Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Mannen min har to barn fra tidligere og det eldste barnet skal konfirmeres til neste år. Hun har også nylig fått tannregulering. Det er store samarbeidsproblemer mellom min mann og eksen, hun har blant annet nektet all form for kommunikasjon siden han ble sammen med meg for nesten fem år siden. Vi har prøvd familievernkontor, advokat og barnevern, til ingen nytte. I og med at eldste barnet nå altså har begynt med tannregulering og skal konfirmeres neste år, regner jeg med at vi må bidra økonomisk. Noe som forsåvidt bare er rett og rimelig. Men; har ikke far krav på å få vite hva f.eks tannreguleringen kommer på? Vi har behov for å planlegge vår økonomi litt frem i tid og kan ikke bare få en regning dumpende ned i postkassen. Hvilke rettigheter har far her? Hva med konfirmasjon? Det ligger an til felles selskap (mors ord), og vi ønsker å stille opp på dette selv om forholdet er dårlig. Men kan mor organisere hele selskapet, invitere venner fra sin omgangskrets og kreve at far skal betale halvparten, uten at han har noe han skulle ha sagt? Både barnet og far har ønsker mht gjesteliste (noen fra min familie blant annet), men signalene fra "andre siden" tyder på at dette ikke blir aktuelt. Kan mor f.eks kjøpe bunad, invitere 50 gjester for så å sende halve regninga til far? Også her handler det om å kunne planlegge vår økonomi. Vi skal bidra, men ønsker selv å bestemme hva vi har råd til. Om dere skjønner hva jeg mener.
Kreoline Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Dere kan la det gå igjennom NAV, da betaler far en brøkdel av det konfirmasjonen koster etter en gitt sats, det samme gjelder tannregulering.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #3 Skrevet 10. august 2010 Hei! Vi har vært i samme situasjon som dere. Er heldigvis ferdig med tannregulering og konfirmasjon, så vi puster lettet ut! Her har det vært masse konflikter, desverre. Ett tips: Ta ALT gjennom NAV. Da sikrer man begge parters rettigheter, for husk; far har like mye medbestemmelsesrett som mor! Når det kommer til tannregulering så er det satser NAV går ut ifra. I vårt tilfelle kom mor først med et privat krav til oss, der hun mente at vi skulle betale henne mellom 15-20000 for tannreguleringen (for barnefar tjener mer enn barnemor-hun går hjemme) Barnefar syntes dette var urimelige krav, og krevde hun fikk ta det gjennom NAV, så skulle han betale. Vet du hva beløp NAV kom frem til ?? 5900 kroner! Helt greit! For barnemor hadde valgt en dyrere regulering/behandling enn det som var nødvendig, og da er dette noe hun må stå for selv. Hun fikk dekket 75% med NAV i utgangspunktet, men velger hun ett dyrere alternativ så må hun dekke de "ekstrakostnadene" selv. Barnefar har rett til å følge hele prosessen og få alle papirer tilsendt fra tannlege/NAV. Kanskje barnefar også kan være med på de første timene?? Det har han den fulle rett til. Når det kommer til konfirmasjon så gjorde vi det enkelt. Vi hadde konfirmasjonen på hotell, og vi betalte for hver vår familie (vi betalte for vår, barnemor betalte for sin) og da kunne hun invitere hvem hun ville, og det samme kunne oss siden vi betalte for våre egne. Vi gjorde opp rett etter selskapet før vi reiste hjem. Enkelt og greit. Vi delte på blomster, og vi kjøpte hver vår konfirmasjonsgave. Bunad fikk barnet med barnemor sin familie, siden bestemoren broderte den. Men vet faktisk ikke om barnemor kan kreve at dere skal betale bunad? Vi kjøpte hvertfall egen gave. Veldig greit. Kake delte vi likt mellom oss(baking etc). Hvis dere har bestemt dere å ha felles selskap, så husk: far har like mye å si som mor! Det er ikke slik at hun skal bestemme alt og bestemme hva ting skal koste, så skal dere bare "bla" opp å betale. Slik skal det ikke fungere. Det er bare å være bestemt, les lovverk etc så dere vet hva dere har i rettigheter etc. Når min mann og barnemor her kranglet og var uenige, så brukte han mye lovverket på NAV for å "fremme" rettighetene sine. Da ble barnemor still da..... Å ha "mine,dine,våre" barn er ikke lett, men man må bare få det til å fungere. Her har det vært mange kameler å svelge, for barnemor har ødelagt en del samvær og slikt for oss med barnet(hehe ikke barn nå lenger men, skriver det slik i teksten) og nå har det faktisk gått så langt at der nesten ikke er noen dialog lenger mellom barnefar og barnet. Og nesten ikke besøk. Trist! Men barnet er så stor nå at det er ikke mye vi kan gjøre. Vi håper barnet bare en dag innser hva som har skjedd og klarer å se bort ifra hjernevaskingen fra barnemor. (vi har aldri sagt ett stygt ord om barnemor til barnet, så trist det skal være slik, for er jo ikke oss barnemor ødelegger for? det er jo sitt eget barn hun gjør mer forvirret og splittet bare) :/ Dere får ha lykke til, og stå på rettighetene til far!! NAV kan være litt trangsynte, men det er bare å ringe å mase på dem. Hvis barnefar syns det er vanskelig å ringe NAV (min mann syns det, for han syntes han møtte holdninger som "jamen du må jo forstå du skal betale" og han følte han ikke ble helt hørt) Han gav meg fullmakt (siden dette er en sak som angår like mye meg, vi er gifte, har hus og barn sammen og vært sammen i mange år) til å ta kontakt med NAV i hans sted. Og jeg følte rett og slett at jeg ble møtt med andre holdninger enn hva han ble møtt med.. (men det var kun NAV jeg hadde kontakt med i forb. sending av dokumentasjon etc, alt annet ordnet jo han selvfølgelig selv. Jeg blandet meg ikke borti samtaler/diskusjoner direkte mellom barnemor/barnefar, selv om det av og til var fristende, VELDIG fristende ;D )
Anonym bruker Skrevet 10. august 2010 #4 Skrevet 10. august 2010 Glemte å skrive dette her såg jeg... Men barnemor kan gå på NAV å få regnet ut hvem som skal betale hva av selskapet også. Men ALT skal være innenfor rimelighetens grenser og utifra hva partene som skal betale har råd til. Delingen av utgiftene blir regnet ut fra siste måneders inntekter eller årslønn. Så i teorien så kan hun kreve dere for alle gjestene etc, så deles ut fra inntekt. Tips: Bli enige om på forhånd! Skriv avtale om hvordan dere skal dele selskapet. Feks slik som i vårt tilfelle skrev vi at vi skulle betale for hver vår familie/gjester, blomster ble delt på to, hvem skulle bake sånn og sånn kake osv... Ble kjøpt egen gave osv... Veldig greit, for en slik avtale er jo gyldig, så slipper man eventuelle uenigheter og etterspill. Barnefar kan kreve at han syntes det er mest ryddig at dere blir enige om å skrive en slik avtale på forhånd feks.. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå