Gå til innhold

Noen som har oppskrift på tovede ullvotter?


Nagilimia

Anbefalte innlegg

Fikk ideen fra annen tråd her om at de beste vottene er disse.. Da kan jeg jo begynne nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns lovikka vottene er de beste tovede vottene. Sitter veldig godt under dressen til ungene.

Jeg hadde en veldig god oppskrift før, men hadde bare bokmerket siden og nå er den stengt.

Skulle så ønsket jeg hadde tatt en kopi.

 

Du finner flere oppskrifter på de om du googler, men jeg har enda ikke funnet en like god som den jeg hadde funnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fant den:o)

 

Når jeg leser gjennom ser det i allefall rett ut. Disse skal jeg i allefall strikke neste gang ungene skal ha flere votter.

Denne gangen skal jeg kopiere den til ett sted som ikke forsvinner.

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

 

TOVE VOTTER

 

Enkel oppskrift på tovede votter. Jeg er ikke noe strikke fantom, men disse var enkle å strikke, så ble de utolige fine =)

 

Oppskrift:

Garn: Rauma Vamsegarn 3 tråds. (jeg brukte også Fritidsgarn)

Pinner: 5 korte pinne nr 5

Str: 3-5 år 7-9 år 11-14 år Dame Herre

 

Jeg måtte ha 3 nøster til disse, holdt akkurat ikke med 2...

 

 

Legg opp masker på pinne nr 5. 28 masker 30 masker 34 masker 34 masker 40 masker!

 

Strikk første omgangen vrang. Deretter strikker du rett til det måler ca. 5 cm 6 cm 7cm 7 cm 9cm.

Vreng arbeidet og strikk videre rett til det måler ca. 7 cm 8cm 8cm 9cm 11 cm.

 

Høyre vott: Strikk 3 masker, øk 1 maske, stikk 2 maske, øk 1 maske. Strikk omgangen ut!

Venstre vott: Strikk til det er 5 masker igjen på 4. pinne. Øk 1 maske, strikk 2 maske, øk 1 maske, strikk de 3 siste maskene.

 

Begge: Fordel masker jevnt på alle fire pinnene. (Der masketallet ikke er delelig med 4, fordeles flest masker på de 2 pinnene på undersiden)!

 

Strikk 3 omg 4 omg 5 omg 5 omg 6 omg!

 

Høyre tommel: Første pinne, strikk 1 maske

Venstre tommel: Strikk til det er igjen 7m 8m 8m 9m 9m igjen på omgangen.

 

Begge: Sett 6m 7m 7m 8m 8m på en tråd. Legg opp nye 6m 7m 7m 8m 8m over tommelhullet!

 

Strikk til votten dekker langfingeren fra tommelhullet.

 

Felling:

Første omgang, 1. pinne og 3: pinne strikk 1 maske, ta 1 maske løst av, strikk 1 maske, dra den løse masken over.

2. og 4. pinne: strikk til det er 3 masker igjen, strikk 2 masker sammen, strikk 1 maske.

 

2. omgang strikkes uten felling.

3. omgang strikkes som første omgang.

4. omgang strikkes som 2 omgang.

Heretter felles det på hver omgang til det er 8 masker igjen. Dra tråden gjennom maskene og fest godt!

 

 

TOMMEL:

 

Ta maskene fra tråden over på pinnene. Strikk opp 6m 7m 8m 8m 9m fra undersiden av tommelen og 1 maske i hver side, i alt 14m 16m 17m 18m 18m

 

Fordel alt på alle 4 pinnene. Strikk til tommelen dekker fingeren og fell av.

 

Toves på 40 grader, evt 60 grader. (Kommer an på hvor mye du vil ha det tovet. Om du tar 40 grader og du synes de er for store, kan du prøve 40 grader en runde til...

Har selv ikke prøvd 60 grader, bare 40.

 

Lykke til :)

 

 

Ps: Kan pyntes med andre farger etter toving. Da syr du bare inn noe mønster i kruset, slik du selv vil... Det har ikke jeg gidda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rød/blånissevottene er veldig gode. De er med knyting og det er kjekt, kan evt sette i en strikk. Men strikk dem litt lengre i skaftet, synes oppskrifta er litt kort. Finner sikkert oppskrift på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...