Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Et tre i skogen. Ett tre i skogen... Ordet "ett" brukes om bestemt form, når det kun er den ene treet det er snakk om... Mange som bruker det til alt mulig. Sorry! Er litt rettskrivingspoliti her, men det skurrer så innmari! Mange kan spare seg for mange t'er!!! Har dessverre ingen god forklaring, -kanskje noen andre har? Hilsen rettskrivingsbitch (som helt sikkert skriver masse feil sjøl)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Takk Jeg er en av dem som ofte skriver feil når det kommer til et og ett. Men klarer aldri å huske på det
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 He he, som sagt - jeg har nok ingen god forklaring. Men stort sett holder det å bruke "et". Kun når du snakker om ett bestemt hus, ett bestemt tre, den eneste av noe osv at det er "ett". Håper det var til hjelp!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Blir det ikke ett når det er snakk om antall? Altså ikke når du kunne brukt en eller ei, men byttet ut antallet med et annet tall. Som "i skogen står det kun ett tre" , altså bestemt form? og "i dag så jeg et tre skogen".
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 Aner ikke om det er noe regel for dette, men jeg bruker aldri ett/et i feil sammenheng, jeg har det bare i hodet, og det kommer automatisk når jeg skriver det. er rettskrivningsbitch selv, og norsk skriftlig var faget på skolen jeg fikk best karakter i. hater grammatikkfeil, nordmenn er elendig på rettskrivning!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Hm... vet det finnes regler for dette, men hva var det nå igjen?! Så noen som lurte på om vi hadde ETT liv i tillegg til barn, og en annen svarte; "Nei, jeg har to". Godt svart, for det det blir spurt om er om du KUN har ett liv. (He he.. mens katten har ni...) Forskjell på å ha et liv, og det å ha ett liv! Så jo, det er jo snakk om antall, men veldig spesifikt når det er "ett". I byen vår er det et hus som bla bla bla... I byen vår er det ETT hus, som bla bla bla... I første setning kan det gjerne være snakk om flere, men i den andre er man på en måte bevisst at det kun er det ene huset det er snakk om... Øh... søren, hvor er reglene?!?!?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2010 #7 Skrevet 7. august 2010 He, he - det var jeg som svarte at jeg hadde to liv. Ikke lett å finne enkle regler om bestemt/ubestemt form, jeg har det bare "i hodet". Her er det beste jeg fant: et eller ett? «Ett» er tallord og «et» er ubestemt artikkel. «Ett» skal man bare bruke når det er snakk om et tallforhold (ett i stedet for to): Eksempel: Harald hadde med seg ett brød, selv om vi hadde avtalt tre. http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm
Anonym bruker Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Dytter, det er flere som trenger å lese dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå