Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #1 Skrevet 6. august 2010 i november får jeg et barn med en som snart blir samboeren min. Men fra før er jeg i skatteklasse 2. Når jeg får det nye barnet vil jeg gå over i klasse 1, men gjelder dette fra den mnd? Eller blir det hele 2010, ev fra 2011?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #3 Skrevet 6. august 2010 Statusen din pr 31.12.10 vil gjelde for hele skatteoppgjøret 2010, altså det du fyller ut i 2011.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #4 Skrevet 6. august 2010 Du må nåk betale full skatt for hele 2010. Så lurt å legge penger til side allerede nå for du vil nok få en stor baksmell.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #5 Skrevet 6. august 2010 Da ville jeg ventet med å flytte sammen til januar, så slipper du å få den baksmellen på skatten.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #6 Skrevet 6. august 2010 Ok. Hvordan er det hvis vi ikke flytter sammen? Ikke sikkert vi får til det nemlig pga to hus som skal selges og ikke noe nytt foreløpig, selv om jeg håper det skal dukke opp et før jul da..
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #7 Skrevet 6. august 2010 Ok, så jeg kan få barn og fortsatt bo alene, i skatteklasse 2? Er helt håpløs på slikt. Ringte NAV tidligere med en haug med andre spm. Men glemte jo dette..
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #8 Skrevet 6. august 2010 Da får du beholde skatteklasse 2. Kjæreste eller nytt barn har ingenting å si så lenge du er aleneforsørger for begge barna. Og det er du jo siden dere ikke bor sammen. Så jeg ville ha ventet, for det er utrolig kjedelig å skulle betale tilbake masse penger for måneder du faktisk har vært alenemor i.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #9 Skrevet 6. august 2010 Som sagt lenger oppe; STATUS 31.12.10 er det eneste som gjelder!!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #10 Skrevet 6. august 2010 Det er statusen på slutten av året som teller ja. Jeg ble alene i oktober, da fikk jeg skatteklasse 2 for hele året. Ikke for å kuppe tråden.. Men hvordan er det når man er aleneforsørger i klasse 2 men får samboer da, men som ikke er far til barnet og man ikke har felles barn? Er man fortsatt regnet som aleneforsørger da?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #11 Skrevet 6. august 2010 Til 18.20 Du får et års prøvetid med ny samboer. Er dere fremdeles samboere etter 1 år, så går du over til skatteklasse 1 igjen etter det. har akkurat vært igjennom dette, så HELT sikker;)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #12 Skrevet 6. august 2010 Ja har skjønt det er det som gjelder. Men da ble neste spørsmålet hvordan det blir hvis vi ikke blir samboere før januar. Da vil jo statusen den 31.12.11 være den som teller. Og da lurte jeg bare på om jeg mistet denne rettigheten siden jeg får barn i November som jo er med kjæresten min selv om vi ikke bor sammen. Barnet blir jo født før 31.12.10
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #13 Skrevet 6. august 2010 hvor kan jeg lese om dette? sikre kilder.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #14 Skrevet 6. august 2010 Anonym: 18.22 Takk så mye for svar! )
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #15 Skrevet 6. august 2010 Fra Skatteetaten.no : Klasse 1 eller klasse 2? Enslige forsørgere som inngår samboerskap, går de over fra skatteklasse 2 til skatteklasse 1? Svar: Nei, de får beholde skatteklasse 2 som enslig forsørger for særkullsbarn forutsatt at de ikke har felles barn med samboer eller er meldepliktige samboere og skal liknes som ektefeller. Se Rettledning til postene, tema ”Foreldre og barn".
Anonym bruker Skrevet 6. august 2010 #16 Skrevet 6. august 2010 18.22 kan være "helt sikker" til hun blir blå i trynet, men hun roter sammen stønader med skatteklasser. Her er fakta: "Enslige forsørgere som inngår samboerskap, går de over fra skatteklasse 2 til skatteklasse 1? Svar: Nei, de får beholde skatteklasse 1 som enslig forsørger for særkullsbarn forutsatt at de ikke har felles barn med samboer eller er meldepliktige samboere og skal liknes som ektefeller." http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=9777&chapter=6331#x6331
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå