Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Jeg fikk et barn i England i fjor og han har nå fått engelsk pass. Det jeg lurer på om noen her vet er om han har både norsk og britisk statsborgerskap (faren er engelsk). Eventuelt hvordan jeg går frem for å gjøre han "norsk" også? noen som har vært borti dette?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 hvis du er er norsk statsborger så er barnet ditt også norsk statsborger. Hvis du enda bor i england så må du ta kontakt med ambassaden for å få personnummer og pass. På ambassaden i London så trenger du time avtale og barnet må være med. Det var dette den norske ambassaden i London informerte meg om ifjor hvertfall - jeg tror reglene skal være de samme enda
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 Å tusen takk skal du ha, da får det bli en tur til London til uka. Et lite dumt spørsmål kanskje...snakker de norsk på ambasaden? takk igjen for svar:)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #4 Skrevet 7. august 2010 Barnet kan ikke ha to statsborgerskap, du må velge ett...
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 Å?trodde han kunne ha to jeg? Isåfall får det bli norsk:) HI
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Helt feil, barnet kan ha to statsborgerskap hvis det er født til det (dvs hvis reglene i England også er sånn at barnet automatisk arver sin engelske fars statsborgerskap). MEN, dersom dere aktivt har søkt om engelsk statsborgerskap for barnet er det det samme som å si fra seg sitt norske.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #7 Skrevet 7. august 2010 Vi har engelsk pass til han, vil det da si at det norske kan vi bare glemme? HI
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #8 Skrevet 7. august 2010 Nei, det vil det ikke si, søke om pass er ikke det samme som å søke om statsborgerskap Min sønn har to statsborgerskap og to pass.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #9 Skrevet 7. august 2010 Bor du i England også? Du med sønn med to pass og to statsborgerskap? HI
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #10 Skrevet 7. august 2010 Fram til 18 år kan man ha delt statsborgerskap. Etter fylte 18 må man søke om bibehold om sitt norske statsborgerskap dersom man ikke helt har bestemt seg ennå. Da kan man få utsatt avgjørelsen i ytterligere fire år, tror jeg det er.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #11 Skrevet 7. august 2010 dette er feil 23:01, i hvertfall når det gjelder barn mednorsk mor og engelsk far. De kan ha dobbelt statsborgerskap hele livet, fordi de får begge statsborgerskapeneautomatiske! Dette vet jeg fordi det gjelder meg selv..pappa er engelsk!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #12 Skrevet 7. august 2010 anonym 22:51 her. Nei, min sønns far er fra et annet land, så jeg kjenner bare reglene generelt og vet ikke hvordan det er med England dessverre.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #13 Skrevet 7. august 2010 Dette gjelder vel bare hvis man ikke har bodd i Norge.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #14 Skrevet 7. august 2010 dette spurte jeg udi om for en tid siden, og her er svaret jeg fikk: Vi viser til din henvendelse av 21.juli 2009. I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått innvilget statsborgerskap i et annet land, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet hvis et barn er født til dobbelt statsborgerskap fordi han/hun har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter foreldrene (for eksempel norsk mor og utenlandsk far). Merk at situasjonen er en annen dersom barnet ikke får begge statsborgerskapene automatisk etter begge landenes lovgivning. Du bør derfor sjekke ikke bare norsk, men også britisk statsborgerlovgivning. Hvis det viser seg at barnet i følge britisk statsborgerlov automatisk blir britisk borgere ved fødsel, vil barnet ha dobbelt statsborgerskap. Dette kan han/hun beholde ut livet. Hvis foreldrene til et barn må søke om eller samtykke i at barnet får et utenlandsk statsborgerskap, vil barnet imidlertid miste det norske statsborgerskapet. Du kan også finne informasjon om dobbelt statsborgerskap på UDIs nettsider: http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7266.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #15 Skrevet 7. august 2010 Takk igjen for svar alle sammen. Ringer uansett ambassaden på mandag jeg så får jeg vite sikkert. HI
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #16 Skrevet 7. august 2010 Tusen takk 23:12 skal kikke nærmere på den linken du la ved:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå