dager etter fødselen, så får du neppe på deg favorittjeansen. Jeans er også en veldig dårlig ide på grunn av sømmen i skrittet...Myke bukser er tingen!

 

2. Det er noe som heter etterveer...

 

3. Det er helt normalt å oppleve at klokka plutselig er to, og du har hverken spist frokost, dusjet eller kledd på deg i starten.

 

4. Fødsler blir sjelden som du tror.

 

5. Av og til er det store bevegelser som roer en baby, og ikke småbyssing. Hold barnet tett og gyng med god bøy i knærne, kraftig og rytmisk. Du får trim,og babyen sovner.

 

6. Ta imot alle råd fra bestemødre, venninner, naboer og andre med takk, og bestem for deg selv hva du vil bruke. Husk, ikke alle råd er dumme bare fordi den som kommer med dem er en generasjon eller to eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare 1 ting jeg vil si til høygravide:

 

DET ER VELDIG, VELDIG LENGE TIL DU KAN GJØRE AKKURAT SOM DU VIL IGJEN! (caps lock måtte til, sorry)

 

1. Sov lenge, hver eneste dag om du kan.

2. Les masse bøker.

3. Sitt oppe til langt på natt og se på tv-serier eller filmer.

4. Ha spontan sex til alle døgnets tider, hvis kroppen tillater det.

5. Ha lange samtaler med partneren din som IKKE handler om barn!

6. Møt venner så ofte du kan.

7. Sett deg ned i sofaen eller legg deg på senga, minst en gang hver dag, og bare kjenn etter. Hør på stillheten (kursiv, anyone?!). Vit at disse øyeblikkene blir sjeldne og noe du lengter etter i årene som kommer.

 

Viktig, viktig, viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha et åpent sinn når det kommer til fødsel og babytid. Det er koselig å forestille seg og forberede seg, men man vet faktisk ikke hvordan hverdagen komme til å bli. Alle har forventninger og det skal man jo ha .

Ikke alle babyer sover hele tiden, slik noen gir inntrykk av, mens andre sover hele tiden. Noen må amme hele tiden i starten, du kan risikere å må sitte med puppen ute så og si hele dagen, og det går mye krefter og energi til amming, selv om du bare sitter i en stol. Aksepter rot i huset, og at du ikke muligens vil se fresh ut på noen måneder, selv om du kan det også. Som sagt, vær åpen for alt!

 

Hos noen kommer ikke den intense lykken med en gang, men mest sannsynlig vil den komme etterhvert. Jeg var superlykkelig på sykehuset, men etterhvert som vi kom hjem og jeg mistet kontroll på min gamle, vante hverdag så forsvant lykken. Mye kom jo av det blir mindre søvn, og da blir man gjerne mer negativ også. Lykken kom selvsagt tilbake, men det tok faktisk noen måneder for min del.

 

Bæresjal er en god investering uansett om du har en rolig eller urolig baby. Da får babyen mye kroppskontakt med mor, samtidig som du har to hender fri.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angret ihvertfall på at jeg var så opptatt av å være gravid, leste alt om det, at jeg glemte å lese om det å ha en baby og barselstiden.

 

Så mine råd er:

 

-Les om baby, vær mer forberedt på barselstiden.

 

-Kos deg mest mulig før fødselen, når baby er kommet blir livet aldri som før.

 

-Etter fødsel, sov når baby sover, prøv å hvile deg

 

-Ikke vær redd for at pappan kan passe på baby også, la han være alene med baby fra starten av.

 

-Vent med å gjøre storhandel til baby er kommet. Mye av det "alle har" har en ikke bruk for. Bl.a så trenger du ikke så mye klær, kun bodyer, strømpebukse og pysjer den første tiden.

 

-Du trenger vogn, bilsete og seng , vent med resten.

 

-Vær forberedt på gråting, det er normalt

 

-Prøv å innarbeid rutiner så fort som mulig.

 

-La baby venne seg til å sovne på egenhånd så fort som mulig, og legg baby i sengen sin om kvelden, så du får litt kveld

 

Kunne sikkert kommet med mange flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Pakk fødebag en stund på forhånd. Hvertfall de tingene som kan pakkes ned.

 

- Ha med deg helsekortet i vesken den siste tiden.

 

- Hvis du får rier er Rieteller.no genial. Der tar du tiden på riene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på at uansett hvor forberedt du tror du er ved å lese og snakke med andre, så er du aldri forberedt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer: Du kan aldri være nok forberedt mentalt, uansett hvor mye du leser og forbereder deg. Alle reagerer vi forskjellig og har forskjellige forventninger når det kommer til fødsel og livet etterpå. Babyer er også ulike, så prøv å la vær å sammenligne for mye med de rundt det. Det blir du bare stressa av. Ta det som det kommer.

 

Du vil komme til få så utrolige mange råd overalt, motstridende råd. Stol på deg selv, det funker som regel best. Men ta til deg råd du syns høres fornuftig og passende ut for deg og din baby. Å lage rutiner er enklere sagt enn gjort, særlig for førstegangs. Babyer sin hverdag trenger ikke være lik. Noen dager sover de mye, andre dager skriker de, er urolige og vil ikke sove. Så ikke legg noe særlig med planer for hvordan du vil ha det og hvordan det skal bli. Ta det som det kommer, og etterhvert som du blir kjent med din baby, så vil rutinene komme av seg.

 

Livet blir aldri det samme igjen. På godt og vondt! Men mest godt

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil bare gi dere et lite tips til "bruk" under fødsel.. Jeg ser at ingen har kommet med det enda...

 

Tipset er forøvrig brukendes kun under en normal, vaginal fødsel, men det er jo det de aller fleste heldigvis opplever :))

 

***Det er VONDT å føde; åpningsrier, overgansrier og pressrier... ingen hemmelighet det..

Når pressriene starter føler man seg litt mer "oppløftet" for man VET at babyen kommer snart, og man får gjøre noe aktivt selv, endelig!!

 

Når hodet står akkurat i åpningen er det en brennende, sviende følelse.. og DA er det du skal være oppmerksom på en ting !! ;))

 

Vær bevisst på å kjenne etter akkurat når hodet og kroppen kommer ut!! Det er en fantastisk opplevelse, helt ubeskrivelig og over på et øyeblikk... Øyeblikket der du går fra en sviende smerte og over til fullstendig smertefritt, og i tillegg ligger der en sprell levende baby mellom bena dine... :))

Et minneverdig øyeblikk som dessverre de fleste går glipp av..

 

Si fra til jordmoren på forhånd at hun skal si tydelig ifra til deg at "NÅ skjer det!!"

 

 

***Ellers vil jeg anbefale å føde i knestående i senga. Har gjort det 2 ganger selv (+ en gang på rygg... fyttika...) og skal gjøre det denne gangen også, om jeg er heldig...

"Arbeidet" blir myyyye lettere. Babyen glir raskere ned på plass og det er mye mindre sjanse for å revne.

 

Dette er fakta, men passer selvsagt ikke for alle. Du må kjenne etter selv, men det er en god stilling for de fleste.

 

 

***Bruk ullammeinnlegg !! Engangsinnleggene har en tendens til å tørke fast i alle små"rukkene" på vorten... AAAUU !!!

(bruk engangsinnlegg utenpå ulla dersom du lekker mye)

 

 

Ble langt dette... hehehe... LYKKE TIL !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babybjörn vippestol! Vi hadde ingen ting (bortsett fra seng og vogn) Når vi fikk mini. Angrer på at jeg ikke kjøpte vippestol tidligere. Var så opptatt av at babyen skulle ligge på gulvet at det gikk 5-6 uker før vi kjøpte noen hjelpemidler.

 

 

Ellers så er en liten krybbe fint til den første tiden. Jeg var veldig fornøyd med badsidecrib. For den var åpen mot senga vår, og på dagen kunne vi lukke den enkelt igjen og trille den med oss ut i stua, for dagsoving.

 

 

Strømpebukser og bodyer. Jeg får alltid litt vondt av å se små babyer med olabukser og stive skjorter osv. Husk på at babyen ligger på ryggen hele tiden, og det er ikke behagelig å ligge i olabukse. Jeg ville ikke sovet med olabukse for å si det sånn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skriv ønskebrev til føden. Kva du ynskjer deg under fødsel, forventningar og redslar.

2. Ha med lypsyl :)

3. Begrens besøket på føden og etterpå.

4. Ingenting blir som du trur (men forhåpentligvis bedre!)

5. Noter ned alt du får. Du har gløymt kven som gav kva når takkekort skal sendast (sjølv om du er typen som ALLTID hugsar slikt...)

6. Hormonane fyk rundt lenge etter fødselen. Humøret likeså.

7. Det tar TID før magen er stram og kiloa er vekk.

8.- Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...