Gå til innhold

Utgifter til konfirmasjon og tannregulering (særkullsbarn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to barn fra tidligere og det eldste barnet skal konfirmeres til neste år. Hun har også nylig fått tannregulering. Det er store samarbeidsproblemer mellom min mann og eksen, hun har blant annet nektet all form for kommunikasjon siden han ble sammen med meg for nesten fem år siden. Vi har prøvd familievernkontor, advokat og barnevern, til ingen nytte.

I og med at eldste barnet nå altså har begynt med tannregulering og skal konfirmeres neste år, regner jeg med at vi må bidra økonomisk. Noe som forsåvidt bare er rett og rimelig. Men; har ikke far krav på å få vite hva f.eks tannreguleringen kommer på? Vi har behov for å planlegge vår økonomi litt frem i tid og kan ikke bare få en regning dumpende ned i postkassen. Hvilke rettigheter har far her?

Hva med konfirmasjon? Det ligger an til felles selskap (mors ord), og vi ønsker å stille opp på dette selv om forholdet er dårlig. Men kan mor organisere hele selskapet, invitere venner fra sin omgangskrets og kreve at far skal betale halvparten, uten at han har noe han skulle ha sagt? Både barnet og far har ønsker mht gjesteliste (noen fra min familie blant annet), men signalene fra "andre siden" tyder på at dette ikke blir aktuelt. Kan mor f.eks kjøpe bunad, invitere 50 gjester for så å sende halve regninga til far? Også her handler det om å kunne planlegge vår økonomi. Vi skal bidra, men ønsker selv å bestemme hva vi har råd til. Om dere skjønner hva jeg mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo si at om dere ikke får være med på planleggingen osv til konfirmasjonen så er dere heller ikke med å betaler? Det får da være måte på hvor vanskelig denne dama skulle være, og det får det bli konsekvenser av. Jeg skjønner at dere gjerne er med å betaler, men hadde jeg vært i den situasjonen så hadde jeg heller gitt de ekstra pengene i gave til datteren, enn å betale dem til mor, når hun er slikt et hespetre..

Skrevet

Bunad trenger dere ikke spleise på, det er ikke en del av konfirmasjonskostnadene.

Ellers så er jeg ganske så enig med det du sier her. Dere burde både få innsyn i hva reguleringen koster og ta del i planleggingen av konfirmasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...