Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Er det greit på dagtid, hvis lillegutt sover ? At det går 3 timer mellom hver amming? Han er bare 4 dager gammel Har nå vekt han etter 3 timer hvis han sover, ellers har han fått litt oftere hvis han har vært våken før ? Er dette grei rutine så langt? Føler meg så usikker..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 Så lenge han er normalvektig og ikke viser tegn på gulsott, så ville jeg ikke vekket ham i det hele tatt. Bare gitt mat når han sutret/skrek og viste tegn på sult. La gutten din selv regulere når han skal spise. Noen ganger kan det være han vil ha mat 3 ganger på under 2 timer, andre ganger kan det plutselig gå 5-6 timer mellom to måltider. Min erfaring etter 4 barn og litt ulik utprøving, er at selvregulering fungere best. Lykke til videre da :-) Du skal se du snart blir tryggere i morsrollen.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 Så vidt jeg husker så skal det ikke gå lenger enn 3 timer mellom hver amming den første tiden. Dette både for at ungen trenger mat ofte, og for at din melkeproduksjon skal opprettholdes. Om ungen din sover lenge i strekk (over 3 timer) ville jeg vekket han slik du sier at du gjør, og gitt han mat.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #4 Skrevet 7. august 2010 Jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle vekke han etter fire timer. Dette pga melkeproduksjon. Har du nok melk, med spreng og at det renner, så er ikke det noe du trenger tenke på. Da ville jeg gjort som alva skriver over, her. Det er også godt for melkeproduksjonen med hvile..
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 Han har så veldig stort sugebehov, så føler egentlig det er vanskelig å skjønne når han er sulten eller ikke. Har begynt med smokk til han. HI
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Hvor ofte spiser han? Det er ikke så lett å vite når de er sultne... Men smokk kan gjøre at de ikke får i seg maten de trenger. Du kan jo veie han når han er en uke, så du vet at han går opp i vekt? Da vet du at det går bra sånn du gjør det.
2 små og en undulat Skrevet 7. august 2010 #7 Skrevet 7. august 2010 Det er ikke rart babyen din har stort suttebehov. Den har jo behov for en del mat den første tiden;) Jeg ville kuttet ut smokken og gitt mat når babyen skrek, ihvertfall prøvd med pupp når babyen var urolig. Når du har fått inn noenlunde rutiner på ammingen, da kan du gi smokk:) Når det kommer til hvor lenge babyen kan sove om gangen, så ville jeg kanskje vekket babyen etter 5 timer for å gi den mat.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #8 Skrevet 7. august 2010 Hvis du har en normalt voksende baby, så bare ta livet med ro så godt det går ;-) La han få mat når han vil og vekk han ikke. Bare hvis du selv er helt sprengt bør du vekke han slik at du får letta på trykket. For mye spreng kan lett lede til brystbetennelse og det vil du ikke ha! Stol på deg selv og magefølelsen, det er som regel det beste :-)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #9 Skrevet 7. august 2010 Hvis jeg skal kutte ut smokken tror jeg at han må henge i puppen hele tiden, for han skal ha noe å suge på absolutt hele tiden.. Ellers blir han bare veldig urolig og gringer.. Hvor ofte kan man amme da? Sånn ca?
2 små og en undulat Skrevet 7. august 2010 #10 Skrevet 7. august 2010 Og husk at stort suttebehov kombinert med hyppig amming gir økt melkeproduksjon, noe som er veldig gunstig for babyen:)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #11 Skrevet 7. august 2010 Alt fra åtte til 15 ganger i døgnet, kan baby spise.. Hvis han er mye urolig og knirkete ville jeg ammet annenhver time hel døgnet (fra måltidsstart til måltidsstart). Men hvis du merker at det går på helsa løs for deg, ville jeg gitt litt tilegg til ett eller to kveldsmåltider, men etter å ha ammet først. Hvis du gjerne vil amme selvfølgelig..
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #12 Skrevet 7. august 2010 Jeg vil gjerne amme ja! Men bare så usikker på hvor ofte jeg skal legge han til. Føler ikke jeg kan legge han til hver gang han nesten bare lager en lyd fra seg liksom. Kan vel bli for mye også?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #13 Skrevet 7. august 2010 Hallo i luka HI! Babyen er 4 dager gammel!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #14 Skrevet 7. august 2010 Det kan ikke bli for mye for babyen, de ELSKER pupp (de fleste..). Men det kan bli for mye for deg! Legg han til når han våkner og er urolig; vifter med armene, knirker. Jeg ammet 15 ganger i døgnet i sju uker. Da sa legen min at nå var det min tur til å bestemme litt, og vi trapper gradvis ned til åtte ganger i løpet av to uker. De første åtte ukene ga jeg erstatning ved midnatt, fordi jeg var utslitt og desperat etter søvn og litt space... Dette kommer til å gå bra! Det har ikke gått en uke ennå en gang! Du er sikkert litt fortomlet fortsatt og baby lengter nok litt etter å være inni magen din. Du er ikke alene om å ha følt deg rådvill.
2 små og en undulat Skrevet 7. august 2010 #15 Skrevet 7. august 2010 En så liten baby henger i puppen HELE dagen og gjerne store deler av natta. Sånn er det.. Det store suttebehovet er der fordi han vil ha mat, men når han får smokk blir han "lurt". Dette er IKKE bra for melkeproduksjonen din. Ikke meninga å være ekkel altså, men små baby krever puppen VELDIG ofte og kun selve amminga er veldig tidkrevende! Min minste ammet jeg ca 8 (!) timer om dagen til han var rundt 2 måneder. Andremann var det ikke så ille med, han spiste, gjorde seg ferdig med det og så ville han sove. Du kan nok ha fått et barn som vil ha mye mat og da er det bare å velte fram puppen;)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #16 Skrevet 7. august 2010 Hun skriver hun er usikker, du gjør det ikke akkuratt bedre..
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #17 Skrevet 7. august 2010 Egentlig er du en jeg ikke enes med vanligvis 2 små og en undulat, men her må jeg signere deg. Heldiggris
2 små og en undulat Skrevet 7. august 2010 #18 Skrevet 7. august 2010 Hehe, er du vanligvis ikke enig med meg? Nå ble jeg nysgjerrig..
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #19 Skrevet 7. august 2010 Jeg vet han bare er 4 dager gammel, men er vel da det er mest naturlig for meg at jeg føler meg usikker også! Så med andre ord er det egentlig bare å "glemme" klokka litt, og gi han mat når han blir litt urolig!
2 små og en undulat Skrevet 7. august 2010 #20 Skrevet 7. august 2010 Jeg ble ihvertfall anbefalt på føden å glemme klokka og gi babyen mat når babyen skrek. Dette syntes jeg fungerte fint etterhvert, men i begynnelsen var jeg i en ammetåke uten like:/ Husk å få i deg godt med mat, man kan fort bli småkvalm/matlei når man er matstasjon døgnet rundt;)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #21 Skrevet 7. august 2010 Jeg synes det enkleste har vært å stappe puppen i munnen på babyene hver gang de har sagt pip. Ammingen har mildt sagt vært vellykket. Tre ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå