Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 Du er kjempesliten, babyen har sutret hele dagen, alt har vært er mas. I 19-tiden spør du 6 åringen om han vil ha kveldsmat. Han svarer nei. Du spør om han er sikker, og legger til at han får ikke mat senere. Han svarer at han er helt sikker, han vil heller leke. Kan også legge til at middagen var i 17-tiden og han spiste mye da. Så når klokken nærmer seg 20 og tennene skal pusses sier han at han er sulten. Du blir oppgitt og minner ham på at han sa nei til mat, og vil helst ha ham i seng så fort som mulig siden du er utslitt og vil ha noen skarve timer for deg selv før en ny natt med nattevåk. Han begynner å henge med leppen og sier "jammen jeg er så sulten!" Hva gjør du? Lager mat og lar ham spise selv om du egentlig hadde sagt at han ikke fikk, så pusser, noe som fort tar 20 minutter ekstra. Eller sender ham i seng uten mat, så sulten er han neppe tenker du, og minner ham på om å ikke si han er mett en annen kveld når han egentlig ikke er mett.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #2 Skrevet 6. august 2010 Tror jeg hadde latt han spise en skive.. For det er lenge uten mat, og er han sulten så er han sulten. Blir hvertfll ikke en god nattesøvn om han er virkelig sulten.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 Sendt ham i seng uten mat. Han er neppe sulten og vil dra ut leggingen.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Jeg hadde gått for det siste alternativet.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #5 Skrevet 6. august 2010 Jeg ville ikke ha lagt et sultent barn til sengs.. Jeg hadde smørt noen skiver til han og bedt han spise opp på kjøkkenet. Mens han spiste hadde jeg lagt meg på sofaen.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Dette har jeg opplevde flere ganger og vet at hadde jeg funnet fram mat da hadde måltidet tatt en evighet siden det bare var en unnskyldning for å ikke legge seg enda. Så her i huset blir det ikke mat før frokost.
Hufsla Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 du har allerede sagt at maten blir servert nå eller aldri, og han takket nei. Da får han ikke mat senere heller. Slik gjør jeg også. Spesielt når middagen er så sen, så får ikke mine mer mat. Sannsynligvis prøver han bare å drøye tiden.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 HI her Dette skjedde i kveld, og jeg sendte ham i seng uten mat. Fikk litt dårlig samvittighet, så lurte litt på om jeg var fryktelig streng nå. Ser jo at de fleste andre ville gjort det samme, så da er jeg i hvertfall ikke den eneste strenge mammaen.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #10 Skrevet 6. august 2010 Hadde gitt en skive. Fordi om han ikke var sulten når du spurte, kan jo sulten komme noen timer senere. Har ikke samvittighet til å sende ungene i seng om de er sultne.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #11 Skrevet 6. august 2010 jeg skjønner jo egentlig at han ikke var sulten bare en time etter middag da. hadde nok gitt han mat da før han la seg.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #12 Skrevet 6. august 2010 Jeg hadde GARANTERT sendt han i seng uten mat. Han har jo allerede fått tilbud om mat, takket nei, og du har gitt beskjed om at maten er nå ellers ingen mat. Dette hadde jeg gjort helt uavhengig av hvor sliten jeg var eller hvor mye babyen hadde sutret. Ser absolutt ikke hva det har med saken å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #13 Skrevet 6. august 2010 sorry,leste feil.. trodde det sto 18. nei,da hadde jeg ikke gitt han mat,hehe 20.52
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #14 Skrevet 6. august 2010 Ikke spørr om han vil ha kveldsmat. Dekk på bordet, si at nå er det kveldsmat og sett deg ned sammen med han. Spiser han så spiser han, gjør han det ikke, så er han ikke sulten og kan gå på badet og pusse tennene. Unger som er oppslukt i lek sier gjerne nei til mat bare fordi de ikke tenker seg om når de blir spurt om de vil ha mat.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #15 Skrevet 6. august 2010 Hadde gitt han en skive. Tvinger ikke i barnet mitt når det ikke er sulten. Vil at hun skal få sunne matvaner ved å spise når hun føler sult. Ikke bare spise fordi det passer meg at hun spiser der og da. Aldri sett det på som noe problem at hun får en skive rett før leggetid. Tar 1 min å lage og hun bruker ikke lang tid på å spise den heller.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #16 Skrevet 6. august 2010 Dersom han spiste mye middag klokken 17, så syns jeg det er idiotisk å tilby kveldsmat kl.18. Spesielt dersom han ikke skal legge seg før kl.20!! En 6åring har null begrep om tid, men han kjenner når han er sulten. Du burde tilbudt ham kvelds kl.19.30, og DA kunne du gitt ham den advarselen. Og eventuelt sendt ham i seng uten mat, med god samvittighet. Nå, 3 timer etter middag, så syns jeg godt du kan ha dårlig samvittighet for å ha sendt ham sulten til sengs...
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #17 Skrevet 6. august 2010 HI her Jeg tilbød kveldsmat kl 19, ikke kl 18. Dette er det vanlige, altså å tilby mat kl 19 når babyen er i seng og vi har god tid. Jeg tok også bort leken når jeg spurte, så jeg vet i hvertfall at han fikk det skikkelig med seg. At en 6 åringen ikke har begrep om tid er bare tull. I hvertfall min har godt begrep om tid, han kan klokken og forstår omtrent hvor lenge en time føles, og at dette kan føles ulikt når han leker eller kjeder seg.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #18 Skrevet 6. august 2010 lag middag tidligere så han rekker og bli sulten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå