Gjest Skrevet 7. august 2010 #1 Skrevet 7. august 2010 Mannen min jobber for en nokså ufin fyr. Jobbet for han drøye 10 mnd. Har enda ikke fått kontrakt selv om dett har blitt etterspurt flere ganger. Egenmelding eksisterer ikke. Har ikke fått tatt ut ferie for det har ikke sjefen mulighet til å gi han. Ikke bestanfig tilgang på riktig utstyr (mangelfull oppfølging) så mannen min som sliter med ryggen fikk en smell etter å ha løftet på ting som burde vært løftet med kranbil. Ble sykemeldt 100%. Da sjefen kom hjem fra ferie og fikk høre dette ble han sint og ba han komme på jobb. Nå har han sittet på et kontor en hel uke mens han er sykemeldt. Sekretæren er på ferie og det står et skilt på døra om at pga ferie så vil det ikke være folk her til enhver tid. Så behovet for å ha han der er ikke stort for å si det sånn. Og noen dialog var det ikke, han måtte. Ryggen verker etter en dag på en stol rett opp og ned. Men han kan jo gjennomføre et slikt arbeid. Sjefen blir irritert når han må til kiropraktoren i løpet av uka han egentlig er sykemeldt. Håpløst og skikkelig slitsomt. Kan han kreve at han jobber når han er 100% sykemeldt? Selv om arbeidet består i noe annet? Hadde sjefen vært en lojal, skikkelig og repsektfull type hadde jo motivasjonen til å jobbe og være felsibel vært der, men denne karen gir meg magesår, jeg sverger.. Vet vi burde ringe NAV, men dere kan jo så mye her inne at jeg prøver meg her også..
tante grusom master of law Skrevet 7. august 2010 #2 Skrevet 7. august 2010 Det sjefen driver med er ulovlig. Dere bør ta en telefon til arbeidstilsynet på mandag. Man kan få tilrettelagt arbeidsplass, men da kun hvis det ikke gir nye eller samme plager.
Fire småtroll Skrevet 7. august 2010 #3 Skrevet 7. august 2010 Jøjemei, hvor skal en begynne, ingenting er jo riktig her! Ble han skadet på jobb? Da skulle det med en gang blitt skrevet en skademelding, mannen din er jo forsikret når han er på jobb.. Arbeidsgiver kan bestride en sykemelding om han ikke tror på den, men han kan ikke kreve at mannen din kommer på jobb. Om han skal bestride en sykemelding må han kontakte nav og gjøre det gjennom riktige kanaler. Arbeidsgiver skal kalle den sykemeldte inn på møte, der kan han diskuterere tilrettelangte arbeidsoppgaver, men det er behandlende lege som skal avgjøre om det er tilrådelig. Legen kan friskemelde mannen din, skrive en gradert sykemelding (f.eks 50%) eller prøve med aktiv sykemelding. Men arbeidsgiveren kan absolutt ikke friskemelde mannen din! Her må dere ha hjelp! Jeg er selv arbeidsgiver, og ved langtids sykemelding har jeg møter med den sykemeldte hver 6.uke for å diskutere muligheter, men jeg kan ikke kreve noe som helst. Nav kan kreve å få være med på disse møtene om de mistenker noe muffens (enten at arbeidsgiver nekter tilrettelegging eller at arbeidstager lyver på deg sykdom). Arbeidstaker kan ta med seg behandlende lege på disse møtene for å tale sin sak. Om mannen din har levert en sykemelding møter han ikke på jobb, alt blir jo galt i forhold til sykepenger fra nav osv om han faktisk jobber samtidig som han mottar sykepenger. Ring nav på mandag å få hjelp til å rydde opp, mannen din må ikke la seg overkjøre på denne måten, vi har faktisk en del rettigheter som arbeidstaker i dette landet. Ingen arbeidsgivere er glad i sykdom, men vi kan absolutt ikke presse syke mennesker på denne måten, det er ikke lov. Ikke la mannen di ødelegge ryggen sin pga en useriøs bølle av en arbeidsgiver, ryggplager er ikke til å spøke med. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå