lundie-Emilia+1 til-HØYGRAVID! Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Hei! Må bare få ut litt frustrasjon her.. Er nå 21+1 og har nå gått en mnd med 50% sykemld. Jeg jobber 50% i en butikk, og får dagpenger fra NAV ved siden av. Reagerte sånn på lønna mi forrige mnd da jeg bare fikk utbetalt litt over 1900kr. (pleier vanligvis å få rundt 8000). Og dagpengene fra NAV var litt høyere enn det jeg pleier. Vanlig mnd = 3800kr, nå fikk jeg 4900kr. Jeg tenkte at jeg må ha fått feil fra arbeidsgiver, men da jeg spurte på jobben, sa hun at jeg skulle få for det jeg jobbet av dem, og resten fra NAV. Var hos legen i dag og fikk videre sykemld, og han sa at det er NAV som betaler fra dag 15.. Så da går jeg ut i fra at min forrige lønning stemmer..? Men betyr det virkelig at jeg skal tape såå mye penger på å være sykemeldt? For da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre :S Har rett og slett ikke råd til å være sykemeldt om jeg skal tape så mye på det... Men det er jo en grunn til at jeg er sykemeldt også. Jeg klarer rett og slett ikke stå på jobb en full dag. Har fått delt opp dagene mine slik at jeg jobber 3,5 time om gangen, og det kjenner jeg er akkurat på grensa til hva jeg tåler.. Hadde jeg hatt en kontorjobb så hadde jeg nok klart å jobbe fulltid, men hvem vil ansette noen for 4 mnd liksom? :S Blæh... Huff, skikkelig frustrert jeg nå! :S Andre som er i samme situasjon som meg her?? Mvh Lundie
strekkmerketrollet Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 her må det vere noe feil da.... du skal ikke tape noe på å vere sykemeldt.....
renateda Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 Synes denne saken hørtes veldig grei ut og oppklare. Sykepenge ordningen er slik at de 16 første dagene betaler arbeidsgiver. og utover dette betaler nav ut pengene. Det vil si at du skal få 100% utbetaling fra arbeidsgiver de første 16 dagene og ETTER dette ( siden du er 50 % sykemeldt) så skal arbeidsgiver betale halve lønnen og nav halve lønnen. Men det er som sagt ETTER de 16 første dagene for der skal arbeidsgiver betale full sykepengelønn som om du skulle vært ute i normalt arbeid. Høres jo ut som arbeidgiver har "glemt" at han skal betale for de første 16 dagene. for ellers hadde du jo fått utbelat tilsammen akuratt det som din normal lønn er. For man taper ikke på å gå sykemeldt nei.
Limuna Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Men det kommer jo ann på om du har jobbet lenge nok i bedriften til at du har opparbeidet deg rett på sykepenger da...
togutter-08og10 Skrevet 7. august 2010 #5 Skrevet 7. august 2010 Ja og hvor lenge du har holdt deg frisk. Hvis du har vært langtidssykemeldt før må det gå et år eller noe før du får fullt utbetalt når du er sykmeldt igjen.
Nisand Skrevet 7. august 2010 #6 Skrevet 7. august 2010 Dersom du jobber etter vaktliste som settes opp ny med jevne mellomrom kan det være riktig at du får mindre i sykepenger de første 16 dagene (som er arbeidsgiverperioden). Dette fordi arbeidsgiver kun er pliktet til å betale for de vaktene du er satt opp på i arbeidsgiverperioden. Er du f eks satt på på få vakter eller ikke satt opp i det hele tatt, kan man tape endel penger de første 16 dagene. Fra 17. dag skal NAV overta utbetaling, og da skal din arbeidsgiver har sendt inn et skjema som sier noe om hva du har tjent. Dersom du har tjent noe variabelt siste mnd skal det regnes et snitt av 3 siste mnd. Evt 6 siste i sjeldne tilfeller. Så det er mye mulig at du får mer sykepenger fra 17. dag. Hva du får i dagpenger avhenger av hva du jobber og krysser av på meldekort. Så dersom du nå har fått mer i dagpenger så har du vel jobbet mindre? Så sånn sett stemmer det vel at så lenge du får mindre i lønn så får du mer i dagpenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå