Gå til innhold

De har utvidet svangerskapet i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå 40 uker + 3 dager. Dermed finner jeg ikke en eneste terminkalkulator som stemmer, for de er visst ikke oppdatert.

Både lege og jordmor berkreftet at det var utvidet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da vel bare å plusse på en ekstra dag på termin du får på nåværende terminkalkulator det... Vanskeligere er det ikke

Skrevet

Det har jeg ikke hørt om. Hvorfor har de det?

Skrevet

Før var det 40 + 2...

Skrevet

Måtte plusse på 2 dager i forhold til det jeg får på kalkulatorene.

Hi

Skrevet

Det er vel basert på gjennomsnittet. Antall svangerskapsdager til sammen delt på antall gravide damer i Norge. Gjennomsnittssvangerskapet er vel da 40 + 3

Skrevet

Ja, da kan jeg skjønne at det var vanskelig å finne ut av det....hehe

Skrevet

Ingen som sa det var vanskelig å finne ut av da men. Bare en opplysning.

Skrevet

Endelig!

Sykehuset jeg har vært på UL hos har brukt 40+3 lenge, mens fastlegen min tviiiholder på 40+0, og sa til meg at de hadde skrevet feil i ultralydpapirene mine(to ganger).

Jaja, nå forstår han kanskje at jeg faktisk ikke er helt tullete når jeg sier de bruker 40+3 på sykehuset =D

(Har hatt litt mindre "problemer" med dette, siden han følger terminen jeg har fått på UL, og jeg da blir 3 dager mindre på vei hos han, og han bruker bare fulle uker, så jeg er alltid en uke mindre på vei hos han enn hos jordmor og på sykehuset, og da blir det jo littegrann kluss, spesielt nå i slutten, og i begynnelsen, med tanke på symfysemål osv..)

Skrevet

Ja fra 01.01.10 var dette felles retningslinjer ja.

Minmage.no kalkulatoren er 40 +3 dager. babyverden og tror jeg.

Skrevet

Nope. Fikke ikke 40 +3 på noen av dem. 40+2 på min mage tror jeg.

Skrevet

ja for de fleste unger kommer jo NØYAKTIG på termindatoen...

dødsviktig at det ikke mangler en dag.....

Skrevet

Vel det KAN være veldig viktig i forhold til dette med å bli satt igang på overtid. For venter man for lenge kan det få utenkelige konsekvenser.

DERFOR betyr det faktisk noe

Skrevet

ouf..nå måtte jeg le. Hva så om det ikke er noe kalkulator? Er veldig vanskelig å regne seg til terminen nå når det er 40 + 3 istedet for 40 + 2

Skrevet

Tydelig at du ikke har lest hele tråden.

Poenget var ikke at det var et utregningsproblem, heller en opplysning. Og det er faktisk viktig i forhold til dette med eventuell igangsetting av fødsel.

Uff må nesten le av uvitenheten.

Skrevet

Jaja, da svigermor gikk gravid for 40 år siden tok hun hverken graviditetstest, ultralyd eller brukte kalkulator for å regne ut termin. Hun greide likevel å føde 4 helt friske barn, helt uten problemer. Og guess what? Hun greide til og med å gjette seg til sånn ca når barna skulle bli født.

Skrevet

Ja for selv om verden går fremover så trenger man ikke benytte seg av dette???? Idiot!

Skrevet

da var hun heldig for å si det sånn!! barnedødligheten var mye større selv for "bare" 40år siden.

da jeg gikk gravid første gangen så blei jeg fortalt at verdens helseorganisasjon sa at svangerskapslengden var 283dager. altså 40+3. i norge har vi hele tiden brukt 282 dager. mens danmark bl.a bruker/brukte 280dager.

jeg synes hele verden burde følge who sine retningslinjer slik at det er likt for alle. ingen surr i terminer, ingen forskjeller mellom leger og jordmødre. èn måte å regne ut termin på.

i tillegg synes jeg grensa for overtid burde være 10dager etter termin og ikke 14...... men det er en annen diskusjon!

uansett er ikke èn dag noe å rynke på nesa over;)

(hadde who bestemt at det skulle være 280 dager eller 40+0 så hadde "alle" jublet over et litt kortere svangerskap.....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...